El Senat exigeix al govern espanyol que redueixi el preu dels bitllets de tren
El preu dels bitllets de tren de Rodalies s'ha apujat, per a aquest 2009, un 6,28%: gairebé 5 punts per sobre de l'IPC de 2008, que va ser de l'1,8% i que s'ha traduït en un increment imperceptible de molts sous. La causa d'aquest decalatge és que el ministeri de Foment ha utilitzat per a l'actualització de preus el contracte programa fixat l'any 2006, en un moment en què l'IPC creixia amb molta rapidesa. Amb aquest argument, el grup de CiU al Senat ha aconseguit aquest dimecres que s'aprovi una moció que reclama a Foment que revisi aquesta "foto fixa" i adapti els nous preus al "context de crisi".
El text, defensat per la senadora Montserrat Candini, insta el govern espanyol a "reduir les tarifes aplicables per a l'any 2009 dels serveis públics dependents del ministeri de Foment (serveis ferroviaris, peatges d'autopistes, servei postal...) que han incrementat els seus preus per sobre de l'IPC de l'any 2008, amb l'objectiu d'aplicar un increment general a les tarifes de 2009 de l'1,4%". La moció també especifica que la reducció "s'aplicarà amb especial celeritat als preus de Rodalies". Pel que fa als peatges, es demana que la reducció es negociï amb les empreses concessionàries.
En defensar la moció en la sessió aquest dimecres al Senat, Candini ha esmentat diversos exemples dels increments que superen l'IPC. Al més del cas de Rodalies, hi ha hagut un augment del 4% del preu dels bitllets del TGV, un 4,46% en els peatges estatals, un 5% en les línies de tren regionals i un 3,22% en els enviaments estatals de cartes i postals d'un pes no superior als 20 grams.
La moció s'ha aprovat per 119 vots a favor (CiU, PP, PNB i Grup Mixt), 108 en contra (els del PSOE i els de l'Entesa Catalana de Progrés, formada per ERC, ICV i el PSC) i una abstenció.
El senador per Tarragona, Pere Muñoz, portaveu de l'Entesa en la Comissió de Foment del Senat, ha defensat la postura del grup contrària a una moció de CiU que demana una rebaixa de preus dels transports ferroviaris.
Per justificar el seu vot contra la iniciativa de CiU, el senador de l'Entesa Pere Muñoz ha assegurat que el seu grup "també coneix el malestar social d'aquesta pujada de preus i també creu que s'ha de negociar una rebaixa”, però entén que la moció de CiU és un “brindis al sol” que no és viable, "ja que aquestes tarifes estan acordades des de l'octubre i abans dels pressupostos generals de l’Estat". Per l'Entesa, un canvi tarifari s’ha de negociar "al lloc adequat i en el moment adequat" per aconseguir una redefinició del preus públics tenint en compte la crisi.
El grup català ha recordat en un comunicat que fa unes setmanes va presentar al ple del Senat una moció en la qual s'apostava pel transport públic i es reclamava a Foment "inversions en infraestructures ferroviàries per a la millora dels serveis".