Societat

L’objectiu, recuperar la credibilitat a Rodalies

La Generalitat crearà una pàgina web i un nou sistema d’atenció telefònica · Els canvis en la infraestructura trigaran a arribar

El govern començarà amb calma l’abor­datge de Roda­lies. El pri­mer objec­tiu que s’ha mar­cat el depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial és recu­pe­rar la cre­di­bi­li­tat d’un ser­vei molt tocat des de la crisi del 2006. Els tècnics del depar­ta­ment i de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat, en qual­se­vol cas, no hau­ran de començar de zero: ja fa molts mesos que ana­lit­zen con­jun­ta­ment amb Renfe quina és la situ­ació actual de la xarxa i com les millo­res que s’hi han incor­po­rat han res­ta­blert una certa nor­ma­li­tat al ser­vei.

Tot i que les incidències s’han reduït gai­rebé a la mei­tat aquest últim any, la xarxa té un des­pres­tigi històric acu­mu­lat que fa que la per­cepció del usu­a­ris sigui que el ser­vei segueix sense millo­rar. Les pri­me­res mesu­res de la Gene­ra­li­tat esta­ran pre­ci­sa­ment enca­mi­na­des a la millora de la comu­ni­cació amb els usu­a­ris. El pri­mer que entrarà en fun­ci­o­na­ment serà la web de Roda­lies Bar­ce­lona, que per­metrà als usu­a­ris con­sul­tar hora­ris i rebre la infor­mació d’última hora sobre pos­si­bles retards i incidències de manera ràpida i veraç.

El segon punt que s’abor­darà serà l’atenció telefònica. Es farà a través d’un ser­vei germà del 012. Serà un número dife­rent, però tindrà els matei­xos estàndards de qua­li­tat que el telèfon de la Gene­ra­li­tat. El secre­tari per a la mobi­li­tat, Manel Nadal, explica que les mesu­res s’ani­ran implan­tant de manera gra­dual amb la intenció que l’usu­ari noti com a poc a poc millora tant el ser­vei com el tracte per­so­nal. En aquest sen­tit, Nadal con­si­dera que el pri­mer salt gran de qua­li­tat es veurà amb l’entrada en fun­ci­o­na­ment del cen­tre de con­trol de trens de l’estació del Clot, que per­metrà cen­tra­lit­zar la mega­fo­nia de trens i esta­ci­ons. Està pre­vist que aquest nou cen­tre comenci a ope­rar durant la pri­mera mei­tat del 2010.

Les mesu­res de comu­ni­cació són la pri­mera pedra d’un edi­fici que cos­tarà aixe­car. A banda de la comu­ni­cació, Nadal explica que cal incre­men­tar “tan aviat com sigui pos­si­ble el con­fort dels viat­gers i la pun­tu­a­li­tat dels trens”. Però reto­car la taula d’hora­ris és una ope­ració com­plexa, ja que algu­nes de les línies de la xarxa estan gai­rebé al límit de la seva capa­ci­tat.

Gua­nyar minuts

En tot cas, la intenció ini­cial és poder can­viar alguns hora­ris a par­tir de la tar­dor. Per fer-ho es podria optar pel sis­tema que uti­litza Fer­ro­car­rils a la línia del Vallès, en què els trens con­se­cu­tius no paren a les matei­xes esta­ci­ons. D’aquesta manera, fins i tot es podrien gua­nyar alguns minuts de viatge.

Tot ple­gat, però, seran pedaços a l’espera que arri­bin les millo­res de ser­vei en la infra­es­truc­tura, que no començaran a ser efec­ti­ves fins al 2012. De fet, la gran millora de freqüències hau­ria d’arri­bar amb la posada en ser­vei del túnel del TGV per l’Eixam­ple, que per­metrà des­car­re­gar de trànsit els túnels del car­rer Aragó i plaça Cata­lu­nya. El mateix con­se­ller Nadal demana paciència, cons­ci­ent que aques­tes millo­res tri­ga­ran a arri­bar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.