Societat

SOCIETAT

Només un 7% de les denúncies per vulneració de drets lingüístics dels acaben en sanció

Només el 7% de les denúncies per vulneració de drets lingüístics dels consumidors presentades entre el 2012 i el 2024 han acabat en sanció. Segons dades de l’Agència Catalana Consum (ACC) analitzades per l’ACN, s’han imposat sancions en 367 de les 5.406 denúncies tramitades per l’ACC i pel Departament de Política Lingüística, una seixantena de les quals han acabat en multes per motius no lingüístics. L’import mitjà de la multa és de 2.240 euros, la majoria per informacions de caràcter fix i “invitacions a comprar” dels establiments i empreses. Els últims dos anys les queixes i denúncies per discriminació del català s’han disparat: 3.000 expedients entre 2023 i 2024, aproximadament la meitat de tots els registrats des de l’any 2012.

Segons l’ACN, que ha obtingut les dades a través d’una petició de transparència, es registren 341 sancions –algunes, que donen resposta a més d’una denúncia a la mateixa empresa pels mateixos motius–. Tres de cada deu multes (29,9%) són per no incloure el català en la informació de caràcter fix, és a dir, rètols del comerç, cartells als aparadors o a l’interior, o la senyalització de l’horari comercial de l’establiment, entre d’altres. Una quarta part (25,5%) és per no fer servir la llengua catalana quan s’invita a comprar, és a dir, en qualsevol comunicació comercial que indica les característiques del bé o servei i el seu preu. Per exemple, les cartes dels restaurants.

Les vulneracions de drets lingüístics en matèria d’etiquetatge només han motivat el 3,5% de les sancions, mentre que la resta estan relacionades amb els manuals d’instruccions, la documentació contractual, l’atenció o altres circumstàncies. Al voltant de dues de cada deu denúncies que acaben en multa ho fan no per la raó original que va obrir el cas, sinó per temes no lingüístics.

Les sancions més altes imposades són de 10.000 euros, una quantitat que s’ha donat en 12 ocasions. En conjunt, consten els imports imposats en 293 casos, que sumen 685.901 euros, uns 2.340 euros per cada procediment.

En total, s’han obert 396 expedients sancionadors, la majoria dels quals han acabat en multes (341), però 37 encara estan en tramitació i en 18 casos s’ha dictat el sobreseïment. En qualsevol cas, les queixes i denúncies que acaben en possibles processos sancionadors són una minoria, menys d’un de cada deu casos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.