Successos

Pròxim capítol: 53. La vaga prohibida (Torre dels Químics, Girona)

El pont oblidat

El 2 de desembre de 1794, durant l’anomenada Guerra Gran, el marquès de Las Amarillas va ordenar destruir el pont medieval d’Esponellà per tal d’impedir l’avanç de les tropes franceses

La infraestructura va quedar sense reconstruir més de cent anys i va ser destruïda novament el 1939, durant la guerra civil

La destrucciódel pont d’Esponellà va costar la vida a un coronel d’enginyers, un tinent i dos paletes
Davant la negativade l’Estat, la Diputació de Girona es va veure obligada a assumir el cost de la reconstrucció

El pont que tra­vessa el riu Fluvià i uneix els pobles de Crespià i Espo­nellà ofe­reix una silu­eta estra­nya, amb un enorme pedaç metàl·lic al cen­tre i uns arcs late­rals clara­ment recom­pos­tos. Es tracta d’una empremta que deixa constància de les vicis­si­tuds que ha hagut de patir. De fet, les làpides que es tro­ben ados­sa­des al mateix pont ens recor­den la data del pont ori­gi­nari i de les dues recons­truc­ci­ons que van ende­gar-se durant la pri­mera mei­tat del segle XX. La làpida més antiga ens recorda que “fou fabri­cat en 1442, en temps de Mar­ga­rida de Cor­bera, viuda de Ber­nat de Cor­bera, senyora d’Espo­nellà”. El pont ori­gi­nal tenia sis arcs i una llar­gada total de cent cin­quanta-sis metres; i la seva alçada sobre el nivell ordi­nari de les aigües del Fluvià era de dis­set metres. Es trac­tava, doncs, d’una obra d’engi­nye­ria prou con­si­de­ra­ble per a l’època. El pont va patir els efec­tes d’algu­nes riua­des, però va con­ti­nuar dem­peus fins al 2 de desem­bre de 1794, durant l’ano­me­nada Guerra Gran. L’epi­sodi es va pro­duir després d’un seguit de der­ro­tes de l’exèrcit espa­nyol: només durant la bata­lla dels dies 17, 18 i 19 de novem­bre de 1794, van morir més de deu mil sol­dats i vuit mil van ser empre­so­nats. El riu Fluvià es va con­ver­tir en el front de bata­lla entre els dos exèrcits i el pont d’Espo­nellà va veure reforçat, encara més, el seu paper estratègic. Davant l’esce­nari d’un avanç de les tro­pes fran­ce­ses, el marquès de Las Ama­ri­llas en va orde­nar la vola­dura, amb la qual cosa es va esfon­drar com­ple­ta­ment l’arc prin­ci­pal. L’ope­ració va cos­tar la vida a un coro­nel d’engi­nyers, un tinent i dos pale­tes.

La inu­ti­lit­zació va pro­vo­car nota­bles per­ju­di­cis. En èpoques de plu­ges, obli­gava a fer la volta per Besalú o a uti­lit­zar un ser­vei de barca, emplaçat prop del molí d’Espo­nellà. El pro­blema de tot ple­gat és que aquesta situ­ació es va per­llon­gar durant més de cent anys. De fet, les ges­ti­ons per pro­moure’n la recons­trucció no es van ini­ciar fins al 1864. El febrer d’aquell any, sei­xanta-qua­tre veïns, d’Espo­nellà i també d’altres pobles de la comarca i de l’Empordà, van adreçar una instància en què es dema­nava, for­mal­ment, la seva recons­trucció. En l’escrit, hom jus­ti­fi­cava el retard en la rei­vin­di­cació ate­nent a l’estat de con­flicte per­ma­nent en què s’havia vist immers el país, pri­me­ra­ment per la guerra del Francès i, més enda­vant, per “una guerra civil casi perenne (...) hasta el año 1840”. L’escrit es recol­zava en argu­ments de caire patri­mo­nial i econòmic; però, per damunt de tot, apun­tava direc­ta­ment cap a la res­pon­sa­bi­li­tat de l’Estat: “Cuan justo es que habi­endo sido cor­tado el puente (...) por orden del Gene­ral que man­daba el ejército español para impe­dir el paso del ejército francés que invadía este país, sea a costa del Era­rio ó de fon­dos del Estado ree­di­fi­cado el arco de dicho puente der­ri­bado, no en bene­fi­cio solo de esta comarca sino de toda la nación.” En qual­se­vol cas, ja fos per les difi­cul­tats d’assu­mir aquesta quan­ti­tat o per la ines­ta­bi­li­tat política que va viure el país pocs mesos després, la ini­ci­a­tiva va que­dar en punt mort durant molts anys. Final­ment, des­en­ci­sat de l’escassa res­posta de l’Estat, el dipu­tat Pere Ordis va con­cen­trar tots els seus esforços en la Dipu­tació i va pro­moure un acord d’aquest orga­nisme per tal de por­tar enda­vant el con­di­ci­o­na­ment, que es va ini­ciar aquell mateix any i va fina­lit­zar el 4 d’octu­bre de 1903.

L’ale­gria dels veïns va durar ben poc. El 1939, el pont va ser nova­ment des­truït, en aquest cas per les tro­pes repu­bli­ca­nes i amb l’objec­tiu d’evi­tar l’avanç de les fran­quis­tes. Les des­tros­ses, però, van ser molt menors que les del 1794 i la recons­trucció, molt més àgil. Una làpida que fins fa poc hi havia ados­sada a la barana del pont recor­dava tots dos fets: “Des­trui­dos los dos arcos de ori­lla izqui­erda de este puente el día 7 de febrero de 1939 por las tro­pas rojo-sepa­ra­tis­tas en su huida a Fran­cia fue res­ta­ble­cido el paso por el ser­vi­cio mili­tar de puen­tes y cami­nos de Cataluña comen­zando las obras el día 20 de sep­ti­em­bre de 1939 y ter­minándose el día 9 de novi­em­bre del mismo año de la vic­to­ria. Arriba España”. Allò que no ens expli­cava aquesta làpida, però, és que les obres van anar a càrrec d’un batalló de pre­so­ners repu­bli­cans.

Com s’hi arriba
Podem arribar al pont d’Esponellà des del mateix poble o des de Crespià; en tots dos casos, a partir de la carretera GIP-5121. En el primer cas, podem deixar el vehicle al poble i baixar fins al pont seguint el traçat de l’antiga carretera. Val la pena baixar a peu del Fluvià per tal de resseguir la silueta del pont o bé resseguir les làpides que hi ha adossades a l’inici del pont per la banda d’Esponellà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia