Societat

Arqueologia

Mollet va ser romà

La troballa d’una necròpolis de l’època tardoromana aporta informació inèdita sobre el passat de la ciutat

Les restes apareixen en unes obres de reforma al centre

“Ara es pot afirmar que l’origen del nucli urbà, que es considerava medieval, es remunta a l’època romana”

Mollet es retroba cara a cara amb el seu pas­sat romà. Unes obres de reur­ba­nit­zació al vol­tant de l’església de Sant Vicenç han fet aflo­rar unes res­tes que podrien cor­res­pon­dre a una necròpolis de l’època tar­do­ro­mana. En aquesta ciu­tat del Vallès Ori­en­tal, “és la pri­mera tro­ba­lla de res­tes roma­nes amb meto­do­lo­gia arqueològica”, explica el direc­tor de la inter­venció, Adrià Cubo.

De fet, ja havien apa­re­gut res­tes roma­nes durant diver­ses actu­a­ci­ons urbanísti­ques prèvies, durant els anys cin­quanta i sei­xanta del segle pas­sat –teu­les, frag­ments de pavi­ment–, però mai de la importància de la necròpolis aca­bada de des­co­brir i que se sos­pita que for­mava part d’una vil·la romana que encara no s’ha pogut tro­bar. Dels qua­tre car­rers que s’estan remo­de­lant, s’han exhu­mat unes pri­me­res tom­bes al car­rer de l’Església. “Les hem exca­vat, són una desena i són visi­bles, però estan molt arra­sa­des”, con­ti­nua l’arqueòleg Cubo. Amb tot, els ossos que hi han tro­bat han apa­re­gut molt ben con­ser­vats –gràcies a les carac­terísti­ques del ter­reny– i ja han estat envi­ats al labo­ra­tori per a les cor­res­po­nents anàlisis, que per­me­tran deter­mi­nar dades com ara el sexe, l’edat, els hàbits ali­men­ta­ris i altres carac­terísti­ques de l’indi­vidu en qüestió. En un altre dels punts d’inter­venció, el car­rer de Sant Ole­guer, s’hi han loca­lit­zat tom­bes sen­ce­res, però encara s’hi ha de fer l’exca­vació, men­tre que al car­rer Espa­nya se sos­pita que també n’hi ha. Per con­tra, es des­carta cap àrea funerària sota l’empe­drat del car­rer Pere Ramon.

Jun­ta­ment amb el lle­gat romà, les obres han posat al des­co­bert altres res­tes, des de l’època visigòtica –una àrea per emma­gat­ze­mar gra– fins al segle XX, pas­sant per parets de dife­rents períodes de l’edat mit­jana. La tro­ba­lla té una gran importància per a la història local. “Fins ara teníem conei­xe­ment del pas­sat per fonts docu­men­tals fins mit­jan segle X i per tro­ba­lles arqueològiques molt ante­ri­ors, com la dels men­hirs, el que hi ha encara i els que van que­dar des­truïts –explica Jordi Ber­tran, direc­tor del Cen­tre d’Estu­dis Molle­tans – però, entre­mig, hi havia un lap­sus enorme.” “Sos­pitàvem que hi havia res­tes roma­nes, en teníem indi­cis, però mai s’havia pogut con­fir­mar”, hi afe­geix. Arriba la con­fir­mació científica, tot i que els tre­balls arqueològics, adver­teix Ber­tran, “encara estan en un estadi ini­cial”. El que sí que es desprèn de la cerca és l’existència d’una vil·la romana que “va tenir con­tinuïtat en l’època visigòtica i que enllaçaria amb la medi­e­val”. “Això ens per­met afir­mar que l’ori­gen del nucli urbà de Mollet, que fins ara es con­si­de­rava que era medi­e­val, es remunta a l’època romana.” La pre­sumpció sobre l’existència d’un assen­ta­ment romà estava ben fona­men­tada. “Era lògic supo­sar que, en un lloc de pas com és Mollet, a la plana valle­sana, per on dis­cor­ria la via Augusta, hi hagués un entorn poblat, i ara ho podem afir­mar”, insis­teix Ber­tran.

Ara cal com­ple­tar els tre­balls d’exca­vació –de moment, s’ha tre­ba­llat una quarta part de l’àrea total– i deci­dir, poste­ri­or­ment, la des­ti­nació de les tro­ba­lles. La Gene­ra­li­tat és qui hi té l’última paraula i qui fa les reco­ma­na­ci­ons sobre si les res­tes s’han de tras­lla­dar o dei­xar-les al seu emplaçament. “Si les res­tes tenen un alt valor patri­mo­nial, s’han de dei­xar visi­bles, però no és el cas; sí que tenen, però, un valor històric per a la ciu­tat”, observa el direc­tor del Cen­tre d’Estu­dis Molle­tans.

Hi ha, a més, la cir­cumstància afe­gida que les res­tes arqueològiques estan molt dete­ri­o­ra­des i són de difícil con­ser­vació. De manera que, el més pro­ba­ble, és que es pre­ser­vin en el seu mateix emplaçament sota els car­rers remo­de­lats i que a la superfície en quedi constància als pavi­ments, on es jugarà amb colors i tex­tu­res per indi­car-ne el lloc, la cro­no­lo­gia i la tipo­lo­gia. També es col·loca­ran car­tells infor­ma­tius i s’inten­tarà pre­ser­var in situ alguns ele­ments estruc­tu­rals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia