Opinió

A la tres

Velocitat variable i creïble

“La sinistralitat es prevé amb mesures intel·ligents i empàtiques, no amb radars amagats rere una pantalla acústica

Sento que hi ha la idea d’introduir senyalització adaptativa de velocitat màxima variable mitjançant rètols lluminosos a l’AP-2 al seu pas per la plana de Lleida. Endavant. Ja era hora, perquè els leds fa anys que hi són i fins ara massa sovint s’han utilitzat només per avisar-nos del recompte de víctimes de trànsit. Si Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, admetia ahir que existeix tecnologia per detectar ciclistes en una via i adaptar la velocitat màxima de la resta del trànsit, és evident que les raons tècniques no són un obstacle. Rere l’AP-2 han de venir l’A-2, la C-25 i unes quantes vies més, independentment de qui sigui el titular de la carretera.

Amb boira, tenir una percepció realista de quants metres de visibilitat hi ha davant nostre i de quina és la distància de frenada és molt complicat. La majoria de conductors la subestimen i circulen a velocitats molt superiors a la que gosarien fer-ho si la mateixa via no tingués pintades a l’asfalt les guies dels carrils. Per això implantar una velocitat variable serà una eina útil i pedagògica. El mateix sistema –i no una reducció amb caràcter general de la velocitat en determinats trams– és el que requereix l’AP-7. Adaptar la velocitat permesa a la saturació d’una via és intel·ligent, reduir-la a 100 km/h o menys a qualsevol hora del dia i en qualsevol circumstància és, a banda d’innecessari, una mesura estúpida i sobretot incomprensible. Pel mateix preu, que es revisi a l’alça el límit màxim de 120 km/h quan les condicions de la via i el trànsit ho permetin. La flexibilitat, cap amunt i cap avall, és la que portarà la credibilitat. I de la credibilitat en vindrà el seguiment de les normes i el descens de víctimes.

La sinistralitat es prevé amb mesures intel·ligents, comprensibles i empàtiques, no amb radars amagats rere un mur o una pantalla acústica. Els radars són elements de seguretat viària si estan anunciats. Camuflats no avisen de res, són només per fer calaix i, a banda, l’únic que generen són dubtes sobre la feina policial.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.