educació
Eines per analitzar el racisme estructural al sistema educatiu
Un informe impulsat per la Fundació Bofill proposa revisar les mesures i els dispositius per a la inclusió educativa de l’alumnat estranger
Un informe impulsat per la Fundació Bofill proposa revisar les mesures i els dispositius per a la inclusió educativa de l’alumnat estranger per evitar reproduir el “racisme institucional” i lluitar contra l’expulsió escolar. En el treball, s’alerta que les agrupacions per nivell i les aules d’acollida poden suposar pràctiques de “segregació interna” dins les escoles i que tendir a orientar les persones migrants cap a la FP és una pràctica d’’“expulsió escolar”, informa l’ACN. Entre moltes actuacions concretes, s’anima a descentralitzat l’“eurocentrisme curricular” i eliminar protocols d’actuació “criminalitzadors” com ara el de prevenció, detecció i intervenció de processos de radicalització islamista mitjançant formacions a mestres i equips directius.
L’estudi s’ha publicat coincidint amb una jornada a la Universitat de Girona en la qual s’ha anunciat que la seva Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista treballarà amb la Plataforma Zero Abandonament per incorporar una perspectiva antiracista en la lluita contra l’abandonament escolar prematur. Les dues entitats analitzaran com condiciona el sistema educatiu els infants i joves en funció de la seva raça i si es generen trajectòries diferenciades. L’estudi permetrà crear una guia per orientar professionals i entitats municipals.Segons les darrers dades de l’Idescat del 2024, els estudiants d’origen estranger abandonen els estudis més del triple que els joves amb nacionalitat espanyola.