Opinió

Tribuna

Apostar pels continguts

“La situació de col·lapse del sistema cultural català ha tocat fons i obliga a emprendre accions urgents i ambicioses

Escri­via el Nobel de Lite­ra­tura Elias Canetti: la millor defi­nició de pàtria és una bibli­o­teca. Cert, la sin­gu­la­ri­tat d'una cul­tura i d'una llen­gua s'acre­dita en el contínuum de les seves apor­ta­ci­ons a la cul­tura uni­ver­sal. La pre­gunta avui és: en el marc de la nova cul­tura digi­tal de la imatge i de l'audi­o­vi­sual, pot la cul­tura cata­lana aspi­rar a figu­rar de ple dret en els reper­to­ris i repo­si­to­ris de la memòria cul­tu­ral de la huma­ni­tat? I pot aspi­rar a ser reco­ne­guda si no es cons­ti­tu­eix com a ico­no­teca per­ma­nent en el si de la comu­ni­tat cul­tu­ral, la cata­lana, l'única que la pot fer –o no fer– sos­te­ni­ble?

En les dar­re­res set­ma­nes, el pano­rama cul­tu­ral i audi­o­vi­sual català ha mos­trat diver­sos sig­nes d'auto­re­flexió i de canvi. El nou con­se­ller de Cul­tura, Santi Vila, s'ha com­promès davant del Par­la­ment a la “rege­ne­ració dels pres­su­pos­tos” del depar­ta­ment i pas­sar de l'actual 0,74% a l'1%, sense dei­xar d'aspi­rar al 2%. Els recents pre­mis Gaudí i Goya van valo­rar la qua­li­tat i vari­e­tat de la pro­ducció de fac­tura cata­lana (en català o en anglès, però sobre­tot en espa­nyol). Els can­vis a les cúpules de TV3 i de Cata­lu­nya Ràdio poden apun­tar a majors cotes de reno­vació i d'ambició. La CCMA ha fet públi­ques les nor­mes que regu­len el pro­ce­di­ment de con­trac­tació i selecció de con­tin­guts audi­o­vi­su­als. El Clúster de l'Audi­o­vi­sual alertà en un informe sobre l'impacte de la crisi en la indústria audi­o­vi­sual cata­lana. Aquest con­junt de sin­cro­nies posen sobre la taula un debat sem­pre ajor­nat a Cata­lu­nya sobre la qüestió fona­men­tal per a una cul­tura i una llen­gua com és la cre­ació de con­tin­guts. I de con­tin­guts en els abrup­tes camps de la imatge, l'audi­o­vi­sual i els mul­timèdia.

L'aposta pri­o­ritària per la cre­ació de con­tin­guts de qua­li­tat implica una sàvia coor­di­nació dels recur­sos escas­sos, però sobre­tot un aug­ment con­si­de­ra­ble d'aquests recur­sos. Les polítiques cul­tu­rals han estat “pro­fun­da­ment cas­ti­ga­des”, com deia el con­se­ller Vila. El Depar­ta­ment de Cul­tura ha dei­xat pel camí durant la crisi una ter­cera part del pres­su­post. I l'Estat ha reti­rat fins a un 70% de les aju­des cul­tu­rals a Cata­lu­nya! La situ­ació de col·lapse del sis­tema cul­tu­ral català ha tocat fons i és obli­gat d'empren­dre ara acci­ons urgents i ambi­ci­o­ses. Acci­ons que, com resu­mei­xen els experts, s'han de con­cre­tar en sub­ven­ci­ons direc­tes (no pas les més deci­si­ves), mesu­res fis­cals (cada dia més impor­tants) i regu­lació pro­tec­ci­o­nista dels mer­cats (ara en mans de l'Estat).

Per la seva com­ple­xi­tat, cal insis­tir en la neces­si­tat de poten­ciar les dife­rents línies de cre­ació i de pro­ducció de con­tin­guts audi­o­vi­su­als i mul­timèdia, en el camí vers el “tot digi­tal”. Estem lluny dels estàndards euro­peus. Per exem­ple, les xifres de l'audi­o­vi­sual a Cata­lu­nya són la mei­tat de les de Noru­ega i estan lluny de les de Bèlgica, Àustria i Dina­marca. Tot i això, l'informe del clúster detecta que és jus­ta­ment el sub­sec­tor de la pro­ducció el que genera més riquesa i més ocu­pació en el sec­tor de l'audi­o­vi­sual català.

Alguns infor­mes euro­peus aler­ten sobre la sos­te­ni­bi­li­tat del finançament de con­tin­guts ori­gi­nals per a la tele­visió. La raó és que la inversió en pro­ducció ori­gi­nal sol pro­ce­dir dels canals de tele­visió en obert, públics i pri­vats. I entre la recessió, que ha afec­tat els nivells d'inversió, i la irrupció dels nous com­pe­ti­dors de ser­veis de tele­visió no line­als, la pro­ducció pròpia d'ori­gen naci­o­nal euro­peu podria anar per­dent la quota que fins ara con­ser­vava.

A Cata­lu­nya, tenim tots aquests pro­ble­mes i encara un altre d'afe­git. El nos­tre ser­vei públic, la CCMA, ha vist reduïda con­si­de­ra­ble­ment la seva capa­ci­tat d'inversió en pro­ducció pròpia (interna i externa). Però, a més, no dis­po­sem d'un sec­tor pri­vat potent de tele­visió que es pugui com­pa­rar al de països euro­peus simi­lars. Els únics grups pri­vats de tele­visió que inver­tei­xen en pro­ducció pròpia són els espa­nyols Medi­a­set i Atres­me­dia, que òbvi­a­ment escom­bren cap a casa. Així, unes polítiques que apos­tin per con­tin­guts audi­o­vi­su­als ori­gi­nals de qua­li­tat per a les diver­ses pla­ta­for­mes hau­rien d'aten­dre almenys aquests tres flancs: la poten­ci­ació del ser­vei públic (amb una pos­si­ble pro­duc­tora pròpia), la pre­visió d'uns canals pri­vats amb capa­ci­tat d'inversió en pro­ducció cata­lana i l'adopció de mesu­res per reac­ti­var el tei­xit cre­a­tiu i empre­sa­rial de la pro­ducció inde­pen­dent (amb mesu­res fis­cals, llei cata­lana de mece­natge, cam­pa­nyes de pro­moció, etc.). Si gràcies al MWC, Bar­ce­lona esdevé destí mun­dial de con­gres­sos, no podríem fer de Bar­ce­lona la capi­tal de la cre­ació audi­o­vi­sual del Medi­ter­rani?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia