opinió
Què es podria haver fet amb els 25 milions del Jaume I?
L'anterior equip de govern ha deixat una hipoteca que farà impossible dur a terme molts projectes que la ciutat necessita amb urgència
La desastrosa execució de l'aparcament de Jaume I i el desgavell amb l'aprovació de l'anterior POUM són els millors exemples del que van significar per a la ciutat els darrers quatre anys de govern de CiU i PP. En el cas del pla urbanístic l'Ajuntament de Tarragona, liderat per l'alcalde Ballesteros, va aconseguir sortir de l'embolic. Pel que fa a l'aparcament de Jaume I, malauradament, bona part del mal fet és irreversible i les solucions estan molt lluny de ser les òptimes.
Anem pas a pas. L'afer Jaume I ha tornat al primer pla de la política local arran de la publicació de l'informe tècnic, encarregat per l'Ajuntament, sobre l'execució de l'obra. La principal conclusió no per ser òbvia és menys contundent: va haver-hi una incomprensible manca de reacció dels responsables de l'empresa municipal i, per tant, de l'anterior equip govern, davant dels problemes en l'execució dels treballs. Per constatar la desastrosa gestió només calen dues xifres: les obres van iniciar-se l'any 2002, han costat fins ara més de 25 milions d'euros i encara no s'ha pogut estacionar un sol vehicle. Hi haurà qui negui la necessitat d'assumir responsabilitats polítiques per aquest desastre, tot al·legant que la construcció va ser aprovada per unanimitat pels membres del consell d'administració de l'empresa Aparcaments Municipals de Tarragona. Si aquest és el seu principal argument, em sembla intolerable i impropi de persones que han governat la nostra ciutat. És notori que els representants del PSC en aquest consell d'administració van votar a favor de la construcció, però també ho és que van abstenir-se o van votar en contra en altres preses de decisions relacionades amb aquest aparcament. Des del 2007 l'alcalde Ballesteros ha pres quatre decisions en relació a l'aparcament de Jaume I que exemplifiquen que un governant pot assumir la seva responsabilitat o deixar que els problemes es tornin irresolubles. Primer, va aturar les obres per evitar que la quantitat de diners sepultats fos més gran. Segon, va encarregar una auditoria tècnica. Tercer, va cessar el gerent de l'empresa municipal d'aparcaments. I quart, va rescatar la concessió administrativa i va rescindir el contracte amb Sistemes Alem, empresa encarregada de l'execució. La gestió municipal es caracteritza per haver de fer front, des de la proximitat, a les necessitats de la ciutadania amb uns recursos econòmics escassos. Atesa aquesta precarietat econòmica, cal esperar dels nostres alcaldes i regidors responsabilitat a l'hora de prendre decisions sobre els recursos posats a la seves mans. Algú ha pensat què haguéssim pogut fer amb aquests 25 milions d'euros invertits en un aparcament que encara no funciona? L'anterior equip de govern ens ha deixat una hipoteca pels propers 30 anys que sense dubte farà impossible dur a terme molts projectes que la nostra ciutat necessita amb urgència.
(Javier Villamayor és portaveu de la comissió executiva local del PSC)