Política

Estat espanyol

Escàndols de corrupció

La Kitchen puja a escena

El dramaturg Jordi Casanovas porta al Teatre del Barrio de Madrid el duel Ruz-Bárcenas i la tensió de Villarejo i el xofer Sergio Ríos

Pedro Casablanc encarna l’extresorer i l’excomissari i Manolo Solo fa del jutge i del confident

El Madrid ofi­cial s’agita cada cop que sonen els noms de José Manuel Villa­rejo i Luis Bárce­nas i tant al Congrés com en l’Audiència es viurà un 2021 mar­cat judi­ci­al­ment per l’ope­ració Kitc­hen, però ara és un esce­nari al barri madri­leny de Lavapiés el que acosta al públic el batec íntim de la cor­rupció i el que des­pu­lla els seus pro­ta­go­nis­tes fins a la gro­lle­ria de les seves pròpies parau­les. Sis anys després de crear Ruz-Bárce­nas a par­tir de la decla­ració que el jutge Pablo Ruz pren a l’extre­so­rer del PP el 15 de juliol del 2013 –en què aquest es des­men­teix i comença a par­lar dels sobres–, el dra­ma­turg Jordi Casa­no­vas porta al Tea­tre del Bar­rio Kitc­hen Ruz-Bárce­nas, que regala una altra cara de la mateixa moneda abor­dant també l’ope­ració poli­cial clan­des­tina amb fons reser­vats per robar-li pro­ves com­pro­me­ses gràcies a reclu­tar com a con­fi­dent el xofer de Bárce­nas, Ser­gio Ríos. L’actor Pedro Casa­blanc encarna Bárce­nas i Villa­rejo, men­tre que Manolo Solo dona vida al jutge Ruz i a Ríos, antic mili­tar, xofer i actual poli­cia espa­nyol en actiu.

Casa­no­vas, que ha rega­lat altres peces de tea­tre docu­men­tal, com ara Jauría (basada en el cas de la jove que els san­fer­mi­nes del 2016 va ser víctima d’una vio­lació a mans de cinc joves de La Manada) desit­java fer una ficció al vol­tant dels titu­lars que lle­gia als dia­ris sobre cor­rupció, fins que va con­cloure que el sumari del cas Bárce­nas i la caixa B del PP tenia un poten­cial dramàtic per si mateix, com també el tenen els àudios de Villa­rejo sobre la Kitc­hen. “A tu t’ano­me­naré xef. Cony! Com que et dius Ser­gio, doncs pel Sergi Arola t’ano­me­na­rem xef!”, li diu Villa­rejo al xofer Ríos –reclu­tat en un VIPS– en les cla­ve­gue­res de la vida real i així li ho diu Casa­blanc a Solo a l’esce­nari. “Prèvia­ment, un té la sen­sació que tot el sis­tema de cor­rupció i de les cai­xes B és molt sofis­ti­cat i està molt ben pen­sat, i que si no acaba trans­cen­dint i no acaba denun­ciat és, pre­ci­sa­ment, perquè està molt ben orga­nit­zat. Pot­ser perquè l’ima­gi­nari ens porta a les fic­ci­ons, que ens expli­quen que les màfies i cor­rup­ci­ons estan molt ben orga­nit­za­des. Però no és així. Quan hi poses veu sobre un esce­nari, t’aver­go­nyei­xes com a ciu­tadà que t’ho hagin fet davant dels ulls i d’aquesta manera tan bar­ro­era; no et pots creure que tot fun­ci­oni a base de pape­rets, de sobres i d’una tro­bada en un VIPS –refle­xi­ona Casa­no­vas–. I el seu és un llen­guatge que defi­neix el sis­tema polític, els seus pro­ta­go­nis­tes, el que és l’estat i també l’infra­es­tat”, rebla.

En aquesta auca de per­so­nat­ges reals que és la Kitc­hen, en què hi ha per triar fins i tot un fals capellà que assalta el pis dels Bárce­nas, la fas­ci­nació de Casa­no­vas recau en el xofer Ser­gio Ríos, que, a par­tir del sobre­nom de xef, dona nom a l’ope­ració. “És un per­so­natge amb molta ver­bo­si­tat i això tea­tral­ment el fa molt interes­sant. Villa­rejo no li ha de pre­gun­tar gaire perquè ell ho xerri tot. I també el fa ric que busca una pro­moció per­so­nal i pro­fes­si­o­nal amb el que fa. Villa­rejo és un per­so­natge de què es podrien fer sèries i sèries, amb aquesta amo­ra­li­tat com­pleta i aquest con­trol de tot tenint gra­va­ci­ons de tot­hom, però mai des de la sofis­ti­cació”, raona l’autor. El xofer que encarna Manolo Solo és hila­rant quan relata que no és capaç de tru­car-se des del mòbil de la dona de Bárce­nas, Rosalía Igle­sias, al mòbil per­so­nal perquè després no sap com esbor­rar la tru­cada sor­tint de l’apa­rell que Villa­rejo vol pun­xar. “T’ado­nes que és més ade­quat bus­car en Ber­langa i en Mor­ta­del·lo i Filemó les falles del nos­tre sis­tema que no pas anar a referències anglo­sa­xo­nes o a pel·lícules i sèries de David Simon. Els qui han trac­tat la farsa i la sàtira local espa­nyola han fet una retrat més rea­lista del que ens pensàvem”, adver­teix Casa­no­vas.

El duet d’actors es posa tant en la pell dels per­so­nat­ges –“és una sort tenir dos intèrprets tan bru­tals i camaleònics”, cele­bra l’autor– que, en la funció del 24 de gener i atesa la indis­po­sició d’un assis­tent del públic, que va patir un lleu des­mai i va haver de ser atès, Manolo Solo es ves­tia més de Ruz que mai. “Senyo­res lle­tra­des i senyors lle­trats, repre­nem la sessió amb la decla­ració tot con­fi­ant que el lle­trat que ha patit el col·lapse es trobi millor”, va dir Solo (Ruz) al públic, men­tre que Casa­blanc des­a­fi­ava els pre­sents amb la mirada de suficiència tan carac­terística de Bárce­nas. Fins al 28 de febrer, el cor de la cor­rupció batega al Tea­tre del Bar­rio.

7
anys enrere, el dramaturg Jordi Casanovas va veure en l’interrogatori de Ruz a Bárcenas la base dramàtica per a una obra. Ell i el director Alberto San Juan es van dir que l’obra potser duraria quinze dies en cartell, però l’èxit al Teatre del Barrio continua.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia