Política

La Generalitat vol el suport de l'Estat per convèncer les companyies aèries perquè utilitzin el català

El secretari de Política Lingüística de la Generalitat, Bernat Joan, vol demanar al govern espanyol suport per defensar davant les companyies aèries l'ús del català. Segons ha explicat a l'AVUI.cat, "la Generalitat no té competències executives als aeroports ni a l'espai aeri, de manera que l'únic que podem fer, i fem, és una tasca de persuasió, a la qual no renunciem". Per aquest motiu, Joan reclama que el govern espanyol, que està obligat a vetllar per totes les llengües oficials de l'Estat, intervingui en afers com el de Swiss Air, que acaba de retirar l'ús del català als seus avions arran de les queixes d'un afiliat d'UPyD, el partit de Rosa Díez, i de "molts altres ciutadans espanyols", segons el portaveu de la companyia.

Tot i que la secretaria, com a organisme, ja ha contactat amb Swiss Air, el secretari ha anunciat que, quan torni a Catalunya d'un viatge a Nova York iniciat aquest dimarts, vol posar-se en contacte personalment amb els directius de la companyia per convèncer-los que tornin a utilitzar els enregistraments en català dels missatges de cortesia, que informen de l'arribada a l'aeroport. "Crec que hi ha més companyies que mai que utilitzen el català, perquè fem la nostra tasca de persuasió, però un retrocés és molt greu, és preocupant", ha puntualitzat.

Una companyia que havia estat felicitada
De fet, Swiss Air, juntament amb Austrian Airlines, havia estat felicitada recentment per la secretaria de Política Lingüística, precisament perquè havien incorporat l'ús del català espontàniament als seus vols. En la felicitació, s'esmentava la normativa lingüística catalana i els drets dels usuaris en aquest aspecte, se'ls encoratjava a continuar amb la seva línia d'actuació i se'ls posava a la seva disposició els serveis de la Generalitat per a les traduccions que calguin.

Segons Bernat Joan, hi ha d'altres companyies, com American Airlines i Singapore Airlines, que també utilitzen el català. En d'altres casos, com el de KLM, la Generalitat els ha fet arribar queixes presentades per usuaris precisament perquè no incorporen el català en els seus vols.

Un cas específic és el de Ryanair, que l'any passat va firmar un conveni amb la secretaria de Política Lingüística segons el qual es comprometia a utilitzar el català en tota la seva activitat a Catalunya, fins i tot a la web. Efectivament, en el menú d'idiomes de la web de Ryanair hi ha l'opció de triar el català: com a llengua, això sí, d'Espanya. 

 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.