Medi ambient

Europa

L’onada de calor deixa més de 300 morts a la península ibèrica

L’episodi afecta també països més al nord com Anglaterra i Irlanda

França pateix el segon episodi d’alta temperatura i té tres incendis fora de control

L’onada de calor que afecta la península ibèrica ja ha pro­vo­cat més de 300 morts els últims dies a Por­tu­gal i l’Estat espa­nyol i ha des­en­ca­de­nat una onada d’incen­dis. L’epi­sodi amenaça també països més al nord: el Regne Unit ha emès avui per pri­mera vegada l’alerta ver­me­lla davant l’arri­bada de les altes tem­pe­ra­tu­res aquest cap de set­mana.

Segons les dades de l’Ins­ti­tut de Salut Car­los III, que depèn del minis­teri espa­nyol de Sani­tat, només els tres pri­mers dies de l’onada de calor –entre el 10 i el 12 de juliol- han mort 84 per­so­nes com a con­seqüència dels efec­tes de les tem­pe­ra­tu­res de rècord arreu de l’Estat.

Pobla­ci­ons com Madrid, Sevi­lla, Zamora, Ourense i altres han arri­bat els 40 graus centígrads, per bé que de moment no s’ha superat el rècord esta­tal, que ostenta el muni­cipi de Mon­toro (Còrdova) des de l’estiu pas­sat amb 47,2 graus.

La situ­ació és encara pit­jor a Por­tu­gal. La Direcció Gene­ral de Salut d’aquest país ha repor­tat entre els dies 7 i 13 de juliol un “excés de mor­ta­li­tat” de 238 morts sobre la mit­jana habi­tual en aques­tes dates, xifra que atri­bu­eix també a l’ele­vada tem­pe­ra­tura.

La des­hi­dra­tació, la des­com­pen­sació o les malal­ties cròniques són alguns dels fac­tors que poden agreu­jar sob­ta­da­ment l’estat de salut de les per­so­nes i con­duir-les a un desen­llaç fatal.

Por­tu­gal va batre dimarts el seu rècord de calor, amb una màxima de 47 graus regis­trats a Pinhão-Santa Bar­bara (Viseu). L’Orga­nit­zació Mete­o­rològica Mun­dial (OMM) tem que aquesta situ­ació es repro­du­eixi a altres països euro­peus, com el Regne Unit.


Alerta ver­me­lla al Regne Unit
Aquest orga­nisme ha adver­tit aquest diven­dres que Lon­dres pot arri­bar aquest cap de set­ma­nals 35 graus, 10 més que la mit­jana de la capi­tal britànica en aques­tes dates.

El rècord de calor al Regne Unit el té Cam­bridge amb 38,7 graus des del 2019 però l’OMM augura que hi ha un 30 % de pro­ba­bi­li­tats de superar-lo en els pròxims dies.

És per això que l’Ofi­cina de Mete­o­ro­lo­gia del Regne Unit (Met) ha emès avui per pri­mera vegada l’alerta ver­me­lla al cen­tre d’Angla­terra –des de Lon­dres fins a Manc­hes­ter i també la vall de York–, on es pre­veu que l’onada de calor  arribi a par­tir de diu­menge i s’allar­gui fins dimarts.

El Met creu que el termòmetre superarà sense pro­ble­mes els 38 graus i pot arri­bar als 40, un valor mai asso­lit al país, almenys ofi­ci­al­ment. Les auto­ri­tats britàniques han dema­nat a la població que pren­gui pre­cau­ci­ons davant d’una situ­ació “poten­ci­al­ment greu”, tenint en compte que els seus habi­tat­ges estan més pre­pa­rats per a la pluja i la boira que per a l’excés de calor.


Alerta taronja a Irlanda
L’Ofi­cina Mete­o­rològica d’Irlanda (Met Éire­ann) també ha emès avui una alerta de calor per aquest cap de set­mana i el començament de la pròxima, si bé en aquest cas és taronja i no ver­me­lla.

Les seves pre­vi­si­ons apun­ten que els dies més càlids seran diu­menge, dilluns i dimarts, quan els termòmetres podrien oscil·lar entre els 25 i els 32 graus, unes con­di­ci­ons “alta­ment inu­su­als” que con­ti­nu­a­ran “gene­rant inco­mo­di­tat” després del cre­pus­cle amb nits d’entre 15 i 20 graus centígrads, tem­pe­ra­tu­res pro­pe­res al que els irlan­de­sos con­si­de­ren “nits tro­pi­cals”.

La tem­pe­ra­tura més alta regis­trada pel Met Éire­ann data de l’estiu del 2006, quan es van asso­lir els 32,3 graus centígrads al com­tat de Ros­com­mon.


Incen­dis fora de con­trol a França
La cara més visi­ble de l’onada de calor a la Medi­terrània con­ti­nua sent el foc. A França tres hi ha tres incen­dis sense con­trol, dels quals els pit­jors són els que afec­ten la mei­tat sud del depar­ta­ment de la Gironda, on han cre­mat almenys 7.500 hectàrees i han estat eva­cu­a­des més d’11.300 per­so­nes.

El pre­si­dent francès Emma­nuel Macron, que avui ha visi­tat la cèl·lula de crisi del minis­teri d’Inte­rior per seguir la situ­ació, ha reco­ne­gut que la tem­po­rada és “excep­ci­o­nal per la seva duresa”. I és que aquest any ja ha cre­mat tres vega­des la quan­ti­tat de ter­reny cal­ci­nada el 2020.

Tal com a la península ibèrica, l’onada de calor a França és la segona onada de l’esti­uenca. I tot i que ha començat una mica més tard, ha ele­vat els termòmetres als 38 graus i s’espera que París arribi els 41 la pròxima set­mana.

Grècia està millor pel que fa a tem­pe­ra­tu­res gràcies als vents del nord que asso­lei­xen força 6 en l’escala de Beau­fort. Però pre­ci­sa­ment aques­tes for­tes rat­xes faci­li­ten la pro­pa­gació de diver­sos incen­dis a la regió de l’Àtica i a l’illa de Creta, on ha cal­gut eva­cuar pre­ven­ti­va­ment diver­sos nuclis, com el poble d’Orne.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia