Societat

Unió Europea

Brussel·les cerca evitar desinformació amb intel·ligència artificial abans de les eleccions

La Comissió Europea requereix a sis xarxes socials i dos motors de cerca que informin de les mesures per prevenir els perills d’aquesta tecnologia

La Comissió Euro­pea (CE) ha sol·lici­tat infor­mació a les prin­ci­pals xar­xes soci­als i motors de cerca d’Inter­net que ope­ren a la Unió Euro­pea (UE) sobre els ris­cos de la intel·ligència arti­fi­cial (IA) per als pro­ces­sos elec­to­rals.

A les por­tes de la cam­pa­nya dels comi­cis euro­peus del pro­per 9 de juny, Brus­sel·les vol evi­tar que pro­li­feri la desin­for­mació basada en eines d’IA gene­ra­tiva. Aquests pro­gra­ma­ris són capaços de crear foto­gra­fies i vídeos fal­sos, recre­ant la imatge o la veu de per­so­na­li­tats públics, com polítics.

És per això que, empa­rant-se en la Llei Euro­pea de Ser­veis Digi­tals, l’exe­cu­tiu euro­peu, l’exe­cu­tiu ha enviat reque­ri­ments al les xar­xes soci­als Face­book, Ins­ta­gram, Ins­ta­gram, Snapc­hat, Tik­Tok, You­tube i X (abans Twit­ter) i als motors de cerca Goo­gle Search i Ins­ta­gram.

La CE els demana que expli­quin qui­nes mesu­res apli­quen per miti­gar els ris­cos asso­ci­ats tant als con­tin­guts cre­ats per IA gene­ra­tiva com a la seva difusió en els seus ser­veis. En un comu­ni­cat difós aquest dijous, Brus­sel·les esmenta les ano­me­na­des “al·luci­na­ci­ons –on la IA pro­por­ci­ona infor­mació falsa–, la difusió viral de deep­fakes –hiper­tru­catge o per­mu­tació intel·ligent de ros­tres– i la mani­pu­lació auto­ma­tit­zada de ser­veis que poden enga­nyar els votants.

Segons fonts comu­nitàries cita­des per l’agència Efe, pre­o­cupa el “gran impacte” d’aques­tes mani­pu­la­ci­ons dis­tribuïdes a través de les xar­xes soci­als i els cer­ca­dors d’Inter­net durant la pre­cam­pa­nya i cam­pa­nya de les elec­ci­ons al Par­la­ment Euro­peu.

La Comissió també demana a les pla­ta­for­mes “infor­mació i docu­ments interns sobre les ava­lu­a­ci­ons de ris­cos i les mesu­res de miti­gació” vin­cu­la­des a l’impacte de la IA gene­ra­tiva en els pro­ces­sos elec­to­rals, la difusió de con­tin­guts il·legals, la pro­tecció dels drets fona­men­tals, la violència mas­clista, la pro­tecció de menors i el benes­tar men­tal.

Les empre­ses reque­ri­des han de pro­por­ci­o­nar la infor­mació sol·lici­tada abans del pro­per 5 d’abril per a les qüesti­ons rela­ti­ves al procés elec­to­ral euro­peu i del 26 d’abril per a la resta de pre­gun­tes.

La sol·lici­tud d’infor­mació és una actu­ació d’inves­ti­gació que no pre­jutja els pos­si­bles pro­pers pas­sos que la Comissió pugui deci­dir adop­tar en base a les res­pos­tes. Brus­sel·les ha adver­tit les pla­ta­for­mes que si no res­po­nen a la petició les pot ins­tar a apor­tar la infor­mació, i en aquest cas, la manca de res­posta en el ter­mini esta­blert pot com­por­tar san­ci­ons econòmiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia