Política

En plena transformació

La remodelació del passeig de la Pineda forma part del projecte de renaturalització del litoral

Vila-seca abandona els grups de l’àrea metropolitana quan Tarragona anuncia que vol acollir la intermodal

L’alcalde considera inacceptable desviar les mercaderies a Vila-seca i demana una solució alternativa

A un mes per arribar a la meitat del mandat, el 80% del PAM està finalitzat o en fase d’execució”

L’històric exalcalde de Vila-seca, Josep Poblet, tenia el costum de mostrar als periodistes que l’entrevistaven un document amb els punts del seu programa electoral i amb les propostes executades senyalades amb una creueta. Era la seva manera de demostrar que les promeses electorals no servien només per fer discursos, sinó que es podien portar a la realitat.

Aquesta forma de governar pragmàtica es va transmetre al seu deixeble polític, l’actual alcalde Pere Segura, que governa el seu segon mandat, aquest amb majoria absoluta. Parlant de documents i de punts, Segura va presentar a l’inici de mandat el pla d’actuació municipal 2023-2027, amb 219 actuacions, de les quals 135 són propostes electorals de Vila-seca Segura i les 84 restants van ser accions proposades pel personal de l’Ajuntament, fruit d’acords amb el PSC i amb Vila-seca en Comú. “Es tracta d’un full de ruta que ens dona mètode, previsió, planificació i organització, trets que ens caracteritzen a l’hora de treballar per Vila-seca”, va anunciar l’alcalde.

En aquests moments, a un mes per arribar a la meitat del mandat, de les 219 actuacions previstes, prop d’un 80% (174) estan finalitzades o en fase d’execució. D’aquestes, 83 estan completades i 91 en execució. Tan sols el 20% d’accions (45) es troben pendents d’iniciar.

Remodelar el passeig marítim

Una de les actuacions destacades del PAM són les obres que han de transformar el passeig marítim del nucli de la Pineda, que el Ministeri per la Transició Ecològica va iniciar el mes de febrer. El projecte per a la renaturalització del litoral redefineix el límit urbà que està en contacte amb la platja. Alhora, es recuperarà el sistema dunar de la platja, s’ampliarà el passeig eliminant la carretera i es milloraran les connexions de vianants entre els carrers i la línia de costa. Aquesta actuació es veurà completada amb l’inici de la transformació del passeig de Pau Casals i amb la construcció del contradic dels Prats per a la protecció de la platja i la nova terminal de creuers del Port de Tarragona.

Les obres del passeig, amb un cost de 8,4 milions, van a càrrec del pressupost estatal. Però els treballs tenen una durada de dotze mesos i això inclou la Setmana Santa i la temporada alta. De fet, aquesta Setmana Santa les obres ja van agafar per sorpresa els visitants de la Pineda. Tot i que Costes de l’Estat va aturar els treballs durant les vacances per afectar el mínim possible, els turistes van haver d’acostumar-se a les tanques, la maquinària i les zones acordonades. Per facilitar l’accés a la platja, Costes va obrir tres corredors des del passeig, però la zona de sorra ha quedat molt reduïda respecte a l’habitual. Una altra afectació la patiran aquest estiu les dues guinguetes situades en aquest tram d’obres perquè el subministrament de serveis es troba bloquejat pels treballs. Aquest estiu, hotels, terrasses i botigues de records hauran de tenir “paciència”, com demanava l’alcalde.

Vila-seca i l’àrea metropolitana

El passat 11 d’abril, l’Ajuntament de Vila-seca va anunciar que abandonava els grups de treball del Grup Impulsor de l’Àrea Metropolitana del Camp de Tarragona. Aquesta va ser la reacció de l’alcalde Pere Segura després que l’alcalde tarragoní, Rubén Viñuales, defensés públicament que vol que l’estació intermodal del Camp de Tarragona es construeixi a l’Horta Gran de Tarragona per evitar que es faci “al mig del no res”.

Un posicionament que trenca el consens inicial dels vuit municipis del Grup Impulsor. Cal recordar que, el mes de febrer, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible va publicar l’anunci al BOE de l’estudi de l’estació intermodal per sotmetre’l a informació pública. La infraestructura ha de servir per millorar la connexió entre l’alta velocitat, Rodalies, l’aeroport de Reus i el futur tramvia del Camp. El document proposa emplaçar la futura estació en el nus de Vila-seca perquè permet una interconnexió de tots els mitjans de transport.

El consistori vila-secà considera que el posicionament de Tarragona ha trencat “el clima de confiança i generositat” del Grup Impulsor. Més enllà del debat territorial, la sortida de Vila-seca també s’ha volgut interpretar en clau política, ja que Segura –juntament amb Dolors Farré a Valls– és l’únic alcalde de Junts d’un Grup Impulsor format majoritàriament per alcaldies presidides per socialistes. Altres veus, com la del PSC de Vila-seca, consideren que Segura no hagués hagut de “desconnectar” el municipi de l’àrea metropolitana i que, tot i que també comparteix que la intermodal ha d’anar a Vila-seca, recorda que l’Ajuntament de Tarragona té el dret “legítim” a formular les seves al·legacions. Però, en aquest debat, sembla que els criteris territorials prenen més força que els polítics. Una prova d’això és que, pocs minuts després de l’anunci de Vila-seca, a l’alcaldessa de Reus, la socialista Sandra Guaita, no li va tremolar la mà a l’hora de defensar la ubicació de la intermodal a Vila-seca.

La veritat és que un escenari en què la nova estació intermodal no es construeixi al nus de Vila-seca no entrava dins dels plans de mobilitat del consistori. L’Ajuntament treballa perquè el nucli de la Plana quedi més ben comunicat amb la resta de Vila-seca i del territori. Per això hi ha un projecte de construcció d’un nou vial de connexió de la Plana amb la intermodal i amb el nucli urbà de Vila-seca. També es treballa per crear una parada a la Plana del futur tramvia.

D’altra banda, l’estudi informatiu que el Ministeri de Transports ha posat a licitació per eliminar el pas de trens de mercaderies pels barris marítims de la ciutat de Tarragona també ha posat en alerta l’alcalde vila-secà. Això comportaria canvis en el recorregut dels combois, que podrien desviar-se cap a l’interior de les instal·lacions del Port de Tarragona i circular a tocar de Vila-seca. L’alcalde ho considera inacceptable perquè traslladaria el problema de les mercaderies a Vila-seca i demana treballar una solució alternativa.

L’aposta per Cal·lípolis
L’Ajuntament de Vila-seca i el Port de Tarragona han posat en marxa Cal·lípolis, un projecte de gran envergadura que significarà la transformació de la Pineda. S’hi construirà un nou contradic a tocar de la platja dels Prats, que oferirà un espai obert integrat en el paisatge i, alhora, respectuós amb l’entorn litoral i marí. L’espai tindrà un ús social amb zones de pineda i aiguamolls que connectaran amb l’espai protegit de la Xarxa Natura 2000 dels Prats de l’Albinyana, amb rutes per passejar, miradors i espais de lleure. Cal·lípolis també serà la solució definitiva per restaurar i estabilitzar la platja de la Pineda per tal que sigui resilient al canvi climàtic i s’evitarà, així, haver d’aportar-hi sorra en el futur. Això serà possible perquè el contradic facilitarà l’acumulació de sorra de forma natural als dos extrems de la platja. El projecte inclou la restauració, consolidació i museïtzació del jaciment arqueològic de Cal·lípolis i s’impulsarà un centre experiencial i d’interpretació que permetrà conèixer el procés de recuperació dels espais naturals, la fauna i la flora, així com la vil·la romana. L’equipament, que es preveu obrir-lo a l’estiu del 2026, s’emplaçarà a l’aparcament de terra que hi ha juntament amb la platja. L’objectiu és crear un nou pol d’atracció turística a la Pineda.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]