Opinió

El factor humà

La font que no fou

L’esperit autocrític dels barcelonins va fer avortar un gran projecte urbanístic als Jardinets de Gràcia

Han hagut de pas­sar molts anys, i molts turis­tes, perquè Bar­ce­lona i la seva gent es con­ven­cin que la ciu­tat és una petita gran joia d’aquest món que paga la pena ense­nyar i ser vista. No ha estat fàcil, però, i abans d’arri­bar aquí s’han hagut de superar molts epi­so­dis de falta d’auto­es­tima, fins i tot d’auto­odi, cons­trucció i també des­cons­trucció de la ciu­tat. És sabut que el procés d’edi­fi­cació de la casa Milà, la vene­rada Pedrera d’avui en dia, va haver de superar la crítica de molts que ales­ho­res no ente­nien la geni­a­li­tat de Gaudí. Més recent va ser el debat sobre si era neces­sari o no tirar enda­vant les obres de la Sagrada Família, i fins i tot l’impo­nent edi­fici de ferro i vidre de les Glòries –el gran nap, que no pas nyap, de la Torre Agbar– va ser vist amb recel en els seus pri­mers moments abans d’esde­ve­nir el monu­ment a la civi­lit­zació moderna que és avui en dia.

Un d’aquests epi­so­dis de ciu­tat autocrítica es va donar coin­ci­dint amb la cele­bració de la fira de mos­tres del 1929, que va trans­for­mar la mun­ta­nya de Montjuïc i va estar a punt de con­ver­tir els Jar­di­nets de Gràcia en un espai encara més ele­gant del que ho és ara. Es tracta d’un epi­sodi urbà quasi obli­dat que aquests dies s’ha dedi­cat a res­ca­tar una expo­sició mun­tada al pati de car­ru­at­ges del Palau Robert, un espai sin­gu­lar obert al pas dels via­nants que per­met fer una dre­cera a aquells que volen fer més curt el recor­re­gut entre el pas­seig de Gràcia i el car­rer de Còrsega. Aquests dies ha val­gut la pena atu­rar-se un moment en aquest pati de colum­nes per lle­gir els pla­fons que s’hi han expo­sat expli­cant el que va ser l’intent fallit d’urba­nit­zar els Jar­di­nets amb una gran font monu­men­tal, la font de l’Aurora, i un par­terre de 194 metres de llarg ple d’escul­tu­res d’ins­pi­ració clàssica. La màgia de la impressió en 3D ha permès recons­truir la font i el seu jardí i, per uns dies, fer reviure aquest somni fugis­ser de la Bar­ce­lona nou­cen­tista

El que es pre­te­nia ales­ho­res era embe­llir aquesta ròtula de con­nexió entre l’Eixam­ple bar­ce­loní i la Vila de Gràcia amb una gran font que va ser ide­ada per l’urba­nista Nico­lau Rubió i Tudurí i l’escul­tor Joan Bor­rell. El cos prin­ci­pal del pro­jecte era la part aquàtica, situ­ada al punt més alt dels Jar­di­nets, davant la casa Fus­ter, domi­nant l’espai amb qua­tre grans colum­nes coro­na­des amb unes àligues de bronze que cir­cum­da­ven un vas semi­cir­cu­lar, com una gran pet­xina on hi jugava l’aigua, i tot pre­si­dit per un mar­bre de la deessa Minerva, acom­pa­nyada dels bron­zes d’Hèlios i Selene menant cada un una biga.

El con­junt va ser inau­gu­rat el 13 de juliol del 1929 pel dic­ta­dor Primo de Rivera, i pocs mesos després, el 1930, va rebre dures crítiques, que van aca­bar tri­om­fant, perquè el 1931 ja havia estat des­man­te­llat. Hi havia qui el veia com un monu­ment del “gust de la dic­ta­dura” i d’altres el detes­ta­ven perquè actu­ava com a pan­ta­lla, blo­que­jant l’entrada a Gràcia a través del seu car­rer prin­ci­pal.

L’Ajun­ta­ment va enter­rar per sem­pre el pro­jecte ori­gi­nal i mai es va urba­nit­zar el jardí d’estàtues en el gran par­terre allar­gas­sat que s’havia d’esten­dre des dels peus de la font fins a tocar de l’avin­guda de la Dia­go­nal. Les escul­tu­res de la gran Diana o la Nimfa que es des­vet­lla es van per­dre per sem­pre i d’altres, com la Nimfa que es pen­tina, van exi­liar-se a un nou emplaçament urbà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia