SOCIETAT
La unitat que tracta alumnes en situació de violència rep 7.166 trucades i atén 2.060 casos el 2024
La Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV), ha rebut 7.166 trucades durant el 2024 i ha atès un total de 2.060 casos que han implicat 303 formacions en centres educatius de tota Catalunya. Ho ha explicat la directora general d’Educació Inclusiva, Susanna Tarapiella, en una compareixença a la Comissió d’Educació i Formació Professional del Parlament. Ha detallat que el 30% de les accions que es duen a terme des de la USAV corresponen amb situacions d’assetjament i ha assegurat que la campanya que va impulsar-se l’octubre passat per lluitar contra aquesta xacra ha ajudat a fer aflorar nous casos. Alhora, ha recordat que la unitat està integrada per 19 professionals formats i preparats per ajudar les escoles i instituts. També ha aprofitat per indicar que durant l’any passat es va impartir la formació inicial a 1.087 Coordinadors de Coeducació, Convivència i Benestar (COCOBE).
Susanna Tarapiella ha fet valdre la feina que fan els professionals de la USAV que ofereixen atenció telefònica als centres, acompanyament, assessorament, formació i es coordinen amb altres agents com ara els especialistes dels Equips d’Assessorament i Orientació Psicopedagògic (EAP). Ha demanat separar el que són els conflictes “inherents a la relació humana i que els centres poden entomar”, del que són les situacions de violències que vulneren els drets humans, estan vinculades amb abusos de poder i requereixen suport extern.
En aquest sentit, ha assegurat que el 30% de les accions que es porten a terme des de la USAV estan relacionades amb l’assetjament. Ha assegurat que les intervencions que es fan no només se centren en la persona que fa aquesta violència o la que n’és víctima, sinó que tracten d’incidir en tot el cercle de l’assetjament.
En aquesta línia, ha afirmat que la campanya que es va impulsar el passat mes d’octubre per a combatre l’assetjament està donant bons resultats i ajudant a sensibilitzar tota la comunitat. “Ha contribuït a fer aflorar nous casos i això és important perquè ens permet poder-los treballar”, ha explicat.
Tarapiella ha assegurat que gràcies a la unificació de protocols a través del registre REVA ara els centres eductius tenen més clar quin és el circuit i què han de fer davant una possible violència. Així mateix, ha remarcat que “davant de qualsevol sospita el primer que hem de fer són mesures d’urgència i assegurar que la persona que ho està patint estigui protegida.
Pel que fa al ciberassetjament, ha dit que s’està treballant amb un grup d’acadèmics experts per veure quines estratègies cal seguir per aconseguir alumnes que siguin competents digitalment i que no corrin riscos en aquest entorn.
Ha explicat que tant els centres eductius com les famílies han de ser capaces de detectar certs signes d’alerta per a detectar possibles casos d’assetjament. Ha posat com a exemple la reducció del rendiment acadèmic, els canvis de caràcter, les desaparicions de material personal, la manca de relacions socials, o la incapacitat d’expressar els sentiments o les emocions. “Hem de ser capaços de recollir aquests signes i estar en alerta”, ha valorat.
La directora general d’Educació Inclusiva, també ha aprofitat per a referir-se a les noves figures de Coordinadors de Coeducació, Convivència i Benestar (COCOBE). Ha dit que l’any passat es va impartir formació inicial a 1.087 professionals i ha dit que aquests cursos segueixen duent-se a terme enguany. “Hem donat quatre blocs de formació, un de violència que ja s’ha fet i ha comptat amb 625 coordinadors, un de benestar emocional que s’està impartint ara, i dos més de coeducació i convivència que es faran els trimestres vinents”, ha detallat. Ha reconegut que aquestes formacions han d’estendre’s a més professionals i s’ha mostrat oberta a fer “més atractives” aquestes sessions. Amb tot, ha recordat que aquestes formacions s’han de sol·licitar des dels mateixos centres educatius.
Així mateix, ha recordat que en el marc del projecte Bé per bé, per ajudar els centres a gestionar possibles conductes suïcides o d’autolesions, situacions de dol o pèrdues, entre d’altres, l’any 2024 es van atendre 1.939 trucades que van derivar en 624 casos. A més, ha assenyalat que l’any passat es van formar 2.812 docents sobre violències.
Preguntada sobre l’informe de la Síndicatura de Greuges de Catalunya sobre l’escola inclusiva, ha dit que la voluntat d’Educació és que els recursos estiguin repartits de forma equitativa. També ha negat que la conselleria vulgui el tancament d’Escoles d’Educació Especial: “El que volem és que els alumnes amb necessitats educatives especials estiguin en una escola ordinària i que les seves necessitats estiguin cobertes”, ha apuntat. Tot plegat, ha dit, respectant la voluntat de les famílies.