Societat

La majoria de menors no viatgen ben subjectats

Més de la meitat dels nens morts en accidents no porten sistemes de protecció

El tràgic accident d'ahir a a Tarragona torna a posar sobre la taula la manca de conscienciació de la societat en una matèria sensible com la seguretat viària, especialment pel que fa als nens. Tot i que les estadístiques mostren una reducció del 80% en la xifra de menors morts a l'Estat en sinistres de trànsit en els darrers vint anys –dels 307 el 1990, a 60 el 2009–, els estudis encarregats per la Fundació Mapfre i Ford indiquen que més de la meitat dels seixanta nens morts fa dos anys viatjaven sense sistema de protecció, en bona mesura perquè els conductors (38%) creien que no eren necessaris.

Malgrat que en els darrers anys s'ha pogut demostrar a través de tot tipus d'estudis que l'ús de seients o cadires de seguretat infantil prevenen entre un 50% i un 80% les lesions mortals i greus, encara avui la meitat de menors d'un any viatja subjectat incorrectament, segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT). La falta de conscienciació dels conductors encara és més evident quan els nens són una mica més grans. Segons les mateixes fonts, només un 11% dels nens entre 4 i 6 anys porta el coixí elevador adequat, i tant sols un 20% dels que tenen entre 7 i 9 anys viatja subjecte i amb el cinturó de seguretat, però no sempre amb sistemes adaptats al seu pes i alçada.

Dos morts per setmana

“No s'ha d'utilitzar el mateix cinturó de seguretat per subjectar a un infant que a un adult. Cal escollir sistemes de retenció homologats i adequats al pes i l'alçada del nen fins que aproximadament tingui dotze anys”, explica Carlos Martín, metge de família i analista de l'Institut d'Investigació en Atenció Primària (Idiap), que també recorda la necessitat de viatjar “sense col·locar objectes pesats o grans a la safata posterior del cotxe, ja que dificulta la visió i en cas de frenada o xoc, pot caure i fer mal als nens”, afegeix Martín

L'Idiap alertava recentment que cada setmana moren dos nens per lesions de trànsit a l'Estat i almenys setze pateixen lesions greus en sinistres a les carreteres. Motius com que es tracta d'un trajecte curt (38%) o la mandra (20%) són les principals excuses esgrimides pels conductors a l'hora de no utilitzar el sistema de retenció infantil en els vehicles, segons un altre estudi de la fundació Mapfre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
medi ambient

Barcelona passa de fase de sequera a fase d’excepcionalitat

barcelona
transports

L’aeroport del Prat suma 4,6 milions de passatgers a l’abril, un 9,5% més

barcelona

Vall d’Hebron estrena un espai de rehabilitació per a joves

Barcelona
urbanisme

40è aniversari reivindicant l’enginyer i urbanista Ildefons Cerdà

BARCELONA
GIRONA

La UdG participa en un programa per a entrenadors centrat en dones joves esportistes

GIRONA
canvi climàtic

Augmenten les morts per calor al sud d’Europa

barcelona
infraestructura

Renfe s’espolsa en els Mossos la responsabilitat pels robatoris de coure

barcelona

Alumnes de Cabrera de Mar recullen 300 quilos de brossa dels boscos de Burriac

cabrera de Mar
VILOBÍ D’ONYAR

L’aeroport de Girona supera els 170.000 passatgers el mes d’abril

VILOBÍ D’ONYAR