Política

Bush no descarta reconèixer un Kosovo sobirà si Rússia ho veta

El president dels EUA rep una càlida acollida en una visita històrica a Albània

El pre­si­dent dels EUA, George W. Bush, de visita ofi­cial a Albània, s'ha tor­nat a pro­nun­ciar a favor de la inde­pendència de Kosovo i ha fet una crida unànime a l’ONU perquè garan­teixi l’apli­cació, com més aviat millor, del pla del medi­a­dor Martti Ahti­sa­ari, tot i l’opo­sició del pre­si­dent de Rússia, Vladímir Putin.

Bush ha insi­nuat que reco­nei­xerà la inde­pendència de la província sèrbia si Putin acaba vetant una reso­lució de l’ONU que avali la secessió.

En una com­pa­rei­xença poste­rior a la seva reunió amb el pre­mier albanès, Sali Berisha –a qui ha promès suport per entrar a l’OTAN en com­pen­sació pel seu esforç mili­tar a l’Iraq i l’Afga­nis­tan–, Bush ha dit que la secretària d’Estat, Con­do­le­eza Rice, con­ti­nuarà “pres­si­o­nant amb força per acon­se­guir un acord amb Rússia”. “I, si no és pos­si­ble, hau­rem d’actuar, perquè la inde­pendència és l’objec­tiu”, ha aler­tat. No obs­tant, un alt fun­ci­o­nari rus ha repli­cat que Mos­cou “no can­viarà de posició”.

Bush ha argu­men­tat que, davant l’amenaça cada vegada més real que Putin uti­litzi el poder de veto per atu­rar el pla de sobi­ra­nia al Con­sell de Segu­re­tat, hau­ria arri­bat el moment de dir que “ja n’hi ha prou” i decla­rar Kosovo inde­pen­dent.

Uni­la­te­ra­li­tat
Fonts de la Casa Blanca han mati­sat Bush, dient que tre­ba­lla­ran “només en el marc del Con­sell de Segu­re­tat”, des­car­tant per ara un reco­nei­xe­ment uni­la­te­ral.

Bush ha rebut una càlida aco­llida a Tirana, en la pri­mera visita d’un pre­si­dent nord-ame­ricà. Demà dilluns Bush estarà a Bulgària, des d’on aga­farà un avió cap a Was­hing­ton, posant fi a una set­mana de gira euro­pea.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.