Infraestructures i serveis

José María González

Portaveu de a plataforma Tracte Just Soterrament Total

“Les obres van trigar tant perquè l’Estat ens va enganyar”

“Foment va dir el 2007 que una tuneladora foradaria el túnel del TAV i el de Rodalies. Quan va fer el del TAV, la tuneladora va marxar”

“La gent ha de traspassar la via d’una banda a l’altra diverses vegades al dia i les barreres estan molta estona abaixades”

José María González va néixer a Barcelona el 1957 i viu a Montcada des del 1964. Participa en la Plataforma Tracte Just Soterrament Total des dels inicis, i n’és un dels portaveus. També ha estat regidor independent a la llista d’ICV entre el 2007 i el 2015.

Quan es va crear la plataforma?
La plataforma és del 2006, la van constituir exregidors i exalcaldes de Montcada. Però la reivindicació ve des de l’any 89, quan la Generalitat va dir que el tren d’alta velocitat passaria per Montcada. Allò era una bona oportunitat per solucionar part dels problemes que té el municipi.
Quins eren, aquests problemes?
A una banda de les vies, hi ha el col·legi; a l’altra, l’institut. A una banda hi ha l’ambulatori; a l’altra, l’Ajuntament. A banda i banda, carrers comercials. La necessitat de crear els dos passos a nivell era contínua. I aquí passen prop de 200 trens al dia. La proposta que ens va presentar la Generalitat no solucionava aquest problema, només plantejava, com que hi havia molt de perill, fer un mur i unes plataformes per passar per sobre de les vies. Vam trobar que no era la solució i es va muntar la plataforma.
Per què no era la solució?
Si les vies suposaven una divisió del municipi, un mur encara ho agreujaria més. Després van plantejar un tram subterrani i que la via passés per sobre del riu. Ells parlaven del TAV, nosaltres buscàvem una solució conjunta, i exregidors i exalcaldes de Montcada de tots els partits van muntar la plataforma perquè van entendre que era un tema de ciutat. A la iniciativa, s’hi va afegir el moviment ciutadà que reclamava el cobriment amb protestes al carrer. L’acció dels polítics va ser traslladar la reivindicació als partits de Catalunya i de l’Estat. Aprofitant el moment previ a les eleccions, feien venir els candidats a Montcada i els feien firmar el compromís del cobriment.
Fins al 2024 no van començar les obres. Per què ha estat tan llarg el procés?
L’Estat ens va enganyar. La plataforma es va constituir el 2006, i el 2007 vam arribar a un acord amb el Ministeri de Foment per cobrir les vies del TAV i de Rodalies. Foment va dir que una tuneladora començaria a foradar a la sortida de Barcelona, faria el forat de 50 metres de profunditat per al TAV i, quan arribés al final, faria el túnel a 25 metres per a l’R2. Va acabar l’obra del TAV, van desmuntar la tuneladora i van marxar. El TAV va entrar en funcionament el 2013. Allò va ser una gran enganyifa.
No hi havia un projecte aprovat ni dotat pressupostàriament?
Només s’havia dotat el del TAV. L’Ajuntament es va negar a firmar les actes per fer una sortida d’emergència per al TAV, va denunciar Foment al jutjat per incompliment de contracte, però no hi havia un projecte tancat ni una partida pressupostària i la denúncia no va prosperar, tot i que el ministre i el president de la Generalitat es van fer la foto aquí. Tant enganyaven el PSOE com el PP. El grup que va impulsar la plataforma es va cremar perquè el que havien mogut no havia servit de res. Des del moviment veïnal es va decidir continuar.
Això quan va ser?
El 2014. Un grup de gent que estava en segona línia va agafar el relleu amb la mateixa filosofia, buscant la implicació de la Generalitat i de bracet amb l’Ajuntament i tots els partits de Montcada. En aquesta nova etapa va ser determinant el paper de Ramon Bueno.
Per què?
Va canviar l’enfocament afegint-hi el concepte de la dignitat que necessitem per al poble i el de les víctimes, que homenatgem cada any davant del monòlit que ha fet un artista local i cada cop que hi ha un atropellament.
Per què hi ha hagut 183 atropellaments mortals?
Som un poble que té gairebé 40.000 habitants i la gent ha de traspassar la via d’una banda a l’altra diverses vegades al dia. De vegades és gent que s’ha tirat al tren, de vegades és gent imprudent o despistada, o gent que ha pensat que li dona temps de passar. No tenim passos elevats ni subterranis, només un davant de la Casa de la Vila, i els passos a nivell estaven bastant deteriorats. Les barreres estan molta estona abaixades. Vam aconseguir uns passos a nivell més adients. Però no podem eliminar el pas de 200 trens al dia.
Creu que la pressió de la plataforma va aconseguir que el projecte tirés endavant?
Vam tornar a cridar els polítics perquè vinguessin a signar compromisos, vam convocar manifestacions, vam tallar vies, vam fer assemblees. I hi va haver un salt, que va ser fer veure que no és un tema només de Montcada, que Barcelona també hi està implicada. Això va ser més tard, quan Ada Colau va estar a l’Ajuntament de Barcelona i Laura Campos, també dels comuns, a Montcada. Barcelona va veure que cobrir les vies ajudaria a millorar la dignitat del barri de Vallbona. I la Generalitat va veure que algun dia tindria les Rodalies i que si posàvem una via més podríem millorar la freqüència del servei. Llavors es va afegir al projecte que nosaltres ja teníem mig enllestit una tercera via.
Han començat les obres. Quina valoració en feu?
És un projecte feixuc. Si una tuneladora fa un túnel a 25 metres de profunditat, pràcticament ni te n’assabentes. Aquí es fa en mina i amb pantalles, amb més soroll i pols. Hi ha edificis molt antics i s’ha de reforçar el terreny, els micropilotatges duraran dos anys. Però estem contents perquè les obres s’han començat i es pot donar una solució positiva per al municipi. De moment, s’estan complint els terminis. Al secretariat de la plataforma hi ha les cinc associacions de veïns i les dues comercials del trajecte de les vies, i estarem a sobre de possibles incidències que hi hagi. Els veïns necessiten el suport tècnic i jurídic de l’Ajuntament per reclamar quan surtin esquerdes. I cal la supervisió de l’arquitecte municipal per assegurar que les incidències que surtin als edificis no siguin un perill per a la ciutadania.
Com s’imagina la Montcada del 2030?
Quatre quilòmetres estaran coberts amb una plataforma que podrà ser un passeig, una zona per poder aparcar, perquè al terreny que s’allibera no es pot construir. Jo crec que tindrem una ciutat maca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia