Societat
El porxo etern de 'Maleni'
Un any després d’anul·lar l’adjudicació irregular d’una estació al Prat, l’obra continua a mitges. Va ser un “error” d’Adif admès per l'exministra de Foment Magdalena Álvarez
L’estació d’urgència del TGV al Prat, que després havia de ser un PAET –punt d’avançament i estacionament de trens–, ha acabat sent el porxo més car de la història. El 9 de setembre de l’any passat, Adif –empresa de Foment– anul·lava el concurs convocat el 4 de juny per adjudicar les obres del PAET. Dies abans, l’AVUI havia destapat que els treballs s’havien començat sense ser encarregats oficialment.
El 16 de setembre, en una interpel·lació de Montserrat Candini (CiU) al Senat, la ministra Magdalena Álvarez atribuïa a un “error” d’Adif el que tenia aspecte d’una adjudicació a dit: les obres havien estat realitzades per Isolux Corsán, l’empresa que construïa el tram de via del TVG que passa pel Prat, abans que fossin licitades.
Álvarez va argumentar que Adif s’havia equivocat en barrejar en el concurs treballs ja fets –per via d’urgència– amb la feina pendent: una part no visible, ja que l’obra en superfície ja estava acabada, com mostraven les fotos. Segons la ministra, l’error quedava “corregit” amb l’anul·lació del concurs, i només calia convocar-ne un altre per a les obres subterrànies pendents.
A hores d’ara, el nou concurs no s’ha convocat i no se sap si la part subterrània està acabada ni, encara menys, quant ha costat. Segons la convocatòria publicada al BOE el 4 de juny de 2008, el preu màxim del treball havia de ser de 18.209.276,66 euros. Com que no hi ha hagut concurs però Isolux Corsán ha fet almenys una part dels treballs, se suposa que l’empresa cobrarà la feina com a ampliació de l’encàrrec adjudicat oficialment, un tram de la via.
Esperant la intermodal
Els portaveus d’Adif admeten que, efectivament, el concurs no s’ha tornat a convocar i que de moment no es farà. “Ara tot depèn del projecte definitiu de l’estació intermodal definitiva, que no és un projecte nostre”, al·leguen.
Es refereixen al gran nus de comunicacions on es trobaran el TGV, Rodalies, les línies 1 i 9 del metro i diversos autobusos. GISA –la Generalitat coordina el projecte– va adjudicar a final de juliol la redacció del projecte executiu i “vol licitar les obres el primer trimestre de 2010”, segons el regidor d’Urbanisme del Prat, Sergi Alegre.
Per quan plou
Tot i que l’obra no és competència seva, aquest equipament inacabat difícil de classificar ha provocat tensions a l’Ajuntament. El van veure aparèixer l’octubre de 2007, quan la Moncloa patia perquè el TGV no arribaria a Barcelona en la data promesa i volia improvisar una estació al Prat. Després el van veure créixer sense saber què hi feien i, el novembre del 2007, CiU (a l’oposició de l’alcalde d’ICV, Lluís Tejedor) va portar al ple una moció per fer-lo enderrocar. El text es va aprovar per unanimitat, però el ministeri no n’ha fet cas.
S’ha retirat la tanca d’obra, s’hi han posat bancs i papereres i s’ha convertit l’espai en una zona de pas coberta. “Si t’han de venir a buscar i plou, t’hi pots posar a sota”, al·lega Alegre. “Aquesta marquesina encara encarirà la intermodal, perquè s’ha d’enderrocar”, es queixa el regidor de CiU, Felip Neri Gordi. El grup de CiU al Senat ha presentat una altra moció per demanar la retirada de la pèrgola i la reparació de les esquerdes que encara hi ha al Prat per les obres de construcció de la via del TGV.
El 16 de setembre, en una interpel·lació de Montserrat Candini (CiU) al Senat, la ministra Magdalena Álvarez atribuïa a un “error” d’Adif el que tenia aspecte d’una adjudicació a dit: les obres havien estat realitzades per Isolux Corsán, l’empresa que construïa el tram de via del TVG que passa pel Prat, abans que fossin licitades.
Álvarez va argumentar que Adif s’havia equivocat en barrejar en el concurs treballs ja fets –per via d’urgència– amb la feina pendent: una part no visible, ja que l’obra en superfície ja estava acabada, com mostraven les fotos. Segons la ministra, l’error quedava “corregit” amb l’anul·lació del concurs, i només calia convocar-ne un altre per a les obres subterrànies pendents.
A hores d’ara, el nou concurs no s’ha convocat i no se sap si la part subterrània està acabada ni, encara menys, quant ha costat. Segons la convocatòria publicada al BOE el 4 de juny de 2008, el preu màxim del treball havia de ser de 18.209.276,66 euros. Com que no hi ha hagut concurs però Isolux Corsán ha fet almenys una part dels treballs, se suposa que l’empresa cobrarà la feina com a ampliació de l’encàrrec adjudicat oficialment, un tram de la via.
Esperant la intermodal
Els portaveus d’Adif admeten que, efectivament, el concurs no s’ha tornat a convocar i que de moment no es farà. “Ara tot depèn del projecte definitiu de l’estació intermodal definitiva, que no és un projecte nostre”, al·leguen.
Es refereixen al gran nus de comunicacions on es trobaran el TGV, Rodalies, les línies 1 i 9 del metro i diversos autobusos. GISA –la Generalitat coordina el projecte– va adjudicar a final de juliol la redacció del projecte executiu i “vol licitar les obres el primer trimestre de 2010”, segons el regidor d’Urbanisme del Prat, Sergi Alegre.
Per quan plou
Tot i que l’obra no és competència seva, aquest equipament inacabat difícil de classificar ha provocat tensions a l’Ajuntament. El van veure aparèixer l’octubre de 2007, quan la Moncloa patia perquè el TGV no arribaria a Barcelona en la data promesa i volia improvisar una estació al Prat. Després el van veure créixer sense saber què hi feien i, el novembre del 2007, CiU (a l’oposició de l’alcalde d’ICV, Lluís Tejedor) va portar al ple una moció per fer-lo enderrocar. El text es va aprovar per unanimitat, però el ministeri no n’ha fet cas.
S’ha retirat la tanca d’obra, s’hi han posat bancs i papereres i s’ha convertit l’espai en una zona de pas coberta. “Si t’han de venir a buscar i plou, t’hi pots posar a sota”, al·lega Alegre. “Aquesta marquesina encara encarirà la intermodal, perquè s’ha d’enderrocar”, es queixa el regidor de CiU, Felip Neri Gordi. El grup de CiU al Senat ha presentat una altra moció per demanar la retirada de la pèrgola i la reparació de les esquerdes que encara hi ha al Prat per les obres de construcció de la via del TGV.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.