política
La comissió tècnica pel Prat es desbloquejarà aquest setembre
Paneque, que es reunirà primer amb el ministre Puente, diu que l’objectiu és avaluar tots els projectes i refusa posicionar-se encara sobre cap en concret
Assegura que es respecten els acords signats amb ERC i comuns i que es tindrà en compte l’afectació ambiental i les connexions amb Reus i Girona
La comissió tècnica per abordar la millora i l’augment de la capacitat de l’aeroport del Prat es tornarà a reunir aquest mes de setembre, després d’una cita prèvia que hi haurà entre la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el ministre de Transports, Óscar Puente. Així ho ha confirmat ella mateixa aquest migdia, en sortir del consell executiu, després que ahir el president Salvador Illa ja avancés ahir a TV3 que el govern aprovaria avui sol·licitar la convocatòria d’aquest òrgan, sorgit de l’acord pressupostari per al 2023 entre l’anterior govern d’ERC i el PSC, i que s’havia reunit per últim cop el gener passat. La idea és que la comissió, que estarà formada per tècnics i càrrecs d’ambdós governs que s’acabaran de confirmar en les properes setmanes, emeti abans de final d’any una avaluació «tècnica i rigorosa» dels projectes existents per a l’ampliació de la capacitat de la infraestructura, a fi de dur-la llavors al debat públic i a la consideració dels grups parlamentaris, abans de prendre’s una decisió definitiva. «Seria temerari expressar-nos ara sobre opcions concretes, ara no hi ha una opció del govern», ha rebutjat avui Paneque, que ha recordat que la comissió haurà de valorar les diverses propostes que ja van fer tant la conselleria, com el ministeri, com les que van arribar d’altres col·lectius i entitats socioeconòmiques. «Avui s’ha demanat l’estudi tècnic de valoració i comparació dels diferents projectes, res més que això», ha insistit la també portaveu del govern, que ha recordat que en l’estudi també es tindran molt en compte els possibles impactes ambientals, per la qual cosa l’estudi també haurà d’anar acompanyat «d’un paquet de mesures ambientals» per corregir possibles afectacions.
En aquest sentit, ha subratllat Paneque, l’acord de govern d’avui «no entra en contradicció en cap cas» amb els acords d’investidura subscrits amb ERC i els comuns, que aquest matí ja han recordat les seves reserves al projecte. La portaveu ha recordat que «no és contradictori» combinar el creixement econòmic amb el «respecte escrupolós per l’entorn», i ha justificat que actualment el límit de l’aeroport es troba en les 70 operacions transoceàniques diàries i ja s’hi arriba en alguns moments, amb la qual cosa la intenció és ampliar l’operativa fins a les 90. Això sí, també ha situat el Prat dins «l’ecosistema» aeroportuari amb Girona i Reus, i ha indicat que el paper d’aquests altres aeroports també serà «un element a valorar» en l’estudi, i en especial les seves connexions ferroviàries amb el de Barcelona. Paneque ha evitat concretar calendaris i ha parlat d’un límit temporal d’uns deu anys, ja que ha recordat que primer s’haurà de redactar el pla director de l’aeroport i després, en principi el 2026, s’haurà d’incorporar al Document de Regulació Aeroportuària (DORA) del govern de l’Estat.
Exempcions al joc
D’altra banda, Paneque també ha avançat avui que, segons l’acord d’investidura amb els comuns, les exempcions existents per als impulsors del Hard Rock que hi ha en l’impost sobre el joc s’eliminaran aprofitant la propera llei d’acompanyament dels pressupostos. L’executiu explicarà «en les properes setmanes», ha dit, com es troba la tramitació en marxa de la modificació del seu pla director urbanístic. La portaveu ha reiterat que la prioritat absoluta ara del Departament d’Economia és tenir el proper pressupost aprovat i en vigor l’1 de gener, per la qual cosa, tot i que la consellera Alícia Romero parlarà amb tots els grups tret de Vox i AC, els socis prioritaris seran els de la investidura, amb qui ha recordat que ja hi ha subscrits acords «amb un alt grau de detall» que necessiten recursos econòmics per poder-se implementar.