Política
Allau de peticions de relleu de l’independentisme al delegat que nega la Catalunya Nord
ERC, Junts i CUP exigeixen a Person que plegui, o que sigui cessat pel govern, després de rebutjar aquesta denominació per “respecte” a l’Estat francès
Els republicans duran el cas al ple del Parlament
Encara porten cua les paraules dijous al Parlament del director general de la Casa de la Generalitat a Perpinyà, Christopher Person, en què va rebutjar la denominació de “Catalunya Nord” o “Catalunya del Nord” per al territori d’on és el màxim representant del govern, per referir-s’hi en canvi com a “Pirineus Orientals” o fins i tot com a “Occitània”. Person ho va justificar per “respecte” a l’Estat francès i per “conservar la neutralitat institucional”, fet que li ha generat una allau de crítiques que han anat a més d’aleshores ençà entre sectors i grups independentistes, els quals ahir a la tarda van elevar el to i van llençar-se en bloc a exigir-ne el relleu.
El posicionament ja va crear indignació durant la mateixa compareixença entre els diputats de Junts, Agustí Colomines, i ERC, Marta Vilalta, que és qui l’havia sol·licitada. Ni un ni altre tenien dret a rèplica un cop va haver-se explicat Person precisament a preguntes d’ells en la intervenció inicial, quan el van interrogar sobre si el govern efectivament havia canviat de criteri per referir-se a la Catalunya Nord, i per altres decisions que ja havien generat una certa controvèrsia des que a l’octubre va ser nomenat per al càrrec. “Amb un canvi de direcció evidentment hi haurà canvis”, va resumir Person en respondre sobre les noves “línies polítiques” que havia adoptat la delegació, en al·lusió també a l’organització d’actes per promoure el català que segons ell no seran “d’alta cultura” com fins ara i que va deixar clar que no aniran adreçats “només a catalanoparlants”, deixant entreveure doncs que n’hi haurà en francès.
Vilalta, que s’havia preguntat en la comissió si amagava el nom de Catalunya Nord “per incompetència o per mala fe”, es va contestar en una piulada poc després de sortir-ne. “La resposta: efectivament, mala fe i tota la (mala) intenció d’amagar la denominació de Catalunya Nord. Cal una rectificació immediata. El delegat a la Catalunya Nord és un servidor de Catalunya, no un servent de l’Estat francès”, etzibava. “No és ’respecte institucional’, és una declaració d’intencions. Ubiqui’s. El seu càrrec depèn de Presidència i no d’Acció Exterior precisament per això, perquè treballa pels catalans del nord i del sud, no per l’Estat Francès. Exigirem explicacions i rectificacions”, piulava també després la diputada Mar Besses. El malestar creixent dels republicans va desembocar ahir al vespre en una altra piulada de la portaveu del grup parlamentari, Ester Capella, en què anunciava que ERC portarà “aquest despropòsit” al ple i que demanaran el cessament de Person. “És i serà Catalunya Nord. Per més que hi renunciïn per neutralitat o per deixadesa. Defensem la nació sencera i llengua pròpia a tot arreu”, justificava. Els republicans, de fet, ja van formular el 7 de març una pregunta per escrit al govern, encara pendent de rebre resposta, que ja anava precisament en aquest sentit, després que en la convocatòria de la visita oficial que el president Salvador Illa hi va fer aquell dia ja no s’esmentés el terme “Catalunya Nord” que havien emprat els seus antecessors, i la referència se substituís per la perífrasi “demarcació del sud de França amb vincles històrics amb Catalunya”.
Unitat Catalana, partit nord-català que té una aliança amb Junts per Catalunya, va demanar també ahir a la tarda la “rectificació” i el “reemplaçament” de Person. “Emprar la denominació Catalunya Nord és coherent amb la raó de ser de la mateixa delegació”, li va recordar en un comunicat, en què constatava que “els residents de la Catalunya del Nord, vinguin d’on vinguin mai han estat incòmodes amb l’adjectiu ’català’; les empreses, els clubs esportius i la gent mateixa s’autoanomenen catalans i les institucions locals utilitzen el terme freqüentment en qualsevol àmbit”. “Negar aquesta realitat no és en cap cas una neutralitat sinó una dependència i submissió a altres ideals no compatibles amb la raó de ser de la Casa de la Generalitat a Perpinyà”, conclou.
Colomines, que des dijous ja havia rebutjat en diverses piulades l’actitud i les paraules de Person, es va afegir en nom del seu grup a la petició dels seus socis a la Catalunya Nord: “Evidentment, des de Junts al Parlament ens sumem a la petició d’ Unitat Catalana i demanem el relleu”, concloïa, tot demanant al seu superior, el titular de Presidència, que en prengui nota. “Conseller Albert Dalmau, no pensa fer res davant la ignorància i fatxenderia d’aquest delegat?”, l’havia apel·lat en una piulada ja abans. “Li ha pujat la categoria (i el sou) i resulta que és un ignorant. Ni tan sols s’ha mirat el web del departament francès que tant defensa. Diu claríssimament que aquell territori forma part de la “Catalanitat” i l’anomena Catalunya Nord o Pays Catalan”, etzibava. Tant des d’ERC com de Junts, de fet, s’ha recordat per exemple que molts cartells oficials de la xarxa viària ja saluden els conductors amb un “Benvinguts a la Catalunya Nord”, terme que es fa servir com a equivalent del francès “Pyrénnés Orientales”. “El PSC ens vol desnacionalitzats”, s’havia queixat també des d’un primer moment a X el senador de Junts Francesc Ten.
“Catalunya no necessita un govern que nega la catalanitat a la Catalunya Nord, ni que abandoni la llengua catalana”, ha reblat aquest matí el president Carles Puigdemont en el marc del consell nacional de Junts.
Veus de la CUP, que no tenia cap diputat a la compareixença parlamentària, van expressar igualment des del primer moment la seva indignació a les xarxes. Ahir al migdia, el compte oficial de la formació va ser el primer en demanar que Person plegui o sigui cessat. “El director general de la Casa de la Generalitat a Perpinyà nega el país i menysprea a qui representa. Aquesta persona no pot seguir representant els interessos dels catalans”, concloïa. De moment, ningú del govern ni del PSC, que en la seva intervenció dijous també va evitar la denominació “Catalunya Nord”, s’han referit a la polèmica.