Educació compartirà amb els municipis les dades dels estudiants que abandonen els estudis
Dona resposta a una reivindicació dels ajuntaments
Els alumnes de 4t d’ESO que deixen d’estudiar baixen fins al 6,5%, segons dades del departament
“L’abandonament és un problema social que s’ha d’abordar de forma transversal”, ha assegurat aquest matí el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez Cambray, a la cimera que se celebra a Manresa per frenar l’abandonament escolar prematur després d’anunciar que, primer cop, es compartiran “totes les dades d’abandonament de l’alumnat amb tots els municipis del país. Hem de posar cara, noms i cognoms”. Segons el conseller, “cal anar a buscar les històries de vida, l’alumne, la família per acompanyar-la a seguir dins del sistema educatiu català”. El departament dona resposta a una “reivindicació històrica” dels ajuntaments per poder fer seguiments i acompanyament més exhaustius. La idea d’Educació és, a l’inici del proper curs, demanar a les famílies o els alumnes (segons l’etapa educativa) un consentiment informat per a aquesta traçabilitat i orientació.
Cambray també ha avançat canvis en la preinscripció de formació professional (FP) per al proper curs.
De la cimera ha de sortir un pla de xoc amb la implicació dels diferents sectors com entitats, ajuntaments, agents locals i Síndic de Greuges. En el marc de la trobada, el departament ha donat a conèixer algunes dades obtingudes del registre escolar de Catalunya. Un 6,5% dels alumnes de 4t d’ESO va deixar els estudis el curs passat (2021-22) a Catalunya, mentre que, en anys anteriors, l’abandonament no havia baixat del 8%, segons informa l’agència ACN. Ara bé, a 3r d’ESO, els estudiants que no continuen han passat del 2,5% (2020-21) al 4,7% (2021-22). On l’abandonament és més alt és als cicles de grau mitjà: un de cada quatre alumnes no acaba el primer curs.
Les sèrie de dades facilitades va des del curs 2017-18 fins al 2021-22. L’abandonament escolar entre els alumnes de 4t d’ESO es va situar en el 6,47%, per sota dels anys anteriors. A 3r d’ESO, però, el 4,73% dels alumnes no va continuar els estudis, mentre que en els quatre cursos anteriors, aquesta taxa s’havia situat entre el 2% (2019-20) i el 3,09% (2018-19). Pel que fa a l’educació postobligatòria, el percentatge d’alumnes que deixa els estudis a 1r de batxillerat es manté al voltant del 5% en els darrers anys (5,08% el curs passat). A cicles formatius de grau mitjà (CFPM), el 23,69% dels alumnes no va acabar el primer curs l’any passat. El 2017-18, aquest percentatge era del 26,26% i, el 2020-21, havia baixat al 21,31%.
Catalunya es troba, segons l’ACN, molt per sobre de la mitjana europea en abandonament escolar, amb una mitjana del 16,9% (2022), segons dades a partir de l’Enquesta de Població Activa (ja publicades anteriorment). Aquesta xifra es manté estancada, ja que el 2017 era del 17%. A l’estat espanyol, l’abandonament se situa en el 13,9% (2022) i a Europa, en el 9,7% (2021). La Unió Europea estableix com a objectiu per al 2030 un índex d’abandonament escolar del 9%. A nivell europeu, la definició d’abandonament escolar prematur es fixa en les persones d’entre 18 i 24 anys que no tenen estudis d’educació secundària superior. En el context català (dades del RALC), s’inclou la població que no ha acabat l’ESO o que, després de finalitzar-lo, no ha acabat la segona etapa de l’educació secundària (postobligatòria) i no segueix cap formació.
Pel que fa als canvis a per accedir a l’FP, Educació ha avançat que després que l’any passat es donés preferència als alumnes procedents de 4t d’ESO, que van ser els primers a fer la preinscripció, de cara al curs que ve també es prioritzaran els estudiants que vinguin de 1r de batxillerat o de formació adults.