Societat

societat

Les dones encara duen el pes de la compra

Malgrat que els homes escalen posicions, les dones continuen sent les responsables de la compra domèstica al 62,1% de les llars de les comarques de Barcelona. Ho diu l’Estudi d’hàbits de consum i compra a les comarques de Barcelona del 2024 de la Diputació. Un percentatge encara lluny de la paritat entre homes i dones, però que, a poc a poc, mostra una reducció progressiva de la bretxa. Ara fa sis anys, el 2019, el 63,8% de les dones s’encarregaven de fer la compra, i el 2017, era un 70,8%. L’enquesta també revela que el 57% de les llars tenen una única persona encarregada en exclusiva de la compra, i en aquest grup un 64,7% són dones, majoritàriament de municipis molt petits (69%). També destaca que set de cada deu dones tenen més de 65 anys.

L’estudi constata que en el 43% de llars la responsabilitat de la compra és compartida, i en aquest grup destaca la presència d’homes (55%) d’entre 16 i 34 anys i que viuen en ciutats de més de 100.000 habitants.

La despesa mensual en alimentació i productes habituals de les llars de les comarques de Barcelona se situa en una mitjana de 420,7 euros, un 17% més que a l’estudi del 2019. Per a una família de quatre membres, la mitjana és de 516,3 euros. En el cas de les parelles amb fills que conviuen a la llar, se situa en 565 euros, mentre que la despesa més baixa es dona en les llars unipersonals de menors de 65 anys (227,9 euros).

La despesa mensual en alimentació varia segons la mida del municipi. Així, la despesa mitjana més elevada es dona en les llars de municipis de 50.001 a 100.000 habitants (518,3 euros), mentre que les llars de municipis de més de 100.000 habitants tenen un despesa lleugerament superior a la global (431,2 euros). Barcelona ciutat, en canvi, té la menor despesa mensual per llar (358,5 euros).

La proximitat continua sent un factor fonamental en les compres d’alimentació, que es fan majoritàriament als barris de residència (74,8% en alimentació fresca, 69,4% en resta alimentació i 66,5% en productes quotidians no alimentaris). Per contra, el 35,1% famílies es desplacen fora del seu barri o fora del municipi per compres en equipament de la persona. Pel que fa a la freqüència de compra, és de dues o tres vegades per setmana a l’alimentació fresca (43,2%), mentre la resta es compra un cop per setmana (46,1%).

Sis de cada deu llars, un 60,8%, han fet compres per internet, una xifra que es manté estable en relació amb el 2019.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]