Educació

educació

Niubó, sobre les competències bàsiques: “No seran els resultats que ens agradarien”

La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha avançat que els resultats de les competències bàsiques d’aquest curs mantenen la tendència dels darrers anys. “Estem acabant de finalitzar l’estudi sobre les proves d’aquest any i no seran els resultats que ens agradarien”, ha reconegut aquest dijous durant una conferència al Fòrum Europa Tribuna Catalunya. La consellera ha admès, segons informa l’ACN, que l’avaluació del diagnòstic a 6è de primària i 4rt d’ESO posen en evidència que l’assoliment de competències bàsiques està “en caiguda ininterrompuda des del 2015”. Per revertir els resultats, Niubó ha recordat que el seu departament ha impulsat diverses iniciatives.

Les proves de competències bàsiques, que organitza el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, es van a partir del 7 d’abril i serveixen per veure si l’alumnat de 6è de primària i 4rt d’ESO han assolit els coneixements en català, castellà, llengua estrangera i matemàtiques, entre d’altres, al final de les dues etapes educatives. En total hi van participar 167.000 alumnes (78.252 de 6è i 78.252 de 4rt d’ESO) de més de 3.400 centres educatius.

En l’edició de l’any passat, es va registrar una lleu millora després d’uns resultats que van tocar fons el 2022, excepte en llengua anglesa (una davallada més accentuada a primària). A part, a 4rt d’ESO els resultats de català van registrar la pitjor nota dels últims onze anys, fent evident la davallada constant en aquesta llengua.

“Sabem que avui no tots els joves a Catalunya arriben al final de l’etapa educativa obligatòria amb les eines que necessiten per desenvolupar-se plenament”, ha dit Niubó, que ha afegit que els mals resultats es troben en les avaluacions recents de matemàtiques, comprensió lectora i ciències.

Per això, la consellera ha insistit que el full de ruta del departament passa per consolidar els equips docents, disminuir la rotació del personal i optimitzar el procés d’assignació de places; a més d’avaluar la complexitat dels centres educatius amb l’objectiu de distribuir els recursos “segons les necessitats específiques de cadascun”.

Abandonament prematur

Durant la seva conferència Niubó també ha avançat també algunes dades de balanç del programa Reconnect-ES per reduir l’abandonament escolar amb la dotació de 52 educadors socials per donar suport a joves d’entre 16 i 24 anys que han deixat els estudis. Ara per ara s’ha aconseguit la reincorporació de 680 joves al món formatiu, un 8% del total de 8.479 casos atesos fins ara. S’han fet més de 20.000 atencions.

Dels gairebé 700 joves reincorporats, el 21% que ha tornat a estudiar ho ha fet a un certificat de professionalitat, el 16% a estudis de noves oportunitats, el 15% a batxillerat i el 13% a un grau mitjà.

Les tres primeres causes d’abandonament són el desinterès en els estudis (42%), els motius personals o familiars (35%) o l’aplicació del protocol d’absentisme continuat (15%). D’altra banda, un 28% dels joves amb qui es fa un contacte inicial estudien però en estudis que queden fora del registre del Departament i un 8% treballen.

Pel que fa als alumnes amb necessitats educatives específiques, el 40% són desfavorits socioeconòmicament i el 22% d’origen estranger. Pel que fa als que tenen necessitats educatives especials (NESE A), es reincorporen el 10,3%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]