Opinió

De set en set

Un món millor

Serà la cul­mi­nació d’una pre­ci­osa repa­ració si, com va anun­ciar el direc­tor del MNAC, l’expo­sició antològica de Mey Rahola acaba viat­jant l’any que ve a Lió, la ciu­tat on va exi­liar-se després de la Guerra Civil aquesta fotògrafa de qui durant anys no hem sabut res i que va con­ce­bre, amb les seves imat­ges, un món millor, on encara es res­pectés el poder rege­ne­ra­dor de la feli­ci­tat enfront del sacri­fici exte­nu­ant pre­go­nat des de l’altar o la cadena de mun­tatge. Pot­ser qual­se­vol foto­gra­fia ja com­porta una pos­si­bi­li­tat de redempció, si allò que enqua­dra i aïlla és l’únic que mereix ser vist, siguin uns exer­ci­cis gimnàstics a la platja, uns pas­tors con­ver­sant al marge del camí o unes dones fent cua per reco­llir el seu rosegó de pa enmig de la cares­tia de la guerra. A Lió, on Mey Rahola va sos­te­nir la família durant l’ocu­pació ale­ma­nya fent retrats per a les tar­ge­tes de raci­o­na­ment o de tre­ball, encara és una firma cone­guda, perquè va ser ales­ho­res que va començar a estam­par al revers de les foto­gra­fies un segell pro­fes­si­o­nal, encara que hagués de reve­lar a la cuina d’un pis minúscul d’exi­li­ada. Aquí ja s’anava esvaint el record de la pri­mera dona que havia des­ta­cat en la mas­cu­li­nit­zada Agru­pació Fotogràfica, men­tre a França con­ti­nu­ava sor­tint cada dia amb la Rollei­flex a refer el món, perquè fos menys hos­til, més humà, perquè hi cabés si més no l’ale­gria dels fills. Refu­gi­ada després de l’armis­tici a Vau­cres­son, prop de París, sor­tia a plan­tar enci­ams a l’hort ves­tida amb una gra­nota d’obrera; alguna vegada, s’asseia a la vora del Sena a tocar l’acordió, com un àngel en un món que embo­gia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.