Societat
Els conductors d'autobusos accepten seguir negociant amb TMB i ajornen les protestes fins a l'octubre
Els treballadors amenacen en convocar una vaga indefinida a partir del 8 de gener si no hi ha acord amb l'empresa
Uns 500 treballadors dels autobusos de Barcelona han acordat en una assemblea celebrada aquest dilluns a la Ronda de Sant Pere ajornar fins a la pròxima tardor noves mobilitzacions i aturades pel que consideren un estancament de la negociació del conveni col·lectiu.
En el supòsit que la negociació no avancés, una assemblea de treballadors decidirà entre setembre i octubre si es realitza una vaga indefinida a partir del dia 8 de gener.
L'aturada de cinc hores, entre les 11h i les 16h, convocada per aquest dilluns tres dels sis sindicats amb representació al comitè d'empresa ha estat seguit majoritàriament pels conductors d'autobús i, en menor grau, pels mecànics i els administratius, segons fonts de CGT.
Un portaveu de TMB, per la seva banda, no ha volgut quantificar el seguiment de l'aturada en considerar que no ha existit llibertat perquè els treballadors d'autobusos la seguissin o no, segons el seu criteri.
En el centre de Barcelona amb prou feines s'han vist autobusos de TMB circulant, encara que sí d'altres companyies que enllacen la Ciutat Comtal amb localitats limítrofs, com Santa Coloma de Gramenet i Badalona.
Aplicar la normativa "al peu de la lletra"
Els treballadors reunits en assemblea han apostat per continuar negociant el conveni amb l'empresa fins a octubre però, mentrestant, s'ha aprovat aplicar l'anomenat PPA "al peu de la lletra", un reglament intern de conducció, que recomana no cobrar un bitllet amb l'autobús en marxa sinó parat, tancar les portes una a una, no excedir la línia contínua i no circular a major velocitat de la permesa a ciutat.
Així doncs, a partir de demà mateix els autobusos de Barcelona circularan a 50 quilòmetres per hora com a màxim i a 30 a les zones en les quals així estigui assenyalat, amb la qual cosa es podrien arribar produir, segons els treballadors, problemes de circulació, així com una prolongació dels temps de viatge.
Els sindicats convocants de la protesta són CGT, Actub i la Plataforma Sindical d'Autobusos de Barcelona, que consideren que la negociació del conveni "està parada i no es veu cap possibilitat d'acord" i també estan en contra del denominat servei interlínies (que un conductor iniciï però no finalitzi tot el trajecte d'una línia d'autobús).
L'aplicació dels 25 minuts de descans diaris de forma unilateral per part de l'empresa aquest any, sense consensuar la seva traducció en dies de descans o diners, és un altre dels punts de discrepància, de la mateixa manera que les sancions imposades les últimes setmanes per la direcció a alguns treballadors per enganxar adhesius reivindicatius.
A l'assemblea, el president del comitè d'empresa, Saturnino Mercader, no ha estalviat crítiques al sindicat UGT, que no ha donat suport a l'aturada. També ha denunciat que mentre la direcció de TMB regateja els treballadors increments salarials i millores, l'any passat el sou dels directius es va incrementar un 12,3%. Segons Mercader, els empleats contractats fora de conveni són un de cada quatre i a aquests l'empresa els abona una assegurança sanitària privada.
Crema d'una caricatura d'Hereu
En acabar l'assemblea, s'ha cremat una caricatura de l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, en la qual es deia: "Retallo el servei d'autobusos per no tornar a congelar el meu sou", i també la revista de TMB Hora punta, en la qual la presidenta de TMB i regidora de l'ajuntament barceloní, Assumpta Escarp, reclamava un "sindicalisme responsable" als representants sindicals.
Els treballadors han acabat la protesta amb una manifestació des de la ronda de Sant Pere, on s'han concentrat, fins a la plaça de Catalunya, sense incidents.
En el supòsit que la negociació no avancés, una assemblea de treballadors decidirà entre setembre i octubre si es realitza una vaga indefinida a partir del dia 8 de gener.
L'aturada de cinc hores, entre les 11h i les 16h, convocada per aquest dilluns tres dels sis sindicats amb representació al comitè d'empresa ha estat seguit majoritàriament pels conductors d'autobús i, en menor grau, pels mecànics i els administratius, segons fonts de CGT.
Un portaveu de TMB, per la seva banda, no ha volgut quantificar el seguiment de l'aturada en considerar que no ha existit llibertat perquè els treballadors d'autobusos la seguissin o no, segons el seu criteri.
En el centre de Barcelona amb prou feines s'han vist autobusos de TMB circulant, encara que sí d'altres companyies que enllacen la Ciutat Comtal amb localitats limítrofs, com Santa Coloma de Gramenet i Badalona.
Aplicar la normativa "al peu de la lletra"
Els treballadors reunits en assemblea han apostat per continuar negociant el conveni amb l'empresa fins a octubre però, mentrestant, s'ha aprovat aplicar l'anomenat PPA "al peu de la lletra", un reglament intern de conducció, que recomana no cobrar un bitllet amb l'autobús en marxa sinó parat, tancar les portes una a una, no excedir la línia contínua i no circular a major velocitat de la permesa a ciutat.
Així doncs, a partir de demà mateix els autobusos de Barcelona circularan a 50 quilòmetres per hora com a màxim i a 30 a les zones en les quals així estigui assenyalat, amb la qual cosa es podrien arribar produir, segons els treballadors, problemes de circulació, així com una prolongació dels temps de viatge.
Els sindicats convocants de la protesta són CGT, Actub i la Plataforma Sindical d'Autobusos de Barcelona, que consideren que la negociació del conveni "està parada i no es veu cap possibilitat d'acord" i també estan en contra del denominat servei interlínies (que un conductor iniciï però no finalitzi tot el trajecte d'una línia d'autobús).
L'aplicació dels 25 minuts de descans diaris de forma unilateral per part de l'empresa aquest any, sense consensuar la seva traducció en dies de descans o diners, és un altre dels punts de discrepància, de la mateixa manera que les sancions imposades les últimes setmanes per la direcció a alguns treballadors per enganxar adhesius reivindicatius.
A l'assemblea, el president del comitè d'empresa, Saturnino Mercader, no ha estalviat crítiques al sindicat UGT, que no ha donat suport a l'aturada. També ha denunciat que mentre la direcció de TMB regateja els treballadors increments salarials i millores, l'any passat el sou dels directius es va incrementar un 12,3%. Segons Mercader, els empleats contractats fora de conveni són un de cada quatre i a aquests l'empresa els abona una assegurança sanitària privada.
Crema d'una caricatura d'Hereu
En acabar l'assemblea, s'ha cremat una caricatura de l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, en la qual es deia: "Retallo el servei d'autobusos per no tornar a congelar el meu sou", i també la revista de TMB Hora punta, en la qual la presidenta de TMB i regidora de l'ajuntament barceloní, Assumpta Escarp, reclamava un "sindicalisme responsable" als representants sindicals.
Els treballadors han acabat la protesta amb una manifestació des de la ronda de Sant Pere, on s'han concentrat, fins a la plaça de Catalunya, sense incidents.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.