INFRAESTRUCTURES
Rodalies incorporarà 72 trens i els FGC n’encarreguen 10 per la llançadora de l’aeroport
La xarxa ferroviària catalana tindrà 124 nous combois en tres anys
Un total de 72 vehicles s’incorporaran al servei de rodalies i es preveu que entrin en funcionament a partir de l’any 2026, a raó de tres o quatre trens cada mes. El Departament de Territori ha informat que uns altres 24 trens s’utilitzaran pels serveis regionals i la incorporació es farà efectiva el 2027, mentre que els FGC ha encarregat deu trens per abastir la futura llançadora que ha de connectar Barcelona i l’Aeroport del Prat i quatre més per al servei de Rodalia de Lleida.
La majoria són trens que s’estan fabricant a la planta d’Alstom de Santa Perpètua de Mogoda menys els de regional que els fabrica l’empresa basca CAF, i els de Lleida dels FGC, que s’estan construint a la planta d’Staedler Rail de València.
Els 72 vehicles de rodalies tindran una longitud de 100 metres i disposaran de 250 places assegudes, amb una capacitat total superior a les 900 persones. Disposaran de dotze portes a cada costat, vuit de les quals seran a nivell d’andana per permetre una millor accessibilitat en general i a les persones amb mobilitat reduïda, a més de bicicletes, cotxets o maletes. Els de regional també tindran 100 metres , disposaran de 256 places assegudes i serna més ràpids, ja que podran anar a una velocitat màxima de 200 km/h. Totes les portes estaran situades a nivell d’andana, el que facilitarà l’accés a tothom.
Territori també ha informat que en el marc de les obres del Corredor mediterrani, està previst que al 2027 es canviï l’ample de via entre el Camp de Tarragona i Castelló i això afectarà el servei regional de la línia R16, que connecta Tortosa amb Tarragona i Barcelona. Per poder seguir prestant el servei de l’R16, caldran trens capaços de circular per dos amples de via diferents, ample estàndard i ample ibèric. Per això, Renfe ha previst incorporar a la flota de Catalunya un total de catorze trens moderns, de la sèrie 121, que ja estan en funcionament en diferents punts de la península i que tenen la capacitat de circular per vies dels dos amples. Són trens que tenen una velocitat màxima de 250 km/h i i ampliaran la capacitat respecte dels actuals, ja que disposen de 281 places assegudes.