Infraestructures i serveis

Aena aprova el pla d’inversions i n’exclou el Prat

El Consell de Ministres destinarà més de 2.250 milions als aeroports

El govern no admetrà que “es toqui” la Ricarda

El Con­sell de Minis­tres ha apro­vat aquest dimarts el pla quin­quen­nal d’Aena, deno­mi­nat Docu­ment de Regu­lació Aero­portuària per al 2022-2026 (Dora II), sense incloure-hi cap par­tida per ampliar l’aero­port de Bar­ce­lona-el Prat. El Dora defi­neix l’evo­lució de les tari­fes aero­portuàries i les inver­si­ons que es duran a terme durant els pròxims cinc anys i no inclou la par­tida pro­po­sada en un pri­mer moment per fer de l’aeròdrom bar­ce­loní un hub inter­na­ci­o­nal, després que el govern de l’Estat retirés la pro­posta d’ampli­ació per falta de con­sens amb el govern de la Gene­ra­li­tat i els ajun­ta­ments del Prat i Bar­ce­lona. Aena plan­te­java una inversió total de 1.700 mili­ons d’euros –no tots s’han inclòs en aquest Dora–, que final­ment no s’ha apro­vat en haver que­dat en paper mullat un pri­mer acord que els governs espa­nyol i català havien acon­se­guit a prin­cipi d’agost.

En total, el marc d’inversió per a aquests anys és de 2.250 mili­ons d’euros, amb una mit­jana anual de 450 mili­ons, que per­me­tran donar res­pos­tes a totes les neces­si­tats i superar les con­seqüències que la pandèmia ha pro­vo­cat també en el trans­port aeri.

La minis­tra de Trans­ports i Mobi­li­tat, Raquel Sánchez, ja va adver­tir el cap de set­mana que “el pro­blema està en el fons, no en la forma”, refe­rint-se a la volun­tat de la Gene­ra­li­tat de pre­ser­var l’espai natu­ral de la Ricarda.

Per la seva banda, la por­ta­veu del govern, Patrícia Plaja, va insis­tir ahir que l’aero­port del Prat només es millo­rarà a par­tir de cri­te­ris medi­am­bi­en­tals i sense tocar l’espai natu­ral de la Ricarda. Durant la roda de premsa d’aquest dimarts al Palau, poste­rior al Con­sell Exe­cu­tiu, Plaja va rei­te­rar que la Gene­ra­li­tat no cedirà a “xan­tat­ges ni a ultimàtums” de La Mon­cloa sobre l’ampli­ació de l’aero­port. La por­ta­veu del govern va remar­car que, el que va renun­ciar a inver­tir en la infra­es­truc­tura va ser l’exe­cu­tiu espa­nyol, i que la Gene­ra­li­tat “no ha renun­ciat a res”.

La decisió va pro­vo­car ahir una petita con­cen­tració per cele­brar l’atu­rada davant de l’ajun­ta­ment del Prat. Ahir al ves­pre, cen­te­nars de per­so­nes s’hi van con­cen­trar, encapçala­des per l’alcalde, Lluís Mijo­ler.

LA DATA

2026
l’any
que acaba el pla quinquennal estatal d’inversions en aeroports i que no inclou l’ampliació del Prat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.