Societat

Adif treu a concurs una obra del TGV que ja està feta

El minis­teri de Foment, mit­jançant l'empresa Admi­nis­tra­dor d'Infra­es­truc­tu­res Fer­roviàries (Adif), és a punt d'adju­di­car una obra pública que en rea­li­tat ja està feta, cons­truïda per una empresa tri­ada a dit, sal­tant-se les lleis esta­tals de con­trac­tació.

L'equi­pa­ment en qüestió és una estació per a mani­o­bres i eva­cu­a­ci­ons d'emergència del TGV al Prat de Llo­bre­gat, i està gai­rebé aca­bat mal­grat que ofi­ci­al­ment no s'ha adju­di­cat. El BOE del 4 de juny anun­ci­ava la lici­tació de l'obra per un pro­ce­di­ment obert, al qual es podien pre­sen­tar totes les empre­ses de cons­trucció que dis­po­ses­sin dels mit­jans i la pre­pa­ració tècnica per assu­mir l'encàrrec.

El ter­mini per pre­sen­tar ofer­tes s'aca­bava el 24 de juliol i les pli­ques no s'obri­ran fins al 10 de setem­bre.Tan­ma­teix, l'empresa Iso­lux-Corsán hi tre­ba­lla des de fa mesos i té la feina gai­rebé enlles­tida: s'observa a sim­ple vista, al cos­tat mateix de l'estació de Roda­lies Renfe, el lloc asse­nya­lat pels plànols del pro­jecte que se suposa que encara no s'ha exe­cu­tat. A la tanca que pro­te­geix l'obre hi ha un rètol amb reco­ma­na­ci­ons de segu­re­tat per als ope­ra­ris que mos­tra el logo­tip de la cons­truc­tora. 

Alguns tre­ba­lla­dors encara tre­ba­lla­ven aquest dijous a la tarda en els últims detalls de l'equi­pa­ment. Es tracta d'un PAET –punt d'avançament i esta­ci­o­na­ment de trens– per al TGV, una àrea per apar­car-hi com­bois ava­ri­ats i eva­cuar-ne el pas­satge en cas de neces­si­tat. Hi ha diver­sos PAET al llarg de la línia i, segons el cri­teri d'Adif, en calia un altre al Prat, al cos­tat de l'estació de Roda­lies.

La idea de Mag­da­lena Álva­rez deses­ti­mada en pocs dies
Pro­ba­ble­ment, va ser l'existència d'aquest pro­jecte el que va per­me­tre que la minis­tra de Foment, Mag­da­lena Álva­rez, tingués l'acu­dit de pre­sen­tar el PAET com una pos­si­ble estació pro­vi­si­o­nal l'octu­bre pas­sat, quan va veure que no s'arri­ba­ria a Bar­ce­lona abans de final de 2007 com havia promès el pre­si­dent del govern espa­nyol, José Luis Rodríguez Zapa­tero.

La idea es va deses­ti­mar quan l'Ajun­ta­ment del Prat va des­co­brir que havien començat uns tre­balls que no se sabia a què res­po­nien. Tam­poc la Gene­ra­li­tat tenia aquell equi­pa­ment en els plànols faci­li­tats per Foment. A més, l'alcalde de Bar­ce­lona, Jordi Hereu, es va opo­sar a la idea de per­me­tre que el punt d'arri­bada del TGV a l'àrea metro­po­li­tana fos el Prat, encara que es digués que seria pro­vi­si­o­nal. Mal­grat la rec­ti­fi­cació, els ope­ra­ris van con­ti­nuar tre­ba­llant en una obra que no estava adju­di­cada, i actu­al­ment el PAET ja està cons­truït i és per­fec­ta­ment visi­ble, almenys en la part aixe­cada sobre la superfície.

Un PAET és, de fet, una estació sen­zi­lla, per això Álva­rez va tenir la idea que després li van tirar enrere. En els plànols del pro­jecte exe­cu­tiu de l'obra, als quals ha tin­gut accés l'AVUI.​cat, s'observa que es tracta d'una infra­es­truc­tura de dues plan­tes: la sub­terrània, a tocar de les vies, amb anda­nes; i una altra arran de car­rer, on hi ha la sor­tida. Les dues plan­tes estan comu­ni­ca­des per ascen­sors i esca­les, fixes i mecàniques, que per­me­trien l'eva­cu­ació dels pas­sat­gers en cas de neces­si­tat.

Tant els ascen­sors com les esca­les ja estan ins­tal·lats, i també s'ha cons­truït la pèrgola que els cobreix i són visi­bles els edi­cles de vidre que tan­quen les ober­tu­res: ser­vei­xen, segons la memòria que acom­pa­nya el pro­jecte exe­cu­tiu, per pro­te­gir-les d'actes vandàlics. L'encàrrec inclou un apar­ca­ment que també està fet.

Més de 18 mili­ons d'euros
El preu màxim de lici­tació de l'obra havia de ser de 15.697.652,29 €, que ascen­di­rien fins a 18.209.276,66 € amb l'IVA, segons consta al BOE i en el plec de con­di­ci­ons. La incògnita ara és saber quan­tes empre­ses s'han pre­sen­tat a un con­curs públic que, segons tots els indi­cis, ha sigut arran­jat prèvia­ment, en un pro­ce­di­ment total­ment irre­gu­lar, i per quina quan­ti­tat s'adju­di­ca­ran els tre­balls. 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.