Lluís Puig
Alcalde de Palamós (ERC)
“Tot i la reforma integral, l’esperit del passeig del Mar es mantindrà”
“La gent seguirà veient l’essència del que ha estat aquest espai. Les arcades, parts del mur i una part de l’arbrat no desapareixen”
“L’obertura del carrer Enric Vincke ha provocat que la centralitat del municipi es desplaci cap a la nova estació d’autobusos”
Cal un diàleg profund sobre aparcaments nous, perquè són obres que afectaran més d’un mandat Volem engegar una reforma de la plaça Catalunya per convertir-la en un espai més amable
Lluís Puig analitza en aquesta entrevista els canvis que el seu govern consolida per transformar la ciutat en un espai per a les persones. El nou passeig del Mar i la nova estació d’autobusos són els exemples que exposa.
El nou passeig del Mar és una obra històrica?
Sí, són les obres urbanístiques més importants que s’han fet mai a Palamós, és una obra llargament reivindicada per la ciutadania, feia molts anys que calia una actualització d’aquest passeig.
Per què?
Doncs per moltes qüestions: havia quedat envellit, era poc apte per a la mobilitat, sobretot per a les persones amb mobilitat reduïda, però també calia millorar la canalització d’aigües plujanes per evitar inundacions. Aquestes obres ens serviran per desviar i canalitzar aquestes aigües plujanes, una part a la platja i l’altra a un gran dipòsit d’acumulació d’aigua que, llavors, ens servirà per regar.
Assumeixen molts riscos afrontant una transformació de l’espai més emblemàtic de Palamós?
Assumir riscos és part de governar i, en aquest cas, a través d’una convocatòria dels fons Next Generation, va sortir l’oportunitat de finançar parcialment una obra d’aquest tipus. Hi va haver l’oportunitat i era un tema llargament reclamat. Vam decidir fer l’obra, amb els seus riscos, però quan acabi, tota la gent de Palamós veurà els beneficis de tenir un àmbit tan important del nostre municipi amb les condicions que es mereix.
Li ho deia perquè la postal típica canviarà.
Crec que la gent seguirà veient l’essència del que ha estat el passeig del Mar de Palamós. Tal com va quedar clar en un procés de participació, la gent volia una actualització i una modernització, però que l’esperit del passeig del Mar de tota la vida es mantingués. Les arcades, parts del mur i una part important de l’arbrat se segueixen mantenint.
Una reforma polèmica pels arbres.
Tenim un arbrat molt envellit, i especialment els plàtans generen moltes molèsties a les persones. Es reposaran tots els talats. Tindrem un passeig molt més amable, molt més humà, on les persones i les bicicletes tindran prioritat sobre els vehicles. Tot i que seguirà havent-hi trànsit de vehicles, perquè és una via important del municipi, i seguirà havent-hi una part d’aparcaments, sí que les persones ho tindran molt més fàcil per desplaçar-se pel passeig del Mar i hi haurà moltes més zones on es podran sentir còmodes per fer-hi estada, especialment als mesos d’estiu.
Es perden moltes places d’aparcament?
Al mateix passeig, pràcticament es mantenen, se’n perd un 20%, però Costes de l’Estat ens va dir que l’aparcament que hi havia hagut tota la vida a la zona de domini públic havia de desaparèixer i, per tant, aquest aparcament de sauló ha de desaparèixer.
És, doncs, el moment de reprendre el projecte d’aparcament a l’arbreda del centre?
No hi ha consens polític. Tots estem d’acord que hem de buscar alternatives a l’aparcament de sauló. Nosaltres hem impulsat aparcaments dissuasius a l’entorn de la part construïda del nucli urbà, com per exemple el de 400 places al carrer Santiago Bañeras Goday, a set minuts caminant del passeig del Mar. Hi ha altres grups que aposten per altres àmbits. El que hem implementat recentment i ens està donant molt bons resultats és una zona vermella, una zona tarifada que ha demostrat que la rotació dels vehicles és molt gran. Per tant, aquesta fórmula, que té una tarifa tova per als palamosins, s’està veient que és molt efectiva. Segurament, el que haurem de plantejar amb els altres grups –i aquí sí que cal un diàleg profund, perquè estem parlant d’obres importants que afectaran més d’un mandat– és on situem uns nous aparcaments.
Un nou passeig, la nova estació d’autobusos... Una nova mobilitat per Palamós?
Una altra de les reclamacions d’anys de la ciutadania era treure el trànsit d’autobusos que teníem pel centre del municipi. Amb l’obertura del nou carrer Enric Vincke que es va fer recentment va sorgir la possibilitat d’ubicar fora del centre la nova estació d’autobusos i això evitarà que aquests vehicles pesants hi entrin.
Ara, però, pot ser massa lluny del centre per als qui van a peu?
S’ha ubicat al punt més cèntric possible, però treu de la part més central aquest trànsit pesant. Això canviarà la mobilitat, ens ajuda a pacificar la plaça Catalunya, on tenim ganes d’engegar una reforma per convertir-la en un espai molt més amable per a la gent, i ens ajuda que el trànsit rodat cada vegada entri menys a dins del municipi.
L’estació configurarà un nou urbanisme al seu entorn?
L’obertura del carrer Vincke ha provocat que la centralitat del municipi es desplaci cap a aquest espai. S’hi estan començant a introduir equipaments com l’estació, serveis d’altres administracions i algunes activitats de l’hospital. Els municipis creixen i ens hem d’adaptar a les noves realitats, i volem que la gent que ha de venir amb cotxe al centre sigui gent que imperiosament ho necessiti.
Els carrils bici són l’alternativa, doncs?
Sí, la idea és oferir espais segurs a la ciutadania, perquè els que puguin es desplacin a peu o amb bicicleta i no amb vehicle. Això ens ajuda en un doble sentit, en la reducció de trànsit i també en el fet que es necessita molt menys espai d’aparcament.
Aquesta xarxa és incipient?
Fins ara, teníem fragments de carrils bici molt dispersos pel municipi. Amb aquesta proposta de mobilitat segura, però, hem intentat lligar aquests fragments, creant 4,5 quilòmetres nous de carrils per a bicicletes i, per tant, la major part d’equipaments del municipi quedaran lligats a través d’aquesta xarxa.
Vostè parla d’humanitzar la ciutat. Què vol dir?
Amb les reformes integrals que anem duent a terme en diferents barris, fem que la xarxa principal de circulació tingui una continuïtat, però els carrers que han de donar servei o només accés als veïns els fem de prioritat invertida.
Té la Policia Municipal amb amenaces de plantar-se. Què ha passat?
Estem negociant amb els sindicats i hi ha bona predisposició per totes les parts d’arribar a un acord, concretament, a través del complement de prolongació de la jornada laboral. Els sindicats no estaven d’acord amb la forma com es retribuïa i estem buscant fórmules per arribar a un acord.
Inclou ampliar la plantilla?
No, ara estem negociant aquest complement i, quan arribem a un acord, desbloquejarà el fet de realitzar hores extres.
Pot donar detalls de la nova concessió del servei d’escombraries?
Estem elaborant un nou model de recollida i hi entren molts factors: la nova normativa europea que obliga a recollir separadament en origen, serà un sistema personalitzat, no un porta a porta en ús a tot el municipi, sinó que s’anirà adaptant amb diferents sistemes. Busca millorar la recollida, perquè si no es fa s’incrementaran els costos i la ciutadania hauria de pagar molt més que ara.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.