ensenyament
novetat editorial
Editen a Tremp un llibret que apropa la geologia als estudiants de primària
Ha estat impulsat per un grup d'estudiants de l'institut de Tremp
La publicació pretén fer la geologia més atractiva i entenedora per als més petits
La biblioteca pública Maria Barbal de Tremp va ser el marc, divendres, de la presentació de Where the stones talk, un llibret d'activitats sobre geologia editat per alumnes que l'any passat cursaven quart d'ESO a l'institut de Tremp. La publicació està dirigida a nens i nenes de cicle mitjà i superior d'educació primària i s'ha creat amb la idea de promocionar l'edifici del Centre de Suport Territorial Pirineus (CST) de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), a Tremp. Un altre dels objectius de la publicació és promoure les ciències de la Terra dins el projecte Geoparc Conca de Tremp - Montsec, una candidatura en ple procés de reconeixement per part de la Unesco.
En l'acte de presentació hi van participar el tècnic de l'ICGC Gonzalo Rivas, la professora de l'institut de Tremp Glòria Llompart i els deu alumnes que han participat en la confecció del llibret. Durant la presentació, els nois i noies van explicar el procés que van seguir per a l'elaboració de Where the stones talk i en què consisteixen les activitats. A més, van exposar que amb aquest treball tenien diferents objectius, com ara introduir l'anglès d'una manera divertida i fàcil als nens, ja que la publicació està escrita en aquest idioma, i promocionar el territori apadrinant l'edifici de l'ICGC. Alhora, els va permetre conèixer tècniques de disseny i la utilització de programes d'edició de fotos.
Aquests llibrets d'activitats es repartiran al professorat de primària implicat en projectes de plurilingüisme i es posaran a disposició de tots aquells que ho desitgin com a material educatiu. Tanmateix, els llibrets es penjaran als llocs web de les entitats participants per tal que tot el professorat i les famílies que hi estiguin interessades se'l puguin descarregar i fer-ne ús tantes vegades com vulguin.
L'experiència, segons la professora Glòria Llompart, ha estat enriquidora i “molt emocionant”. Segons explica, “el fet de plantejar el projecte i aconseguir portar-lo a terme ha motivat els alumnes i els ha omplert d'autoestima”. És per aquest motiu que, de la mà, van voler presentar al gran públic la feina feta durant tants mesos.
LA FRASE
Un treball multidisciplinari
El treball s'emmarca en dos projectes. El primer, promogut pel Departament d'Ensenyament, pretén afavorir actuacions innovadores en el disseny curricular, en l'aplicació metodològica i en el foment de l'ús de llengües no vehiculars, en aquest cas l'anglès, a l'aula. L'institut de Tremp participa en aquests projectes experimentals de llengües estrangeres, i el llibret Where the stones talk és el resultat de la participació activa en aquests projectes. El segon és fruit de la col·laboració entre els departaments d'Ensenyament i de Cultura, i va néixer arran del suggeriment de la professora Glòria Llompart d'apadrinar un edifici singular com és el de l'ICGC de Tremp. Durant el curs passat, deu alumnes de quart d'ESO van iniciar diferents activitats per tal de promocionar i donar a conèixer aquest edifici. Altres activitats van ser la creació d'un curtmetratge i la realització de fotografies i cartells.