política
l'ibi de les autopistes
Campanya d'ERC per cobrar l'IBI de les autopistes
Els republicans calculen que la mesura suposarà 10 milions d'euros addicionals als municipis afectats
El senador gironí Quim Ayats demanarà a Montoro que no prorrogui l'exempció fiscal
ERC ha iniciat una campanya perquè els ajuntaments catalans afectats pel pas d'una autopista –27 a les comarques gironines– cobrin el 100% de l'impost de béns immobles (IBI) a la concessionària. L'estiu passat es va acabar l'exempció del 95% d'aquest impost que tenien les concessionàries. Els republicans calculen que recaptar el tribut en la seva totalitat suposarà uns ingressos addicionals per als 98 ajuntaments catalans de 10 milions d'euros. En el cas de les comarques gironines, segons els números de la formació republicana, dos ajuntaments gironins afectats per l'AP-7 canviarien substancialment de condicions: Bàscara (Alt Empordà) passaria de cobrar 9.800 euros anuals que li paga Abertis a cobrar-ne 196.000, i Salt (Gironès), que actualment en cobra 6.800, passaria a ingressar-ne 129.000.
ERC va presentar ahir la iniciativa a la rotonda d'accés al peatge Girona Sud de l'AP-7, a Salt, amb la presència d'alcaldes d'ERC a la demarcació, del senador republicà gironí Quim Ayats i del portaveu d'ERC a la Diputació de Girona, Pau Presas. Ayats va explicar que l'última pròrroga de les autopistes i concessions és fins al 2021 però en el cas de l'exempció fiscal hi ha una clàusula segons la qual aquesta pròrroga es va acabar el 31 d'agost del 2016, fet que permet “als ajuntaments poder demanar cobrar aquest impost al 100%”. En aquest sentit, durant l'elaboració dels pressupostos municipals d'aquest 2017 alguns municipis ja han inclòs en el capítol d'ingressos el cobrament del 100% de l'IBI de les autopistes, una mesura que ara Esquerra vol estendre a tot el territori.
Mocions al territori
El portaveu d'ERC a la Diputació de Girona, Pau Presas, va assenyalar que presentaran més d'un centenar de mocions als ajuntaments, consells comarcals i les quatre diputacions: “L'Estat no ha d'allargar més els beneficis que tenen les concessionàries per aquesta exempció; per això, considerem que és just i d'equitat fiscal que paguin tota la contribució de l'IBI”, va subratllar Presas. Les infraestructures viàries afectades són l'AP-7, l'AP-2, la C-32 i la C-33 i afecta 98 municipis a tot Catalunya.
En paral·lel a les mocions, ERC també portarà l'ofensiva política a Madrid. Els republicans ja han presentat diverses preguntes al Senat i avui, aprofitant la compareixença del ministre Montoro a la Comissió d'Hisenda i Funció Pública, el senador republicà Quim Ayats l'interpel·larà perquè es comprometi a no allargar més la pròrroga a les concessionàries. “Ens veiem obligats a vetllar perquè l'Estat no faci una jugada de darrera hora i prorrogui l'exempció; estem acostumats a veure com el govern espanyol protegeix les grans corporacions, i ja hem patit casos com el Castor, TP Ferro i les radials”, va recordar Ayats. ERC també proposa una altra mesura perquè l'Estat compensi els municipis afectats pel pas d'una autopista. Segons Ayats, entre els anys 2017 i 2021 les concessionàries hauran d'abonar 20,9 milions a l'Estat, a raó d'un 20% anual, perquè així es recull en el conveni de concessió.