Educació

L'escola es mobilitza

Els centres educatius catalans comencen a utilitzar els mòbils a l'aula tot i les reticències

El Consell Escolar de Catalunya desaconsella prohibir l'ús de telèfons intel·ligents als centres educatius i insta a treure'n profit

Els mòbils ja fa temps que for­men part de la vida quo­ti­di­ana dels ins­ti­tuts, per més que pesi a molts pro­fes­sors can­sats de renyar els alum­nes que envien what­sapps en plena classe. Els últims anys, però, alguns cen­tres han can­viat de xip i han deci­dit
incor­po­rar els dis­po­si­tius mòbils a l'aula.

De moment, encara són pocs els cen­tres que han fet aquest pas, però, a jut­jar per l'ele­vat nom­bre de direc­tors (uns 500) que ahir van assis­tir a la jor­nada Chan­ging edu­ca­tion toget­her, orga­nit­zada pel pro­jecte mSc­ho­ols dins del Congrés Mun­dial del Mòbil (MWC), tot indica que aquesta tendència es mul­ti­pli­carà els pròxims anys.

En aquest sen­tit van les reco­ma­na­ci­ons del Con­sell Esco­lar de Cata­lu­nya, que ahir va pre­sen­tar el docu­ment Les tec­no­lo­gies mòbils als cen­tres edu­ca­tius, en què dóna unes pau­tes genèriques sobre com uti­lit­zar els dis­po­si­tius mòbils als cen­tres edu­ca­tius. El docu­ment anima a “encar­ri­lar posi­ti­va­ment” l'ús de mòbils als cen­tres edu­ca­tius i “evi­tar que esde­vin­gui un àmbit de con­fron­tació entre alum­nes i pro­fes­sors”.

“Hem de superar la visió nega­tiva dels mòbils”, va dir el pre­si­dent del Con­sell Esco­lar de Cata­lu­nya, Fer­ran Ruiz, durant la pre­sen­tació del docu­ment. Ruiz va dema­nar el “com­promís dels pro­fes­sors” i, espe­ci­al­ment, les direc­ci­ons dels cen­tres. El text adver­teix, a més, que la pro­hi­bició indis­cri­mi­nada de l'ús de tec­no­lo­gies mòbils als cen­tres per part dels alum­nes pot cons­ti­tuir una res­tricció dels drets dels estu­di­ants.

Les experiències que s'han dut a terme fins ara a les esco­les i ins­ti­tuts cata­lans estan donant bons resul­tats. Aquest és el cas de l'ins­ti­tut Pons d'Icart, de Tar­ra­gona, on els alum­nes d'ESO tre­ba­llen de manera habi­tual amb els mòbils. “L'ús de mòbils ha com­por­tat un canvi de dinàmica en algu­nes assig­na­tu­res”, va expli­car Mònica Escar­cellé, pro­fes­sora del cen­tre.

Escar­cellé va posar com a exem­ple una aula en què havien d'estu­diar, a física i química, el con­cepte d'acce­le­ració i els alum­nes no esta­ven gens moti­vats. L'ús del mòbil ho va cap­gi­rar tot: els estu­di­ants van començar a bus­car qui­nes mar­ques s'havien fet a la marató de Tar­ra­gona, a quina velo­ci­tat mit­jana havien cor­re­gut, ho van com­pa­rar amb les mar­ques de Usain Bolt i, fins i tot, amb l'acce­le­ració de les atrac­ci­ons de Port Aven­tura. El resul­tat –explica Escar­cellé– és que “cadascú va apren­dre al seu ritme” i, al final, van posar en comú les tro­ba­lles a classe.

A l'ins­ti­tut de Palamós fa sis anys que uti­lit­zen els ordi­na­dors portàtils i els lli­bres digi­tals a l'aula, i ara estan immer­sos en el pro­jecte euro­peu Trans­me­dia, que estu­dia l'ús de noves tec­no­lo­gies en l'edu­cació primària i secundària. Fa poc han adop­tat els telèfons com a eina d'apre­nen­tatge. “Els pro­fes­sors hem d'assu­mir que els alum­nes tin­guin con­tacte amb la tec­no­lo­gia a l'aula”, refle­xi­ona el cap d'estu­dis de l'ins­ti­tut de Palamós, Josep Antoni Blasco.

La con­se­llera d'Ense­nya­ment, Irene Rigau, que va inau­gu­rar la jor­nada, va advo­car per “vet­llar per l'alfa­be­tisme digi­tal” dels alum­nes cata­lans.

LES XIFRES

58
per cent
dels catalans de 10 a 15 anys tenen telèfon mòbil, segons dades de l'Instituto Nacional de Estadística (INE).
14
anys
és l'edat fins a la qual els menors necessiten consentiment per donar dades personals als serveis d'internet.

Hort intel·ligent al pati

L'escola d'educació especial Rel, de Barcelona, va presentar ahir, en la jornada Changing education together, el seu projecte d'hort intel·ligent. Es tracta d'una iniciativa en què els alumnes de secundària d'aquest centre han creat una taula de cultiu plena de sensors que els permeten controlar des de l'ordinador aspectes com el grau d'humitat de la terra i connectar el reg de manera automàtica. Els sensors s'activen amb energia solar gràcies a la placa que hi han instal·lat. Els alumnes, amb el suport de l'Institut Municipal d'Informàtica i l'Institut Municipal d'Educació, han creat, a partir del llenguatge Scratch, els programes per dur a terme el manteniment d'aquest hort. Ara, a més, estan treballant en una aplicació per a mòbils i tauletes, de manera que es pugui controlar l'hort a distància durant els caps de
setmana i les vacances.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia