Societat

Immigrants i joves també tindran vot sobre la Diagonal

La con­sulta popu­lar sobre la reforma de la Dia­go­nal pren cos. L’alcalde Jordi Hereu pre­sen­tarà avui el tipus de con­sulta a què es con­vo­carà els bar­ce­lo­nins: oberta a tots els empa­dro­nats, siguin ciu­ta­dans de l’Estat o bé estran­gers, i per­mesa als joves a par­tir dels 16 anys.

La con­sulta es durà a terme entre la tar­dor d’enguany i l’estiu de l’any 2010, ja que les obres no començarien fins al pròxim man­dat muni­ci­pal (2011-2015). Els arqui­tec­tes muni­ci­pals estan ela­bo­rant dues alter­na­ti­ves de reforma del tram de Fran­cesc Macià a Glòries, tenint en compte que s’hi ha d’enqui­bir el tram­via, man­te­nir el pas­seig o aug­men­tar-ne la superfície, i també man­te­nir algun car­ril de cir­cu­lació per als vehi­cles pri­vats, tot i que podrien ser menys dels vuit actu­als. Segons ha pogut saber l’AVUI, a la con­sulta popu­lar hi podran par­ti­ci­par tots els veïns de Bar­ce­lona: és a dir, els ciu­ta­dans de l’Estat espa­nyol o estran­gers empa­dro­nats. Serà el pri­mer cop que Bar­ce­lona con­voca a votar la població immi­grant legal, que frega ja les 280.000 per­so­nes.

La con­sulta no serà vin­cu­lant, però el fet de no con­vo­car cap referèndum per­met al con­sis­tori esco­llir la moda­li­tat de par­ti­ci­pació, estal­vi­ant-se el vis­ti­plau del con­sell de minis­tres. L’alcalde Hereu ha deci­dit, final­ment, obrir la votació als deu dis­tric­tes, tot i que ini­ci­al­ment s’havia pro­po­sat cir­cums­criure la votació als cinc impli­cats: les Corts, Sarrià-Sant Ger­vasi, l’Eixam­ple, Gràcia i Sant Martí.

La votació dels dos pro­jec­tes alter­na­tius prèvia­ment pro­po­sats pels arqui­tec­tes de l’ofi­cina tècnica que hi tre­ba­lla es podrà rea­lit­zar per inter­net.

L’Ajun­ta­ment pre­veu que la par­ti­ci­pació ciu­ta­dana no es limiti a la votació, de forma que les enti­tats i per­so­nes indi­vi­du­als puguin fer arri­bar a l’ofi­cina els seus sug­ge­ri­ments i pro­pos­tes, com si es tractés d’al·lega­ci­ons a un pla urbanístic qual­se­vol. Els arqui­tec­tes muni­ci­pals podran, si ho con­si­de­ren oportú, incloure-les abans d’enlles­tir les seves pro­pos­tes que es vota­ran.
Hereu va com­pro­me­tre’s a tenir a punt la pro­posta de con­sulta aquest gener. Prèvia­ment, havia aire­jat que pre­te­nia refor­mar el car­rer, sense tenir a punt cap estudi previ. Després de diver­ses des­a­vi­nen­ces inter­nes sobre l’abast de la con­sulta, el PSC va accep­tar la pro­posta d’ERC –apro­vada en un ple– de per­me­tre votar sobre les opci­ons de pro­jecte.

Menys trànsit

El pro­jecte pre­veu reduir-hi el trànsit pri­vat. És cal­cula que el 75% dels gai­rebé cent mil vehi­cles que hi cir­cu­len diària­ment en un dia fei­ner empren l’avin­guda per anar d’una part a l’altra de la ciu­tat, però no tenen pas com a des­ti­nació l’Eixam­ple. Aquests 75.000 vehi­cles pri­vats són els que l’Ajun­ta­ment pretén treure dels vuit car­rils actu­als, ja que l’avin­guda en perdrà més d’un en bene­fici del tram­via.

Abans, caldrà redis­se­nyar la xarxa d’auto­bu­sos, ja que la Dia­go­nal és el car­rer amb més línies de la ciu­tat. Al tram de la Dreta de l’Eixam­ple hi arri­ben a coin­ci­dir 12 línies. I sobre­tot refer les cruïlles de Fran­cesc Macià, Joan Car­les I i Ver­da­guer, les tres més pro­blemàtiques entre el metro i les gale­ries de ser­veis, a banda del trànsit de superfície.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.