estats units
Amnistia Internacional demana que Europa posi fi als “crims atroços” de Rússia a Ucraïna
L’organització denuncia els atacs a la població i infraestructures civils o les execucions i homicidis de persones captives a Rússia
L’organització Amnistia Internacional (AI) ha demanat aquest dimecres als països que participin aquest dijous a París en la Cimera sobre la Pau i Seguretat a Ucraïna que donin prioritat al fet que es faci justícia amb Ucraïna i utilitzin “tot el seu poder” per a posar fi als “atroços crims” de Rússia al país.
“Instem els i les dirigents que assisteixin a la cimera que facin servir tot el seu poder i autoritat per a posar fi a aquests atroços crims, protegir la ciutadania d’Ucraïna i garantir el seu dret a la justícia, la rendició de comptes i la reparació” ha dit aquest dimecres la secretària general de l’organització, Agnès Callamard, en un comunicat.
Callamard ha citat atacs aeris mortals i deliberats contra la població i les infraestructures civils, tortura i desaparició forçada de persones ucraïneses, i execucions i homicidis de persones captives a Rússia com alguns dels crims russos en territori ucraïnès.
“També ha supervisat el trasllat forçós de nens i nenes a Rússia, la supressió de les identitats no russes i una campanya de fustigació i intimidació per a assegurar l’obediència a les autoritats russes a Crimea i altres territoris sota la seva ocupació”, ha afegit.
Per això l’organització ha demanat als líders que assistiran a la cimera de París que s’assegurin que s’escolta les persones més afectades per la guerra, es cobreixen les seves necessitats i es protegeixen els seus drets.
“La justícia i la llibertat davant de l’opressió s’asseguren mitjançant una actitud de resistència que defensi els drets humans, uns valors compartits i una visió clara d’un futur millor i més just”, ha subratllat Callamard.
La cimera que se celebrarà aquest dijous a París va ser convocada pel president francès, Emmanuel Macron, i assistirà també en ella el president d’Ucraïna, Volodímir Zelenski.
Serà una nova reunió dins de la ronda de trobades que han liderat França i el Regne Unit i en les quals han participat desenes de països amb l’objectiu de debatre la situació a Ucraïna i possibles garanties de seguretat davant un possible alto el foc amb Rússia.
Sancions a Moscou
Per la seva banda, la Unió Europea (UE) ha indicat aquest dimecres que la fi de l’agressió de Rússia contra Ucraïna i la retirada de les seves tropes sense condicions és un requisit previ per a suavitzar les sancions a Moscou.
“La fi de l’agressió russa no provocada i injustificada a Ucraïna i la retirada incondicional de totes les forces militars russes de tot el territori d’Ucraïna seria una de les principals condicions prèvies per a modificar o aixecar les sancions”, ha indicat a Efe Anitta Hipper, portaveu de la cap de la diplomàcia comunitària, Kaja Kallas.
La portaveu va ser preguntada per les últimes converses dirigides pels Estats Units per a tractar d’aconseguir un alto el foc a Ucraïna i la petició de Rússia que Occident aixequi algunes sancions contra el seu sector agrícola per a fer efectiva una treva en la mar Negra.
Hipper ha afirmat que la UE “pren nota” del resultat de les converses entre els EUA amb Ucraïna i Rússia per separat a l’Aràbia Saudita, i de les propostes per a garantir la seguretat de la navegació en la mar Negra, així com la fi dels atacs contra instal·lacions energètiques a Ucraïna i Rússia.
També ha assenyalat que acullen amb satisfacció l’acord entre els EUA i Ucraïna per a treballar per l’intercanvi de presoners de guerra, l’alliberament de civils detinguts i el retorn dels nens ucraïnesos traslladats a la força.
“Esperem que es pugui avançar en aquesta urgent qüestió humanitària en les posteriors converses amb Rússia, ja que són vitals per a una via creïble cap a la pau”, ha apuntat.
En qualsevol cas, va deixar clar que el “principal objectiu de la UE continua sent augmentar al màxim la pressió sobre Rússia, utilitzant totes les eines disponibles, incloses les sancions, per a disminuir la capacitat de Rússia de lliurar la seva guerra contra Ucraïna”.