MOBILITAT
La pressió veïnal aconsegueix que es creïn 700 places d’aparcament en dos barris de Terrassa
També reurbanitzarà el pont del Cementiri Vell per recuperar el doble sentit de circulació i descongestionar el carrer Topete
La pressió veïnal ha aconseguit que l’Ajuntament de Terrassa es comprometi a crear 700 places d’aparcament en superfície en dos barris de Terrassa, en concret 400 al barri de Les Arenes, La Grípia i Can Montllor, i 300 més al de Sant Pere Nord. En el primer cas l’alcalde, Jordi Ballart, es va reunir divendres passat amb l’associació de veïns per pactar que a partir d’ahir s’iniciarien les accions per millorar el pla de pacificació del trànsit que havia nat impulsant el consistori els darrers mesos amb els fons Next Generation i que, inicialment, preveia habilitar només 200 places d’estacionament en superfície.
Una iniciativa que havia comportat també les queixes del PSC contra la implantació de mesures d’aquest urbanisme tàctic perquè consideraven que havien eliminat fins a 600 places d’aparcament el darrer any a la ciutat i “han creat problemes on no n’hi havia” en matèria d’accessibilitat i mobilitat, explicava el regidor Javier García. La regidora del PP, Marta Gimenez, també censurava a les xarxes la creació de carrils bici com el del carrer Sierra Nevada sense ampliar voreres i espai per a vianants.
El socialistes volien una rectificació del govern després de reunir-se també amb els veïns i anunciaven que portarien la petició al ple, però l’executiu ja ha admès que algunes de les mesures “s’han de revisar, millorar i adequar”, afirma Ballart de manera consensuada amb els representants veïnals i, per aquest motiu, crearan una comissió específica. De moment s’habilitaran espais d’aparcament al tram central de l’avinguda Pintor Mir i habilitar 100 places d’estacionament al solar situat al carrer d’Ibáñez d’Aldecoa, entre els carrers d’Olot i Reus, i altres places al carrer Pineda i a l’avinguda del Vallès, entre els carrers de Tossa i Canigó.
Places a Sant Pere Nord
En el cas del barri de Sant Pere Nord, les obres que s’estan executant del futur parc de la República des de fa un parell d’anys i que s’acabaran a finals del 2025 o a principis del 2026, comporten que es perdi l’espai d’un gran solar on hi aparcaven els cotxes i l’entitat veïnal ja havia expressat que seria un problema perquè coincidiria també amb la posada en funcionament del futur CAP Nord i la residència d’avis. Després de diverses trobades entre els representants veïnals i el consistori es va pactar crear 300 places d’estacionament a l’avinguda Béjar, concretament en el tram entre la carretera de Matadepera i l’avinguda del Vallès. Una actuació que el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona, assegurava que comportarà fer-hi obres perquè entrin en funcionament quan acabi el 2024. Es preveu reduir de tres a dos els carrils de circulació en direcció a l’avinguda del Vallès; fent més estret el passeig central per encabir les noves places d’estacionament en els dos sentits de la marxa. Per millorar l’accessibilitat i la seguretat, es preveu habilitar vint passos de vianants nous al llarg del vial.
Canvis al pont del Cementiri Vell
Un altre dels canvis en qüestions de mobilitat que ha anunciat el consistori és que amb el finançament dels Next Genration 2 es reurbanitzarà a partir del juny, i durant sis mesos, el pont del Cementiri Vell que creua el parc de Vallparadís i enllaça amb el centre modificant el plantejament inicial per recuperar el doble sentit de circulació. El regidor Cardona explica que la modificació és per “donar resposta a les demandes que ens han fet arribar els veïns” i altres col·lectius vinculats a la mobilitat i considera que el doble sentit de circulació “pot servir per descongestionar el trànsit i fer-lo més fluït en aquesta zona” Sobretot al carrer Topete, on una plataforma veïnal reclama des del novembre 2022 que s’hi redueixi el trànsit de pas –9.000 vehicles diaris– per un vial estret de sis metres d’amplada i que dona accés a dos equipaments sanitaris i a dues escoles.
Els motoristes també tindran més places
L’ordenança de mobilitat aprovada el 2021 va deixar molt motoristes sense poder estacionar a les voreres i el consistori va decidir aplicar una moratòria de dos per crear més places abans de començar a multar, però les 1.500 de nova creació del total de 4.000 han sigut insuficients i un col·lectiu va decidir impulsar una recollida e firmes a través al plataforma Change.org perquè es fes una revisió dela normativa. La resposta de l’executiu ha sigut anunciar que completarà l’oferta de places en aquelles zones on s’ha detectat més demanda i en posarà en calçada en espais entre guals en semi-bateria. També preveu posar-ne en zones de càrrega i descàrrega de grans dimensions i en àrees exprés.
També ha decidit quen’habilitarà en vorera, senyalitzant les places, sempre que es garanteixi l’accessibilitat i s’acompleixi l’article 57.1 de l’ordenança i s’ubicaran en voreres amples que permetin una separació mínima de 4 metres respecte les façanes. També es faran aparcaments de moto en línia en espais residuals en vorera garantint un tram de pas mínim de 2 metres per garantir el compliment de la Llei d’Accessibilitat.
El llistat d¡espais on s’habilitaran noves places són en trams a tocar de la Rambla del carrer d’Irineu, Columel·la, Grànius, Doctor Ullés, Antoni Torrella i Martin Díez. Però també als entorn de les estacions de FGC i Rodalies Adif Nord i Est, al voltant de l’Estadi Olímpic, de clubs de pràctica esportiva
i en altres àmbits en els barris del Centre i de Vallparadís, àrees de millora urbana com Saphil i Vapor Gran, i a les proximitats dels parcs de Vallparadís i de Sant Jordi, a més dels entorns pròxims a les biblioteques.