Punt divers
Pas definitiu per l'arribada de l'alta velocitat a Girona amb la posada en marxa de la tuneladora 'Gerunda'
Girona dóna un pas definitiu per l'arribada del TGV aquest dimecres a la tarda amb la posada en marxa de la 'Gerunda', la tuneladora que perforarà el subsòl de la ciutat. Primer passarà propera a naus industrials però al sector centre i nord de la ciutat ho farà sota edificis habitats. Tot i començar amb retard, l'objectiu a complir és el 2012, data fixada per Adif per l'arribada del TGV a la capital gironina. Ara bé, el ritme de l'obra ha obligat ha incorporar algunes modificacions. A l'espera d'un projecte definitiu pel soterrament del tren convencional i també de la nova estació, Adif ha anunciat que caldrà fer una estació del TGV provisional que podria estar en funcionament un màxim de 5 anys.
Les peces de la tuneladora 'Gerunda' les ha elaborat l'empresa Herrenknecht, a Alemanya i van arribar al novembre a Girona procedents del port de Barcelona en diversos camions, alguns dels quals van trigar fins a quatre dies a fer el trajecte Barcelona-Girona ja que havien de circular a 15 km/hora per dur peces de grans dimensions.Inicialment, les previsions d'Adif eren que la tuneladora comencés a perforar el subsòl de Girona, des de Mas Xirgu fins a Sant Ponç, després de l'estiu. Però la dificultat per traslladar les peces ha anat retardant la posada en marxa de la gran maquinària. Tot i això, els responsables d'Adif han mantingut ferm el compromís que els túnels estaran acabats i el TGV ja podrà passar per Girona el 2012. Què és la 'Gerunda'?Batejada amb el nom llatí de Girona, aquesta tuneladora ha estat dissenyada i fabricada específicament per a la perforació mecanitzada del túnel urbà de Girona del TGV. És del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre d'altres elements, d'un cap giratori equipat amb elements de tall (238 punxes i 48 corrons per perforar el túnel), una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen el cap giratori contra el terreny, avançant la perforació dels túnels.A mesura que va avançant, la mateixa màquina va col·locant les dovelles, unes peces que encaixades entre sí mateixes formen l'estructura circular de formigó que recobreix el túnel. La tuneladora també està preparada per evacuar aigua i terres a mesura que va avançant. El gran volum de terra que extraurà la 'Gerunda' s'haurà de transportar al centre logístic que Adif té a Salt amb camió. Els càlculs són que diàriament circulin uns 500 camions des del sector de Mas Xirgu, on comença a perforar la tuneladora, fins a Salt.La 'Gerunda' mesura uns 100 metres de llargada i el capçal giratori que encapçala la maquinària té un diàmetre de 12 metres. La previsió de treball de la tuneladora són que pugui perforar uns deu metres diaris. Què perforarà?La 'Gerunda' s'ha creat específicament per perforar els dos túnels urbans de l'alta velocitat que passaran per sota Girona. El tram urbà del TGV al seu pas per Girona té una longitud de 3.640 metres i consta de dos túnels, excavats majoritàriament mitjançant tuneladora. El primer d'ells, denominat Girona I, amb una longitud de 1.297 metres, discorrerà des del polígon industrial Mas Xirgu fins a la futura estació soterrada. En aquest tram, la tuneladora passarà per sota de naus industrials majoritàriament. L'altre túnel, denominat Girona II, anirà des de la nova estació fins al barri de Fontajau, amb una longitud total de 1.564 m. És en aquest tram quan la 'Gerunda' perforarà sota els edificis habitats de la zona centre i el barri de Sant Ponç.Aquests treballs suposen una inversió de 278.629.970 euros. El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.Dubtes de la plataforma ciutadana del TAVLa plataforma ciutadana del TAV va presentar, a data 1 d'abril, un recurs extraordinari al Ministeri de Foment demanant que aturi les obres dels túnels urbans del TGV al seu pas per Girona. Diversos enginyers han estudiat el projecte d'Adif i asseguren que els mateixos arguments que, per raó de seguretat, Foment ha utilitzat a Barcelona per canviar el traçat i no fer passar els túnels pel carrer València ara s'apliquen a Girona. Aquests tècnics van alertar del perill de l'obra ja que asseguren 'no hi ha forma humana' de reomplir amb formigó els forats que la tuneladora va deixant al seu pas. Per això, aquesta plataforma -que s'ha mostrat sempre contrària a perforar el subsòl per fer passar el TGV soterrat- demanava l'aturada immediata de les obres. El ministeri té 30 dies per respondre aquest recurs i, si denega l'aturada de les obres, la plataforma ja va avançar que recorreria la decisió per via judicial. El principal temor del la plataforma és que el subsòl pot quedar desequilibrat, amb un grans forats, després del pas de la tuneladora i que això pot comportar perill. De moment, el ministeri no s'ha pronunciat. Estació provisional El 2012 és la data fixada pel Ministeri de Foment perquè l'alta velocitat arribi a Girona. No obstant això, encara no s'ha elaborat el projecte definitiu per al soterrament del tren convencional -que comporta l'enderroc de part del viaducte- ni tampoc el de la futura estació soterrada de tren convencional, TGV i autobusos. Per això, el calendari obliga Foment a preveure la construcció d'una estació provisional al sector del parc Central mentre no es tingui acabat l'edifici definitiu. Un edifici que, segons s'ha indicat fins ara, tindrà quatre nivells: tres soterrats amb les andanes del TGV i el convencional, l'aparcament de cotxes i l'estació d'autobusos, a més d'un vestíbul en superfície que acollirà els serveis pels viatgers i les botigues. L'edifici provisional podria funcionar quatre o cinc anys ja que està vinculat a l'obra de soterrament del tren convencional. Pous d'atacEls operaris d'Adif van extreure el dilluns passat la tuneladora vertical un cop la màquina ha acabat el pou de compensació del carrer Bernat Boades. Aquests pous serveixen per injectar formigó sota els edificis per reomplir els forats que deixa la tuneladora 'Gerunda' al seu pas i així garantir l'estabilitat del terreny. Aquest és el segon pou que s'acaba després del que ja s'ha fet a la Farinera Teixidor. A més, s'estan duent a terme treballs previs als carrers Ramon Turró i Francesc Rogés, on es faran els pròxims pous.
Les peces de la tuneladora 'Gerunda' les ha elaborat l'empresa Herrenknecht, a Alemanya i van arribar al novembre a Girona procedents del port de Barcelona en diversos camions, alguns dels quals van trigar fins a quatre dies a fer el trajecte Barcelona-Girona ja que havien de circular a 15 km/hora per dur peces de grans dimensions.Inicialment, les previsions d'Adif eren que la tuneladora comencés a perforar el subsòl de Girona, des de Mas Xirgu fins a Sant Ponç, després de l'estiu. Però la dificultat per traslladar les peces ha anat retardant la posada en marxa de la gran maquinària. Tot i això, els responsables d'Adif han mantingut ferm el compromís que els túnels estaran acabats i el TGV ja podrà passar per Girona el 2012. Què és la 'Gerunda'?Batejada amb el nom llatí de Girona, aquesta tuneladora ha estat dissenyada i fabricada específicament per a la perforació mecanitzada del túnel urbà de Girona del TGV. És del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre d'altres elements, d'un cap giratori equipat amb elements de tall (238 punxes i 48 corrons per perforar el túnel), una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen el cap giratori contra el terreny, avançant la perforació dels túnels.A mesura que va avançant, la mateixa màquina va col·locant les dovelles, unes peces que encaixades entre sí mateixes formen l'estructura circular de formigó que recobreix el túnel. La tuneladora també està preparada per evacuar aigua i terres a mesura que va avançant. El gran volum de terra que extraurà la 'Gerunda' s'haurà de transportar al centre logístic que Adif té a Salt amb camió. Els càlculs són que diàriament circulin uns 500 camions des del sector de Mas Xirgu, on comença a perforar la tuneladora, fins a Salt.La 'Gerunda' mesura uns 100 metres de llargada i el capçal giratori que encapçala la maquinària té un diàmetre de 12 metres. La previsió de treball de la tuneladora són que pugui perforar uns deu metres diaris. Què perforarà?La 'Gerunda' s'ha creat específicament per perforar els dos túnels urbans de l'alta velocitat que passaran per sota Girona. El tram urbà del TGV al seu pas per Girona té una longitud de 3.640 metres i consta de dos túnels, excavats majoritàriament mitjançant tuneladora. El primer d'ells, denominat Girona I, amb una longitud de 1.297 metres, discorrerà des del polígon industrial Mas Xirgu fins a la futura estació soterrada. En aquest tram, la tuneladora passarà per sota de naus industrials majoritàriament. L'altre túnel, denominat Girona II, anirà des de la nova estació fins al barri de Fontajau, amb una longitud total de 1.564 m. És en aquest tram quan la 'Gerunda' perforarà sota els edificis habitats de la zona centre i el barri de Sant Ponç.Aquests treballs suposen una inversió de 278.629.970 euros. El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.Dubtes de la plataforma ciutadana del TAVLa plataforma ciutadana del TAV va presentar, a data 1 d'abril, un recurs extraordinari al Ministeri de Foment demanant que aturi les obres dels túnels urbans del TGV al seu pas per Girona. Diversos enginyers han estudiat el projecte d'Adif i asseguren que els mateixos arguments que, per raó de seguretat, Foment ha utilitzat a Barcelona per canviar el traçat i no fer passar els túnels pel carrer València ara s'apliquen a Girona. Aquests tècnics van alertar del perill de l'obra ja que asseguren 'no hi ha forma humana' de reomplir amb formigó els forats que la tuneladora va deixant al seu pas. Per això, aquesta plataforma -que s'ha mostrat sempre contrària a perforar el subsòl per fer passar el TGV soterrat- demanava l'aturada immediata de les obres. El ministeri té 30 dies per respondre aquest recurs i, si denega l'aturada de les obres, la plataforma ja va avançar que recorreria la decisió per via judicial. El principal temor del la plataforma és que el subsòl pot quedar desequilibrat, amb un grans forats, després del pas de la tuneladora i que això pot comportar perill. De moment, el ministeri no s'ha pronunciat. Estació provisional El 2012 és la data fixada pel Ministeri de Foment perquè l'alta velocitat arribi a Girona. No obstant això, encara no s'ha elaborat el projecte definitiu per al soterrament del tren convencional -que comporta l'enderroc de part del viaducte- ni tampoc el de la futura estació soterrada de tren convencional, TGV i autobusos. Per això, el calendari obliga Foment a preveure la construcció d'una estació provisional al sector del parc Central mentre no es tingui acabat l'edifici definitiu. Un edifici que, segons s'ha indicat fins ara, tindrà quatre nivells: tres soterrats amb les andanes del TGV i el convencional, l'aparcament de cotxes i l'estació d'autobusos, a més d'un vestíbul en superfície que acollirà els serveis pels viatgers i les botigues. L'edifici provisional podria funcionar quatre o cinc anys ja que està vinculat a l'obra de soterrament del tren convencional. Pous d'atacEls operaris d'Adif van extreure el dilluns passat la tuneladora vertical un cop la màquina ha acabat el pou de compensació del carrer Bernat Boades. Aquests pous serveixen per injectar formigó sota els edificis per reomplir els forats que deixa la tuneladora 'Gerunda' al seu pas i així garantir l'estabilitat del terreny. Aquest és el segon pou que s'acaba després del que ja s'ha fet a la Farinera Teixidor. A més, s'estan duent a terme treballs previs als carrers Ramon Turró i Francesc Rogés, on es faran els pròxims pous.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.