Política

Idees buides i reiteratives per seduir Europa

Els directius d'importants agències de publicitat troben a faltar innovació, valentia i proximitat en les campanyes electorals dels candidats catalans a la UE

Innovació, valentia, proximitat i empenta. Són els conceptes que, en general, troben a faltar els directius d'importants agències de publicitat en les campanyes dels candidats catalans a les eleccions europees.

I és que, al seu entendre, els missatges que els polítics han fet arribar a la ciutadania per mobilitzar l'electorat i decantar la seva intenció de vot són reiteratius, buits i, fins i tot, en alguns casos, demagògics.

Ara bé, si haguessin de destacar algun element positiu, tots fan referència a l'estètica del PSC i l'intent engrescador d'ERC.

En aquest sentit, Oscar Pla, director creatiu de Bassat Ogilvy, assegura que, formalment, la dels socialistes, és una campanya “brillant” i “molt elegant”, però això “no vol dir que sigui efectiva”.

De fet, tant ell com Miquel Mas, conseller delegat de Tiempo BBDO, destaquen l'absència de la marca de partit en els seus cartells publicitaris, fet que Mas atribueix al fet que el PSC “insisteix en la vella idea de la por als altres” i, per tant, el principal objectiu és que “no es voti el PP”.

El degà del Col·legi de Publicitat i Relacions Públiques, Marc Puig, que ha participat professionalment en altres campanyes electorals, explica que gràficament la campanya del PSC és clara, però conceptualment utilitza els mateixos recursos que en campanyes anteriors: “Dir que la culpa és d'un altre”. Segons Puig, és un recurs que segueixen utilitzant perquè “fins ara els ha funcionat, però arribarà un dia en què patinarà”.

En aquest context, el director creatiu de Bassat Ogilvy remarca que ERC ha renunciat als codis gràfics -negre i groc- que identificaven el partit des de feia uns 8 anys de manera clara i innovadora a favor del seu candidat.

En opinió de Pla, darrere d'aquesta decisió podria coincidir el fet que, com a partit, ERC viu un moment delicat i que pensen que tenen un molt bon candidat, que és independent i que està fora d'aquesta crisi interna.

Tant Mas com Puig destaquen també l'intent imaginatiu que proposa el joc visual de la UE en el cognom Junqueras i amb el concepte del tren. “La Jonquera és l'última estació de tren de Catalunya i l'eslògan del candidat proposa com a pròxima estació la Unió Europea”, explica el degà del Col·legi de Publicitat.

Un altre dels punts destacables ha estat la coincidència de l'Ara en els eslògans de CiU i PP. “Que et passi això és molt dur i frustrant -afirma Pla- però retirar una campanya un cop començada i improvisar-ne una altra en 15 dies és inviable”.

Per Puig, però, la coincidència en les paraules no és tan rellevant com la dels conceptes, que es produeix entre molts altres partits. “L'argument que fan servir tots, excepte ERC, és que estem fatal. Davant d'això, uns opten per oferir solucions immediates, i d'altres, per donar les culpes a un altre”, afirma el degà.

Dit això, Puig matisa que malgrat les coincidències d'eslògans, “CiU ha optat per un Ara pragmàtic, seriós, ordenat i acadèmic com el seu candidat, Ramon Tremosa, mentre que l'Ara del PP és molt més dur i amb un marcat to negatiu”.

A més, en la seva opinió, CiU ha intentat sacsejar les campanyes recentrant els missatges i desenmascarant el PSC i el seu intent de provocar por amb els adversaris polítics.

A través d’internet, els convergents van encetar fa uns dies uns contracartells on apareixen les candidates socialistes Maria Badia i Magdalena Álvarez, la polèmica exministra de Foment en l'etapa de les avaries de Rodalies. L'objectiu: remarcar que el PSC ha exclòs el nom de Maleni a la papereta de vot quan en realitat va un lloc per davant de Maria Badia. “Votar Badia = votar Maleni”, diu el rètol virtual.

Així, "CiU ha volgut posar de manifest que la cara amable que el PSC posa a Catalunya n'amaga una de ben antipàtica per al país. Està ben trobat”, assevera Puig.

Per contra, Xavi Martín, director general de TAPSA, considera que, en general, s'hauria d'haver apostat per construir un discurs propi, amb programes sòlids i una bona comunicació dels valors i les capacitats dels candidats en comptes de parlar tant dels altres els partits.

Pel que fa al PP, "lineal", "grisa" i "trista" són els adjectius que utilitzen els professionals consultats per definir la seva campanya, i d'IC-Verds l'únic que en destaquen és la imatge jove que aporta el seu candidat, Raül Romeva.

La importància d'Europa
Amb tot, el conseller delegat de Tiempo BBDO ha trobat a faltar que algú faci veure la importància d'aquestes eleccions per al país, que sortís de l'endogàmia de l'Estat espanyol, “i més en un temps de crisi econòmica i de valors com la que vivim”.

Mas diu: “Europa ha de ser un nou jugador en aquest nou món globalitzat que s'està dibuixant. Hem de decidir com és Europa perquè es juga el seu nou rol en el món. Rússia, Àsia, Estats Units i Amèrica Llatina són competidors forts i a Europa seguim tenint individualitats molt potents, però que en conjunt no acaben de funcionar bé”.

Per tot això, el conseller delegat de Tiempo BBDO indica que es va parlar molt de la gran campanya publicitària i de comunicació de Barack Obama, de com va aconseguir connectar amb la gent, aproximar-se a la societat i als seus problemes, i de la quantitat de persones que l'havien seguit de prop per aprendre i aplicar aquestes noves idees. “Cap d'aquelles idees es veuen reflectides en aquesta campanya electoral”, sentencia Mas.

En paraules del director creatiu de Bassat Ogilvy: “Falta valentia. Ningú ha sortit de l'esquema tan suat de la foto i el candidat”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.