Política

EL PERSONATGE

El litoral, pendent de la carretera

L'anunci que es reprèn el projecte de construcció del ramal de la C-32 entre Tordera i Lloret obre la polèmica sobre la necessitat del projecte i els dèficits de mobilitat

El TSJC tomba el POUM de Blanes i declara la nul·litat de la llicència dels pisos Baker, del 2004

Caldes és entre els favorits, però no s'endú la Ryder Cup

Car­re­tera maleïda, a banda de ser una novel·la de Step­hen King, bé podria ser el títol d'un dels capítols més inten­sos que s'han vis­cut aquest any a la Selva. El pro­jecte del ramal de la C-32 entre Tor­dera i Llo­ret, ador­mit durant anys, va des­per­tar de la seva letar­gia abans de les elec­ci­ons muni­ci­pals, quan el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Santi Vila, va anun­ciar, en un acte a la bibli­o­teca de Llo­ret, que l'obra final­ment es feia, i que començaria al setem­bre. L'obra la finançaria Aber­tis, no hi hau­ria peatge, i els con­tri­bu­ents no es gas­ta­rien un duro de la but­xaca. “Ah, i és gra­tis!”, va dir al final del seu dis­curs Santi Vila. Men­tre ell, el direc­tor d'Aber­tis Auto­pis­tas, Antoni Español, i els lla­vors alcal­des de Bla­nes i Llo­ret, Josep Marigó i Romà Codina es dona­ven la mà a l'inte­rior de la bibli­o­teca i can­ta­ven les llo­an­ces de la nova infra­es­truc­tura, molt aplau­dida també pels hote­lers, a fora un petit grup de gent de l'enti­tat eco­lo­gista SOS Llo­ret, molt escèptics amb la pre­tesa mag­na­ni­mi­tat d'Aber­tis, pro­tes­tava.

Poc devien ima­gi­nar, cap dels que era a l'inte­rior de la sala, que aque­lla pro­testa s'escam­pa­ria tant i s'aca­ba­ria for­mant el monu­men­tal embo­lic en què es tro­ben els actors ara mateix. L'escep­ti­cisme entre un sec­tor de la població va créixer a mesura que pas­sava el temps, va néixer la pla­ta­forma Atu­rem la C-32, i el que per molts segu­ra­ment era només una pro­testa d'uns quants que al cap d'un temps ja ho dei­xa­rien córrer, es va aca­bar con­ver­tint en un dels temes cen­trals de la cam­pa­nya. Fins que el 20 d'abril, el ple de Llo­ret va apro­var amb el con­sens de tots els grups excepte CiU dema­nar una moratòria del pro­jecte i fer una con­sulta popu­lar. L'alcalde, Romà Codina, però, ja va dir que ell, de con­sulta sobre la C-32 no en pen­sava enge­gar cap, i pas­sava la pilota al govern que sortís de les urnes el 24 de maig. Durant la cam­pa­nya tot­hom sem­blava que tenia clar que calia fer la con­sulta, la par­ti­ci­pació era en boca de tots els can­di­dats i l'ara alcalde, Jaume Dul­sat, mani­fes­tava que s'havien d'impul­sar més con­sul­tes sobre temes cab­dals. Ja com a alcalde, es man­te­nia ferm que calia fer la con­sulta perquè així ho va acor­dar el ple, però també dei­xava anar que el que un ple pot apro­var un altre ho podia revo­car. A Bla­nes, l'apro­vació de fer una con­sulta pas­sava per ple a l'octu­bre i el 12 de novem­bre, els dos muni­ci­pis arri­ba­ven a l'acord de con­sen­suar la con­sulta. A finals de novem­bre, però, Santi Vila feia el seu ultimàtum, i mani­fes­tava públi­ca­ment que si el ter­ri­tori no es deci­dia, els diners ani­rien a una altra banda. L'ultimàtum va fer el seu efecte, i al desem­bre els alcal­des dels muni­ci­pis impli­cats –aquest cop s'hi sumen Tossa i Tor­dera– i el Depar­ta­ment van pac­tar que les obres començaran al maig, i que a més, hi hau­ria –com havien dema­nat prèvia­ment els muni­ci­pis– un ramal afe­git que arri­ba­ria fins a Canye­lles. L'anunci ja no es va fer en cap bibli­o­teca, l'acord es va pren­dre a porta tan­cada i va arri­bar a la ciu­ta­da­nia per mitjà d'un comu­ni­cat. En aquest punt, era evi­dent que la con­sulta no tenia cap sen­tit de fer-se, i final­ment el ple del 21 de desem­bre de Llo­ret l'anul·lava, enmig de crítiques de frau democràtic, en una de les ses­si­ons més ten­ses que es recorda al muni­cipi, ja que es va fer palès que a banda dels detrac­tors, els favo­ra­bles a l'obra també hi són, sense fer tant de soroll. Final­ment, doncs, les obres que havien de començar al setem­bre es pre­veu que aca­bin començant almenys vuit mesos més tard.

Men­tres­tant, a Bla­nes man­te­nen que faran la con­sulta, mal­grat que l'obra tira enda­vant, i es pre­veu per al març. A banda de la C-32, els bla­nencs han vist com el Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSJC) els tom­bava el POUM apro­vat el 2010, i estan en ple procés per refer-lo. Un altre focus de con­flicte ha estat els alda­rulls pro­vo­cats pels joves que ana­ven a dis­co­te­ques de Bla­nes, encara no aca­bat de resol­dre. El TSJC també s'ha aca­bat pro­nun­ci­ant en un altre tema, molt impor­tant en aquest cas per al muni­cipi d'Amer: els pisos Baker. Es con­firma el que ja se sabia, que els pisos es van cons­truir il·legal­ment, i la llicència d'obra és nul·la. Ara cal que el govern d'Amer, que per pri­mer cop té al mateix cos­tat de taula CDC i ERC, acon­se­gueixi que els pro­pi­e­ta­ris de l'edi­fici tor­nin a ges­ti­o­nar una llicència nova, que aquest cop sí que s'ajus­ta­ria al pla­ne­ja­ment, modi­fi­cat pre­ci­sa­ment per fer encai­xar els pisos a la lega­li­tat.

Si par­lem de pro­jec­tes per revi­ta­lit­zar el turisme, a la comarca aquest any s'ha par­lat bàsica­ment de dos: la pos­si­bi­li­tat de fer la Ryder Cup a Cal­des de Mala­ve­lla, que final­ment s'ha vist frus­trat (la cobe­jada com­pe­tició anirà a Itàlia), i el pla ope­ra­tiu de reno­vació de des­ti­nació turística de Llo­ret de Mar, que des del govern man­te­nen que avança però no es tra­du­eix en cap canvi visi­ble de moment. El finançament per als pro­jec­tes que es volen fer haurà d'arri­bar, sem­bla, per la via de fons euro­peus. Per altra banda, en l'àmbit d'ense­nya­ment s'han estre­nat, final­ment, dues esco­les llar­ga­ment recla­ma­des: Sa For­ca­nera de Bla­nes i La Benaula de Cal­des de Mala­ve­lla.

Santi Vila

En qualsevol relat hi un bo i un dolent. En aquest, el projecte de la C-32, per un sector de la població Santi Vila serà el que ha despertat un projecte que feia temps que es reclamava. Per d'altres, però, serà recordat com el que ha venut paratges naturals de Lloret a aquest llop dolent que és Abertis. L'anunci del conseller de Territori de represa de les obres va sacsejar la campanya electoral i la polèmica no l'ha abandonat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia