Opinió

En educació cal innovar

El tema fonamental
és decidir sobre els elements susceptibles de canvi i, per tant,
de recerca, avaluació
i innovació

En els dar­rers dies s'ha comen­tat força la notícia que a les esco­les de Finlàndia –país refe­rent pel que fa a les pro­ves PISA– dei­xa­rien de dedi­car hores del currículum esco­lar per imple­men­tar i con­so­li­dar l'escrip­tura amb la lle­tra lli­gada. Això no sig­ni­fica que els nens fin­lan­de­sos només apren­dran a escriure en ordi­na­dors o mòbils, ni tam­poc que esforçar-se a cons­truir una lle­tra impresa amb caràcter per­so­nal sigui aban­do­nat, però, en qual­se­vol cas, sí que l'anunci esdevé un exem­ple d'alguns dels can­vis que la ins­ti­tució esco­lar haurà d'empren­dre, en les pro­pe­res dècades, per a donar res­posta als des­a­fi­a­ments que com­por­ten les soci­e­tats tècni­ca­ment avançades.

Hauríem de pren­dre nota del fet que sigui, pre­ci­sa­ment, un dels països amb un sis­tema edu­ca­tiu de més èxit qui ende­gui inno­va­ci­ons meto­dològiques sense por a afron­tar ris­cos davant dels nous rep­tes. No sem­pre, però, la inno­vació va asso­ci­ada als millors resul­tats. El propi sis­tema edu­ca­tiu fin­landès es basa, en molt bona part, en una meto­do­lo­gia pedagògica bas­tant tra­di­ci­o­nal. Tan­ma­teix, solen ser els sis­te­mes sòlids i segurs de si matei­xos els millor posi­ci­o­nats per intro­duir inno­va­ci­ons, per altra part necessàries davant els nous esce­na­ris soci­als, tec­nològics i edu­ca­tius del segle XXI.

Resulta essen­cial que la cul­tura de la inno­vació s'associï a la de l'ava­lu­ació. No podem saber què hem de can­viar, ni en quin sen­tit, si no ava­luem pri­mer. A més, quan inno­vem també resulta impres­cin­di­ble anar ava­lu­ant durant el procés l'impacte d'aquesta inno­vació. En el nos­tre con­text edu­ca­tiu ens hem fet un tip d'ende­gar pro­gra­mes i pro­po­sar can­vis de tota mena sense fer ava­lu­a­ci­ons prèvies, pro­ces­su­als o poste­ri­ors rigo­ro­ses. No ens podem per­me­tre impro­vi­sar. Ni per raons econòmiques ni per prin­ci­pis pedagògics.

El tema fona­men­tal, però, és deci­dir sobre els ele­ments sus­cep­ti­bles de canvi i, per tant, de recerca, ava­lu­ació i inno­vació. Si posem els alum­nes i les seves famílies en el cen­tre del sis­tema, i si con­si­de­rem a més les neces­si­tats futu­res dels nos­tres actu­als estu­di­ants, arri­ba­rem a la con­clusió que, sens dubte, ens cal inno­var en les meto­do­lo­gies d'ense­nya­ment i apre­nen­tatge però, també, en la pròpia con­cepció dels ele­ments cul­tu­rals que l'escola ha de tre­ba­llar amb els alum­nes. Alhora, hem de dis­cu­tir com fer-ho millor perquè el bene­fici de l'apre­nen­tatge no exclo­gui ningú, no només durant el temps d'esco­la­rit­zació, sinó durant el propi peri­ple vital. En qual­se­vol cas, no ens podem per­me­tre un sis­tema edu­ca­tiu que acabi pro­pi­ci­ant l'exclusió dels estu­dis secun­da­ris per a milers de joves, molts perquè ja no es titu­len en la secundària obli­gatòria i molts més perquè no con­ti­nuen o aban­do­nen la posto­bli­gatòria.

I també hem de replan­te­jar-nos el què, és a dir, els con­tin­guts i les com­petències que cre­iem seran relle­vants per a un ciu­tadà del futur, on la gestió del conei­xe­ment i de la infor­mació res­tarà a l'abast de tot­hom amb l'ús d'apa­rells sofis­ti­cats que subs­ti­tui­ran amb eficàcia mol­tes de les habi­li­tats que ara con­su­mei­xen hores i hores del currículum esco­lar. Alli­be­rar i espon­jar els actu­als currículums d'alguns deter­mi­nats con­tin­guts o tas­ques ens hau­ria de per­me­tre repen­sar a fons les pri­o­ri­tats edu­ca­ti­ves de les nos­tres esco­les i ins­ti­tuts. Però fer tot això exi­girà un pacte social de gran abast on els interes­sos gene­rals, en aquest cas dels infants i joves, pre­val­guin sobre els par­ti­cu­lars o gre­mi­als. Serem capaços d'afron­tar-ho?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia