Administracions

El nou govern de Reus anuncia un dèficit de 13 milions d'euros

L'alcalde, Carles Pellicer, culpa l'anterior govern local de la delicada salut de les finances i diu que es va fer una “operació de maquillatge”

El deute dels comptes públics s'enfila a més de 368 milions d'euros

L'equip de govern local elaborarà
un pla d'ajust per eixugar el deute

Des que el nou equip de govern (CiU i el PP) va prendre l'alcaldia fa poc més d'un mes, i fins i tot abans –durant la campanya electoral i molt abans, en la seva tasca a l'oposició–, que ja s'advertia de la “complicada” situació de la hisenda municipal, però ahir l'alcalde, Carles Pellicer, ho va demostrar amb xifres sobre la taula. Sense voler “alertar” la ciutadania però posant al davant la “veritat”, el màxim responsable de l'administració local va denunciar una “operació de maquillatge” de les finances públiques i va culpar l'antic equip de govern (el PSC, ERC i ICV-EUiA) del fet que ara hi hagi un dèficit que s'enfila fins als 13 milions.

Aquesta delicada situació financera s'explica pel fet que es van desplaçar un total de 3.697.869,28 euros de despesa corresponent al 2010 cap al 2011: “No es van reconèixer obligacions que s'havien d'imputar al pressupost de l'exercici del 2010, i es van passar les factures al següent”; també hi ha conceptes de les societats anònimes municipals, per valor de 3.855.877,66 euros, “que mai s'han realitzat i que eren per quadrar el pressupost”; a més, “tampoc es complirien les previsions d'ingressos, com ara els provinents de l'ICIO, que rondarien entre els 1,5 i els 2 milions”. Finalment, la no-liquidació de 5,2 milions d'euros previstos en el pressupost d'ingressos que havien d'aportar les SAM a l'Ajuntament per dret de superfície i l'aval de l'Ajuntament a Redessa de 37.600.000 euros per finançar les obres del Tecnoparc, que requeria d'unes ràtios legals que no impedissin l'operació, encara compliquen més la salut econòmica del consistori.

Un deute superior

La fràgil situació financera de l'Ajuntament ha propiciat una ràtio d'endeutament d'un 79,1% i, per tant, és superior als límits legals establerts, que marquen un 75% per a l'exercici del 2011. Així, el deute global de l'administració local s'enfila fins als 368.264.307 euros, tot i que Pellicer va observar que s'hi han de restar 120 milions, que és el que la Generalitat deu a l'Ajuntament i aquest havia posat per avançat. Cal recordar que l'anterior govern local havia indicat en alguna altra ocasió que l'endeutament del consistori era inferior, de 160 milions d'euros, i que l'endeutament real era d'un 58,46%.

Pla d'ajust

Pellicer va voler evitar ahir llançar una ofensiva contra l'anterior govern municipal, però sí que va dir que volia “deixar constància pública” dels comptes municipals i, sobretot, remarcar: “Nosaltres no en som responsables”; en aquest sentit, l'alcalde va especificar: “Ens hauria agradat trobar-lo d'una altra manera [l'Ajuntament]”, i va lamentar que l'anterior govern “va tirar tant confeti que se li'n va anar la mà”. Sigui com sigui, amb vista al setembre, el consistori farà una auditoria per aprofundir més en l'estat dels comptes, alhora que s'elaborarà un pla d'ajust per intentar eixugar el dèficit. Pellicer, finalment, va assegurar que “el govern farà front a la situació i a tots els pagaments” que encara queden pendents.

Rebaixen les inversions i falta nomenar càrrecs de confiança

el punt

L'elevat endeutament per sobre dels límits legals i el dèficit econòmic han fet replantejar la situació a l'equip de govern, que ja ha anunciat que no es podran assumir totes les inversions d'aquest 2011. Si s'havien previst 14 milions per a nous projectes, Pellicer va alertar que aquesta xifra es retallarà a més de la meitat, concretament a 8.870.000 euros. Tot i que l'alcalde no es va atrevir encara a detallar els projectes que en quedarien afectats, Alícia Alegret, primera tinenta d'alcalde, sí que va remarcar que les prioritats del nou govern local són rebaixar la taxa d'atur i ajudar les persones més desafavorides pel context de crisi. D'altra banda, CiU i el PP ja han començat a treballar amb l'aprimament de l'administració: cal recordar que ja s'ha reduït de 61 a 32 el nombre de consellers de l'hòlding d'empreses municipals i també els càrrecs de gerència, que han passat de 9 a 4. Amb aquesta acció es calcula un estalvi de 620.000 euros. Caldrà veure què passa, però, amb el nomenament de càrrecs de confiança. En l'anterior mandat n'hi havia 15, el que suposava un cost de 784.946,86 euros (sumant la Seguretat Social), mentre que ara, de moment, se n'han nomenat 11, els quals tindran un cost de 653.546,44 euros. De moment, el govern local destina 131.400,42 euros menys als càrrecs de confiança, xifra, però, que podria variar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.