Societat

21 vianants i 6 tractoristes morts en accident el 2018

La sinistralitat a la carrereta continua pujant alimentada per l’elevada mortalitat de col·lectius com ara els motoristes

Velocitat i ús del mòbil, principals objectius a combatre per les autoritats

Les carreteres no són només un perill per als automobilistes a bord de vehicles conduïts sense l’atenció suficient i amb un excés de velocitat, ho són també per a altres col·lectius aparentment aliens al món dels turismes convencionals, com ara els vianants, tractoristes i motoristes. Les estadístiques de l’any que va acabar dilluns indiquen una incidència molt alta de la mortalitat per atropellament, de persones que conduïen un vehicle agrícola o tractor i també de motoristes i els seus acompanyants. Els 21 atropellaments mortals del 2018, sumats als 6 tractoristes morts i els 35 motoristes, han ajudat a engreixar sobre manera les xifres d’accidentalitat de l’any passat, que es van tancar amb 185 morts a les carreteres en sinistres de diversa índole. Aquesta xifra no s’ajusta del tot al nombre total de morts a les carreteres perquè, en el balanç final que hi fa trànsit, no s’hi compten morts que en un primer moment es van considerar víctimes d’accidents convencionals i que en una posterior investigació es va esbrinar que eren fruit d’actes delictius o accions suïcides, per això en la relació completa dels accidents que s’adjunta en aquesta informació el nombre total de víctimes supera el de 185.

Preocupació

Sigui la xifra que sigui, el cert és que entre les autoritats de trànsit hi ha una preocupació evident pel nombre creixent de persones que perden la vida en atropellaments, així com per l’elevada sinistralitat dels motoristes. Pel que fa als atropellaments, les víctimes eren persones que caminaven pel voral de la carretera o, en alguns casos, que havien sortit del seu cotxe perquè havien tingut un accident o problema mecànic i aleshores van ser encalçats per un altre vehicle. Al marge de la circumstància específica de cada sinistre, els experts alerten de la necessitat d’anar ben identificats, amb roba llampant, quan es camina pel costat d’una via molt transitada. En cas d’accident, la normativa obliga a sortir del vehicle portant posada una armilla fosforescent.

El col·lectiu dels motoristes és un dels que més preocupa les autoritats de trànsit per la seva vulnerabilitat i perquè les estadístiques de mortalitat sempre són molt elevades. Es fan campanyes de sensibilització i cursos específics de reeducació, però s’avança molt lentament.

En l’àmbit general, les autoritats de trànsit tenen clar que els grans enemics a combatre són l’excés de velocitat i les distraccions provocades per l’ús de la tecnologia dins del vehicle, com són els aparells de telefonia mòbil. En aquesta direcció van les reformes legals que està introduint la Direcció General de Trànsit. Des d’avui, per exemple, a les vies convencionals ja no es pot circular a més de 90 quilòmetres per hora, i durant aquest any s’espera una reforma de la llei del carnet per punts que endurirà les sancions per als conductors que siguin sorpresos parlant per telèfon.

La proposta del RACC

En aquest sentit va també un paquet de mesures proposat pel RACC per millorar la seguretat a les carreteres. Es tracta d’un pla global amb 20 accions concretes, entres les quals hi ha la revisió dels límits de velocitat i el bloqueig de l’ús dels aparells de telefonia mòbil mentre duri la conducció.

El RACC també considera fonamental actuar sobre dos col·lectius clau, els joves i els vells. En el primer cas es proposa un accés gradual al carnet de conduir, des dels 17 anys, i pel que fa a la gent gran s’indica la necessitat d’establir un sistema d’autoavaluació a partir dels 75 anys que permeti als conductors saber si es troben en condicions físiques i psíquiques de continuar conduint.

LES XIFRES

185
persones
van morir a les carreters de Catalunya durant l’any passat, segons el balanç del Servei de Trànsit.
4
víctimes
mortals en un accident a Vidreres és el sinistre més greu que es va registrar durant l’any passat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia