Política

EL PERSONATGE

El litoral, pendent de la carretera

L'anunci que es reprèn el projecte de construcció del ramal de la C-32 entre Tordera i Lloret obre la polèmica sobre la necessitat del projecte i els dèficits de mobilitat

El TSJC tomba el POUM de Blanes i declara la nul·litat de la llicència dels pisos Baker, del 2004

Caldes és entre els favorits, però no s'endú la Ryder Cup

Carretera maleïda, a banda de ser una novel·la de Stephen King, bé podria ser el títol d'un dels capítols més intensos que s'han viscut aquest any a la Selva. El projecte del ramal de la C-32 entre Tordera i Lloret, adormit durant anys, va despertar de la seva letargia abans de les eleccions municipals, quan el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar, en un acte a la biblioteca de Lloret, que l'obra finalment es feia, i que començaria al setembre. L'obra la finançaria Abertis, no hi hauria peatge, i els contribuents no es gastarien un duro de la butxaca. “Ah, i és gratis!”, va dir al final del seu discurs Santi Vila. Mentre ell, el director d'Abertis Autopistas, Antoni Español, i els llavors alcaldes de Blanes i Lloret, Josep Marigó i Romà Codina es donaven la mà a l'interior de la biblioteca i cantaven les lloances de la nova infraestructura, molt aplaudida també pels hotelers, a fora un petit grup de gent de l'entitat ecologista SOS Lloret, molt escèptics amb la pretesa magnanimitat d'Abertis, protestava.

Poc devien imaginar, cap dels que era a l'interior de la sala, que aquella protesta s'escamparia tant i s'acabaria formant el monumental embolic en què es troben els actors ara mateix. L'escepticisme entre un sector de la població va créixer a mesura que passava el temps, va néixer la plataforma Aturem la C-32, i el que per molts segurament era només una protesta d'uns quants que al cap d'un temps ja ho deixarien córrer, es va acabar convertint en un dels temes centrals de la campanya. Fins que el 20 d'abril, el ple de Lloret va aprovar amb el consens de tots els grups excepte CiU demanar una moratòria del projecte i fer una consulta popular. L'alcalde, Romà Codina, però, ja va dir que ell, de consulta sobre la C-32 no en pensava engegar cap, i passava la pilota al govern que sortís de les urnes el 24 de maig. Durant la campanya tothom semblava que tenia clar que calia fer la consulta, la participació era en boca de tots els candidats i l'ara alcalde, Jaume Dulsat, manifestava que s'havien d'impulsar més consultes sobre temes cabdals. Ja com a alcalde, es mantenia ferm que calia fer la consulta perquè així ho va acordar el ple, però també deixava anar que el que un ple pot aprovar un altre ho podia revocar. A Blanes, l'aprovació de fer una consulta passava per ple a l'octubre i el 12 de novembre, els dos municipis arribaven a l'acord de consensuar la consulta. A finals de novembre, però, Santi Vila feia el seu ultimàtum, i manifestava públicament que si el territori no es decidia, els diners anirien a una altra banda. L'ultimàtum va fer el seu efecte, i al desembre els alcaldes dels municipis implicats –aquest cop s'hi sumen Tossa i Tordera– i el Departament van pactar que les obres començaran al maig, i que a més, hi hauria –com havien demanat prèviament els municipis– un ramal afegit que arribaria fins a Canyelles. L'anunci ja no es va fer en cap biblioteca, l'acord es va prendre a porta tancada i va arribar a la ciutadania per mitjà d'un comunicat. En aquest punt, era evident que la consulta no tenia cap sentit de fer-se, i finalment el ple del 21 de desembre de Lloret l'anul·lava, enmig de crítiques de frau democràtic, en una de les sessions més tenses que es recorda al municipi, ja que es va fer palès que a banda dels detractors, els favorables a l'obra també hi són, sense fer tant de soroll. Finalment, doncs, les obres que havien de començar al setembre es preveu que acabin començant almenys vuit mesos més tard.

Mentrestant, a Blanes mantenen que faran la consulta, malgrat que l'obra tira endavant, i es preveu per al març. A banda de la C-32, els blanencs han vist com el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) els tombava el POUM aprovat el 2010, i estan en ple procés per refer-lo. Un altre focus de conflicte ha estat els aldarulls provocats pels joves que anaven a discoteques de Blanes, encara no acabat de resoldre. El TSJC també s'ha acabat pronunciant en un altre tema, molt important en aquest cas per al municipi d'Amer: els pisos Baker. Es confirma el que ja se sabia, que els pisos es van construir il·legalment, i la llicència d'obra és nul·la. Ara cal que el govern d'Amer, que per primer cop té al mateix costat de taula CDC i ERC, aconsegueixi que els propietaris de l'edifici tornin a gestionar una llicència nova, que aquest cop sí que s'ajustaria al planejament, modificat precisament per fer encaixar els pisos a la legalitat.

Si parlem de projectes per revitalitzar el turisme, a la comarca aquest any s'ha parlat bàsicament de dos: la possibilitat de fer la Ryder Cup a Caldes de Malavella, que finalment s'ha vist frustrat (la cobejada competició anirà a Itàlia), i el pla operatiu de renovació de destinació turística de Lloret de Mar, que des del govern mantenen que avança però no es tradueix en cap canvi visible de moment. El finançament per als projectes que es volen fer haurà d'arribar, sembla, per la via de fons europeus. Per altra banda, en l'àmbit d'ensenyament s'han estrenat, finalment, dues escoles llargament reclamades: Sa Forcanera de Blanes i La Benaula de Caldes de Malavella.

Santi Vila

En qualsevol relat hi un bo i un dolent. En aquest, el projecte de la C-32, per un sector de la població Santi Vila serà el que ha despertat un projecte que feia temps que es reclamava. Per d'altres, però, serà recordat com el que ha venut paratges naturals de Lloret a aquest llop dolent que és Abertis. L'anunci del conseller de Territori de represa de les obres va sacsejar la campanya electoral i la polèmica no l'ha abandonat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia