Política

política

El pla d’Illa per respondre als aranzels mobilitzarà 1.500 milions

La partida més gran anirà destinada a crèdits per empreses afectades, però inclou ajudes per captar nous mercats i promocionar els productes catalans a l’exterior

El pla del govern per combatre els efectes a Catalunya dels aranzels imposats per Donald Trump mobilitzarà 1.500 milions d’euros. L’objectiu és doble: mitigar l’impacte que la guerra comercial iniciada pels estats Units pugui tenir en les empreses que ja tenen presència en aquest mercat i ajudar-les –a elles i a tot el teixit productiu– a descobrir i guanyar pes en altres mercats estratègics. La majoria dels fons, 900 milions, aniran destinats a avals i crèdits que atorgarà l’Institut Català de Finances (ICF) a les empreses afectades. L’estratègia dissenyada pel president Salvador lla i el seu equip també inclou una línia d’ajudes de 300 milions, entre elles ajudes a fons perdut especialment orientades al sector agroalimentari i ajudes per a la promoció internacional i la recerca de nous mercats.

El programa, batejat amb el nom Responem. Pla de defensa de la Catalunya de tothom, també dedica un apartat de 150 milions a fons d’inversió i capitalització a través de l’ICF i Avançsa, l’entitat pública encarregada d’impulsar l’ecosistema empresarial català mitjançat la col·laboració publicoprivada. L’objectiu és entrar en el capital d’empreses “estratègiques” per tal que mantinguin l’arrelament i els centres de decisió a Catalunya.

Per a impulsar la internacionalització i diversificació de mercats, impulsar plans específics per l’adaptació al nou context i “reorientar la xarxa d’oficines d’ACCIÓ a l’exterior i eines per superar barreres comercials”, hi haurà 130 milions d’euros. Les empreses catalanes afectades per la nova política comercial dels EUA podran fer ús de manera gratuïta de la xarxa d’oficines d’Acció per reforçar la seva presència en altres mercats. Els diners també serviran per llançar programes publicoprivats per acompanyar les empreses que fan els seus primers passos en els mercats exteriors. La idea és que Acció lideri, juntament amb els agents econòmics, un programa per fer créixer la base exportadora d’empreses catalanes. L’objectiu és que cada any se’n sumin 200. Per últim, es destinaran 20 milions d’euros a campanyes de promoció de productes catalans “en mercats estratègics”.

Illa va convocar el Consell del Diàleg Social per a una reunió extraordinària després que el president dels Estats Units, Donald Trump, anunciés la imposició d’almenys un 10% d’aranzels a pràcticament tots els productes que arriben al país. Les tarifes per a la Unió Europea s’enfilen fins al 20%. Com ha recordat avui el govern, la guerra comercial iniciada pels EUA afectaran de forma directa 3.161 empreses a Catalunya que exporten regularment al país, amb unes vendes totals que superen els 4.350 milions d’euros. Actualment, Amèrica del nord és la primera destinació de les exportacions catalanes fora d’Europa, i els sectors més perjudicats pels aranzels anunciats seran, per volum d’exportació, el químic, el farmacèutic, el de maquinàries i equips, l’agroalimentari i el metall. En el pla presentat avui s’admet que les mesures anunciades la setmana passada superen “àmpliament” les expectatives inicials. Així mateix, alerta que els gravàmens poden provocar uns “efectes no-lineals”, és a dir, que en lloc que caiguin les exportacions, hi pot haver casos que directament deixin d’exportar al país nord-americà.

El president Salvador Illa es va reunir aquest cap de setmana amb els membres del govern per definir l’estratègia i aquest matí l’ha detallat a patronals i sindicats en una reunió a Palau. Per part del govern, hi han participat Illa, la consellera d’Economia, Alícia Romero, i el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, mentre que en representació dels agents socials hi assisteixen Foment del Treball, Pimec, CCOO i UGT. També s’han trobat amb el Consell General de Cambres de Catalunya i a la tarda Romero, Sàmper i el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, traslladaran les mesures als representants dels grups parlamentaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]