Un pilot diu que no es podia accedir amb helicòpter al lloc d'Horta on es va produir l'atrapament del GRAF Lleida

Reconeix, però, que s'hauria pogut evacuar més bombers des d'on eren les BRIF

Un relat deta­llat va ser el que va ofe­rir diven­dres pas­sat davant la jut­gessa de Gan­desa que ins­tru­eix el cas d'Horta de Sant Joan Xavier Rovira, un dels pilots d'helicòpter que va par­ti­ci­par, a par­tir del 21 de juliol del 2009, en les tas­ques d'extinció del foc. Rovira va expli­car que havia sor­tit a pri­mera hora del matí de la base de Man­resa i que s'havien diri­git a la zona dels Ports només ell i el copi­lot, perquè, en un prin­cipi, ana­ven «a pres­tar ajuda en un incendi de 60 hectàrees». Quan hi va arri­bar, Hotel 0, el coor­di­na­dor dels mit­jans aeris, el va des­ti­nar al flanc oest. Segons Rovira, «a les deu del matí, la situ­ació estava con­tro­lada». «Bufava una mica de vent, però no era exces­siu; es podia tre­ba­llar bé, tot i que l'acces­si­bi­li­tat al ter­reny era com­pli­cada», va dir, i va asse­nya­lar que el nom­bre de mit­jans per con­tro­lar i apa­gar el foc era supe­rior als que nor­mal­ment s'uti­lit­zen en focs de les matei­xes carac­terísti­ques.

Gai­rebé una hora a terra

A tres quarts de dotze del mig­dia, va fer el pri­mer ater­ratge al parc de bom­bers d'Horta i, després d'una parada tècnica de qua­ranta minuts, es va tor­nar a enlai­rar: «Les con­di­ci­ons mete­o­rològiques en aquest segon vol no van ser dolen­tes, però la força del vent va aug­men­tar». Cap a un quart de tres, van tor­nar al parc a fer un altre des­cans obli­ga­tori i. al cap de vint minuts, van bai­xar tres helicòpters –un dels quals trans­por­tava Hotel 0–, «perquè no es podia volar». Segons la decla­ració, «Hotel 0 havia orde­nat atu­rar els mit­jans aeris per segu­re­tat, a dos quarts de tres». «No sé si es va comu­ni­car la decisió a Delta 0 [el màxim coman­da­ment dels bom­bers durant l'incendi]», hi va afe­gir.

El decla­rant va nar­rar a con­ti­nu­ació que, gai­rebé una hora més tard –a les 15.23 h–, Hotel 0, «després de par­lar amb algú per telèfon durant un minut», els va dir que havien d'inten­tar sor­tir a volar de nou. Així ho van fer i, entre les 15.35 h i les 15.40 h, van rebre un mis­satge d'alerta pro­vi­nent de les Bri­ga­des de Reforç d'Incen­dis Fores­tals (BRIF) de Daroca (Aragó), en què els seus 25 inte­grants reque­rien ser eva­cu­ats. El pilot va dir que, «vista des de dalt, la situ­ació dels mem­bres de les BRIF no era d'exces­siu perill, perquè esta­ven en un lloc sense fum i el foc estava a uns 50 metres». Hi va afe­gir, però, que «el res­cat era neces­sari, perquè en aques­tes cir­cumstàncies tot pot can­viar en dos minuts». Pri­mer en va reco­llir qua­tre i, després, dos més, que va dei­xar al cen­tre de coman­da­ment avançat (CCA).

Si les BRIF van acon­se­guir tro­bar una zona que van poder nete­jar ràpida­ment perquè hi ater­res­sin els helicòpters, Rovira va con­cre­tar que l'indret on esta­ven els GRAF que van per­dre la vida era «una pineda molt encres­tada al dar­rere de la qual hi havia un bar­ranc». «Hagués estat impos­si­ble que un mitjà aeri hi accedís, per falta d'espai físic», va sos­te­nir. Va argu­men­tar que «el sal­va­ment de les BRIF no va supo­sar desa­ten­dre altres coses; en aquell moment era una pri­o­ri­tat perquè no se sabia que hi havia altres per­so­nes en perill». Tot i això, i mal­grat l'ele­vat risc que es va assu­mir en l'eva­cu­ació dels bom­bers ara­go­ne­sos, el pilot va sen­ten­ciar que, si a més dels 25 mem­bres de les BRIF, els cinc pro­fes­si­o­nals del GRAF, situ­ats tan sols a 400 metres, hagues­sin pogut des­plaçar-se a la mateixa zona, també els hau­rien pogut res­ca­tar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.