Societat

Lleida tindrà aeroport l'estiu del 2008

El govern aprova la construcció de l'aeroport d'Alguaire, que començarà l'estiu que ve

El govern licitarà els propers dies la construcció de l'aeroport Lleida-Alguaire, el primer que fa la Generalitat, malgrat que en la gestió i explotació hi participaran empreses privades en règim de concessió. Els treballs de construcció començaran aquest estiu i es preveu que estigui operatiu l'estiu de l'any que ve, tot i que no arribarà a ple rendiment fins que el concessionari construeixi la terminal i la torre de control. La inversió s'estima en 132 milions d'euros, dels quals uns 60 els aportaran els gestors privats.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va anunciar ahir que el govern va aprovar l'estudi d'impacte ambiental i el projecte constructiu. Va afegir que de manera successiva es licitaran les dues primeres fases per 46 i 26 milions, i es deixarà per al final la tercera, un cop aprovat el model de gestió i un cop adjudicada la concessió. També va dir que en una propera sessió de govern s'aprovarà el pla plurianual d'inversions per finançar el nou aeroport.

L'aeroport de Lleida tindrà caràcter regional, amb una previsió per transportar cada any 400.000 viatgers, i farà una atenció especial als vols de negocis (fires i congressos) i turístics (esquí i esports d'aventura). També es preveu el transport de 6.000 tones anuals de mercaderies. En aquest camp, que esdevindrà la funció principal de la instal·lació, es pretén especialitzar l'activitat en serveis de paqueteria, missatgeria i de productes peribles i terciaris.

La primera fase d'obres inclou la construcció de la pista, de 2.500 metres de longitud per 45 d'amplada, que admetrà avions de més de 150 passatgers, com els Airbus 320 o 321. També es farà l'àrea d'estacionament d'aeronaus, amb capacitat per a 8 avions (quatre de gran capacitat) i instal·lacions auxiliars dels serveis antincendis, emergències mèdiques i de combustibles, l'accés principal i un aparcament per a 240 vehicles.

La segona fase inclou una terminal provisional, una central elèctrica, magatzems i depuradora. Finalment, la tercera serà d'inversió privada per construir la terminal definitiva i la torre de control.

L'aeroport se situarà en una finca de 364 hectàrees entre Alguaire, Almenar i Almacelles i a 15 quilòmetres de Lleida. Tindrà un accés des de la carretera N-230, però la previsió és ampliar-los des de la futura autovia A-14 (Lleida-Aran), indirectament des de l'A-22 (Lleida-Osca) i amb ferrocarril per Almacelles i més endavant amb la línia del TGV i l'eix transversal ferroviari.

El principal impacte ambiental és en una zona de protecció d'aus estepàries, que es compensarà amb noves finques destinades a aquest fi. Aquesta decisió no ha agradat als veïns de la zona, que ja són contraris a aquestes àrees i que els priven de reg. No obstant això, Medi Ambient i veïns ja han iniciat negociacions per possibles compensacions.

L'aeroport s'havia de construir a la timoneda d'Alfés, però la presència d'aus en perill d'extinció i un paratge estepari a preservar van descartar el projecte quan el govern ja havia comprat la finca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.