L’incompliment dels serveis mínims agreuja la vaga
Més de la meitat dels trens programats per ahir no van circular
Renfe obre els primers expedients per falta “molt greu” i assegura que més d’un centenar de maquinistes no van acudir a treballar
La vaga de maquinistes de Renfe va fer tornar a repetir les situacions d’aglomeracions en hores punta a les estacions de Rodalies ahir, durant la segona jornada de vaga convocada pel Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris Semaf. Renfe va xifrar en 100.000 persones l’afectació de viatgers durant la primera jornada de vaga, dijous. Ahir, tot i que van circular menys trens, l’afectació podria haver estat similar, segons Renfe, ja que una part dels usuaris habituals van desistir d’agafar el tren i van optar per mitjans de desplaçament alternatius per assegurar que podien arribar a temps a la seva destinació.
La jornada va registrar la cancel·lació de 443 trens fins a les vuit del vespre, només el 38% de les circulacions previstes segons el decret de serveis mínims, que indicava que s’havia de fer el 85% del servei d’un dia habitual.
La causa de les cancel·lacions de trens va tornar a ser la falta de maquinistes per prestar el servei. Segons Renfe, més d’un centenar no es van presentar al seu lloc de treball. Des del sindicat de maquinistes continuaven sostenint que no havien rebut el requeriment per part de la companyia. Renfe, per la seva banda, afirmava que aquest requeriment es va enviar a tots els treballadors afectats a través d’un sistema de correu electrònic certificat que permet registrar el moment de l’enviament, de la recepció i també si el correu ha estat visualitzat. Es tracta d’un sistema que té el mateix valor legal que un burofax.
Per aquest motiu, Renfe va anunciar ahir que havia començat a obrir expedients als maquinistes que estan incomplint els serveis mínims fixats, ja que la companyia considera que han incorregut en una falta considerada “molt greu”, segons fonts de l’operadora ferroviària. Els primers expedients s’han obert a maquinistes de Rodalies de Catalunya i Rodalies de València, que és on s’han produït més incidències considerades molt greus. Renfe va comunicar aquests primers expedients a través del mateix sistema de correu electrònic amb certificació de recepció inclosa i també a través de burofaxs personals i burofaxs als comitès locals als quals estan adscrits. Tot i que cada cas s’haurà d’analitzar, la sanció pot anar des d’una suspensió de cinc dies de sou i feina fins a l’acomiadament.
A primera hora del matí, la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, va apel·lar a la responsabilitat dels maquinistes per assegurar el compliment dels serveis mínims, que a les 8.30 era del 42%. Per aquest motiu, el síndic va obrir una actuació d’ofici amb l’objectiu d’analitzar les incidències a Rodalies i als trens regionals a causa de la vaga convocada pel Semaf. El síndic es va adreçar al Departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori i al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per demanar-los informació en relació amb les mesures que tenen previst implementar per evitar que la situació es repeteixi. També els va demanar com actuaran en cas que suposadament s’estiguin incomplint els serveis mínims com assegura Renfe. En aquest sentit, va alertar que l’incompliment dels servis mínims acordats es pot considerar una irregularitat jurídica. D’altra banda, va recordar a la Generalitat que ha de supervisar que Renfe presta correctament el servei. L’Associació Promoció del Transport Públic (PTP) va denunciar el “maltractament” dels usuaris de Renfe i va lamentar l’incompliment dels serveis mínims decretats “en plena pandèmia i quan necessitem més mobilitat sostenible per l’emergència climàtica”. Està previst que la vaga es reprengui dilluns amb una jornada d’aturades parcials.
Semaf es defensa adduint que vol millores en el servei
“Esperem que quan aconseguim millorar el servei finalment siguin compresos els motius que han causat aquesta mesura de protesta”, deia ahir el sindicat Semaf en un comunicat en què es disculpava amb els usuaris, tot i que acusava Renfe per la “mala gestió” dels serveis mínims. Semaf culpa la companyia del “col·lapse del sistema ferroviari” i la reducció del servei, amb 700 treballadors menys que el 2019 i 1.000 circulacions diàries menys al conjunt de l’Estat. Per aquest motiu, reclama la recuperació de tots els trens i les plantilles per garantir el servei, mentre que Renfe assegura que s’està complint el pla d’ocupació pactat amb els sindicats i que a finals d’any haurà incorporat 920 maquinistes nous, una xifra que situarà el nombre total de maquinistes en 5.720, el més gran des que es va aprovar el pla d’ocupació el 2016.
El sindicat demana també la “integritat de l’empresa i els seus treballadors” i rebutja el traspàs de Rodalies a la Generalitat. Per aquest últim punt, el secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, va assegurar ahir que els maquinistes “no tenen motius” per fer vaga. “Semaf sap perfectament que els seus drets laborals no es tocarien, el sou no es tocaria”, va dir Font en una entrevista a TV3 en què va insistir en la necessitat de completar el traspàs de Rodalies.