Infraestructures i serveis

infraestructures

El Prat, cinquè aeroport de la UE en vols comercials

L’aero­port del Prat es va man­te­nir el 2024 com el cinquè aero­port de la Unió Euro­pea amb més vols comer­ci­als, segons dades fetes públi­ques recent­ment per l’Euros­tat. El Prat, amb 342.811 vols comer­ci­als, es va situar només per dar­rere dels aero­ports Schip­hol d’Ams­ter­dam (483.609), Char­les de Gau­lle de París (462.816), Frank­furt (436.811) i Madrid-Bara­jas (413.012). Per dar­rere de Bar­ce­lona, es van situar els de Munic (318.097), Roma (313.618), Ate­nes (256.634), Viena (241.983) i, tan­cant el top ten, Dublín (240.369).

Cal des­ta­car que l’aero­port del Prat és el que va expe­ri­men­tar un crei­xe­ment més alt entre els sis pri­mers, amb un 9,1% més de vols comer­ci­als que el 2023 (quan en va regis­trar 314.134), seguit dels de Munic (8,3% d’auge) i Madrid (7,9%).

Les dades de l’Euros­tat indi­quen que, en con­junt, als 27 països de la UE es van regis­trar un total de 6,7 mili­ons de vols comer­ci­als l’any pas­sat (un 5,8% que el 2023, quan n’hi van haver 6,3 mili­ons). La xifra segueix, però, per sota dels nivells ante­ri­ors a la pandèmia, ja que el 2019 es va arri­bar als 7 mili­ons.

Aero­ports dels PPCC

A banda de Bar­ce­lona, en les dades de l’Euros­tat hi ha una dot­zena més d’aero­ports dels Països Cata­lans. Des­taca en 12a posició l’aero­port de Palma, amb 236.527 vols comer­ci­als (un 6,3% més que el 2024). En 28è lloc, se situa l’aero­port d’Ala­cant, amb 114.813 vols (un 15,7% més); en 43è, el de València, amb 79.049 vols (un 6,9% més), i en 44è, el d’Eivissa, amb 77.609 vols comer­ci­als (un 0,5% més). Quant a l’aero­port de Menorca, va regis­trar 34.772 vols comer­ci­als (un 3,3% més), xifra que el col·loca en 85a posició.

Pel que fa l’aero­port Girona-Costa Brava, va tenir un fort aug­ment del 27,3%, de 11.644 a 14.827 vols comer­ci­als. Això el situa, el 2024, en el lloc 119è del rànquing d’aero­ports de la UE, 14 posi­ci­ons més amunt que el 2023, quan va ser 133è.

També millora la posició l’aero­port de Reus, que és 166è, amb 7.250 vols comer­ci­als (un 15% més que els 6.305 que el van situar 171è el 2023).

En canvi, bai­xen alguns llocs, tot i créixer un xic en vols (però, per sota la mit­jana), tant l’aero­port de l’Alguer (139è, amb 11.470 vols, un 4,6% més que el 2023, quan va ser 135è) com el de Per­pinyà (213è, amb 3.838 vols, un 3,8% més que el 2023, quan va ser 223è).

En les dades d’Euros­tat també apa­rei­xen, amb dades molt menors de vols comer­ci­als, els aero­ports de Saba­dell (65), Vila-real (41) i Son Bonet (5).

Tràfic ori­gen-destí

D’altra banda, la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona ha fet pública una nova entrega de l’estudi Obser­va­tori del trànsit aeri de Bar­ce­lona, en què des­taca que l’aero­port del Prat s’ha man­tin­gut aquesta tem­po­rada d’hivern –en què hi ha hagut un aug­ment de pla­ces del 14,2%– com el 2n aero­port en tràfic d’ori­gen-des­ti­nació, amb 23 mili­ons de pas­sat­gers, només per dar­rere de Lon­dres-Heatr­how, i com a 7è en trànsit total. Segons la Cam­bra, aques­tes dades subrat­llen la importància de Bar­ce­lona com a des­ti­nació turística i econòmica, dife­ren­ci­ant-se de grans hubs com Istan­bul i Frank­furt, on el tràfic de con­nexió té més pes.

L’informe també ana­litza les dades anu­als del 2024, en què el Prat va arri­bar als 55,03 mili­ons de viat­gers –un 10,3% més que el 2023–, i asse­nyala que la pun­tu­a­li­tat va ser del 74,9% en les arri­ba­des i del 65,7% en les sor­ti­des, cosa que el situa “en una posició intermèdia-alta res­pecte als prin­ci­pals aero­ports euro­peus”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia