Societat

El Congrés aprova que Catalunya tingui una “participació determinant” a El Prat

La moció que va presentar ERC ha estat pactada pel PSOE i CiU

El PP demana la compareixença de Blanco perquè creu que s'ha tornat a canviar el model d'Aena

El Ple del Congrés ha aprovat una moció d'ERC pactada amb PSOE i CiU per tal que en el futur model de gestió aeroportuària Catalunya pugui tenir una “participació determinant” en la gestió de l'aeroport del Prat. La moció ha comptat amb el suport de tots els partits tret del PP que ha votat en contra i el PNB que s'ha abstingut.

El text demana al govern espanyol que les comunitats autònomes tinguin una participació determinant i en el cas de Barcelona i Madrid-Barajas, que són objecte de concessió, les administracions locals també estiguin presents en la societat responsable del seguiment de la gestió de la concessió. El portaveu d'ERC, Joan Ridao, ha titllat l'acord “d'històric”.

El text aprovat aquest dimarts a la tarda al Congrés dels Diputats contempla que el futur òrgan gestor del Prat també pugui establir lliurement les tarifes relatives a serveis com la sortida de passatgers, per càrrega, serveis d'estacionament o subministrament de combustible. Segons recull l'esmena a la moció, això “garantirà una lliure competència entre gestors aeroportuaris” i afegeix que la seva fixació s'haurà de sotmetre a un “règim de consulta, transparència i no discriminació” que es derivin de la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.

D'aquesta manera, segons el document, els gestors aeroportuaris tindran “una major capacitat d'individualitzar i singularitzar la gestió per a cada aeroport” a partir d'aquesta capacitat dels gestors per establir descomptes, recàrrecs o bonificacions en els seus serveis. En el cas dels aeroports en règim de concessió, aquests tindran llibertat per establir les seves tarifes sense limitació, excepte de les que defineixi l'Autoritat Estatal de Supervisió establerta en efectuar la transposició de la directiva de taxes aeroportuàries.

En la defensa de la moció, el portaveu d'ERC, Joan Ridao, l'ha titllat d'“històrica” i “inimaginable” fa un temps. Per Ridao, el text aprovat “concreta l'arquitectura” del futur model de gestió aeroportuària que serà “descentralitzat”, els gestors dependran “del seu encert” i amb que comptarà amb una “participació determinant” per part de les comunitats autònomes. Un model que acaba amb el “centralisme” i la “rigidesa” del model actual. “Qui havia de dir que l'Estatut, com el Cid Campeador, podia guanyar una batalla després de mort”, ha afirmat amb certa ironia.

Per la seva banda, el portaveu del PSOE, Rafael Simancas, ha afirmat que s'afrontarà una reforma estructural del sistema “importantíssima” i que comportarà “eficiència” i competitivitat al conjunt de la economia i suposarà “una millora a la qualitat del servei a l'usuari”.

“Avui negre sobre blanc ja comencem a plasmar com serà el model”, ha afirmat el diputat de CiU Pere Macias que creu que encara queda “molt camí” per fer, tot i que opina que aquest primer pas és positiu. Macias espera que les converses entre el ministre de Foment i el conseller del ram “avancin” i se centrin en el que demana Catalunya.

Des del PP, Francisco Ayala, ha demanat al PSOE la compareixença del ministre de Foment, José Blanco, perquè entenen que aquest model no te res a veure amb la reforma que havien presentat i per contra, creuen que n'han pactat un de nou. Segons el PP, això demostra que el govern de Zapatero “està a la deriva”. El PP ha estat l'únic grup que ha votat en contra de la moció.

Aquest dilluns, el president de la Generalitat, Artur Mas, va tractar amb el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, que la Generalitat tingués una “posició determinant” en la gestió de l'Aeroport del Prat i que a canvi d'això, donaria suport a una privatització de la infraestructura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.