L'Estat esborra la doble via de la línia de Vic
El desdoblament de la línia de tren no apareix als pressupostos per al 2015
Sí que hi sortia els anys anteriors
El projecte de pressupostos de l'Estat per a l'any 2015 torna a oblidar el desdoblament de la línia R3 de Vic entre Montcada i Reixac i la Garriga. De fet, en els comptes provisionals del 2015 no hi ha partides específiques per començar les obres ni tampoc per avançar en la planificació del desdoblament després que el Ministeri de Foment encara no ha convertit en projecte executiu l'estudi informatiu que es va presentar el 2008. Això vol dir que els retards i problemes de la línia encara es dilataran més en el temps.
En els últims anys la partida sí que apareixia referenciada als pressupostos, per bé que no tenia cap consignació econòmica immediata i només preveia alguna inversió al cap de dos o de tres anys en la programació plurianual que s'hi inclou. Però els pressupostos d'aquest 2014 ja no van incorporar cap previsió econòmica per a l'horitzó dels anys a venir però sí que mantenia una partida oberta relacionada amb el desdoblament. Ara, ni tan sols apareix en la llista d'inversions previstes del Ministeri de Foment a les comarques de Barcelona, segons la informació recollida al projecte de pressupostos.
“No hem sabut trobar res”, explica Feliu Guillaumes, diputat de CiU al Congrés i exregidor convergent a Mollet del Vallès. El diputat presentarà esmenes “per fer una defensa numantina del desdoblament de la línia de Vic almenys fins a la Garriga”. “O canvien de xip o el desdoblament no comença”, diu. Amb les esmenes, Guillaumes mirarà d'arrencar inversions per a la comarca a partir de partides genèriques com la que destina 35 milions d'euros a estacions de Rodalies.
Per la seva banda, Román Ruiz, diputat del PSC a Madrid i exalcalde de Montmeló, explica que presentaran esmenes per totes les qüestions relacionades amb la comarca. “No ens han deixat ni les engrunes. És una falta de sensibilitat cap a Catalunya i cap a certs projectes de la comarca. És pitjor que a l'època d'Aznar i Cascos”, conclou.
LA XIFRA
També s'obliden del compromís amb Montmeló
L'oblit de les inversions pendents al Vallès Oriental va més enllà del desdoblament de la línia R3. Tampoc hi ha cap partida per tirar endavant la primera fase de la urbanització de la llosa del túnel ferroviari de Montmeló i que comportaria una inversió d'uns tres milions. Aquesta és una inversió a què l'Estat s'havia compromès amb motiu de fer subterrània la línia del tren al pas per Montmeló, que es va acabar el 2012. Passa el mateix amb la planificació de la nova estació de mercaderies de la Llagosta. En una partida genèrica per a terminals de mercaderies no hi ha prevista cap inversió per a l'any 2015 ni en els tres anys següents. Una partida per a la renovació d'estructures metàl·liques de la línia de tren de Barcelona a Portbou entre Granollers i Maçanet també l'han deixada a 0 euros.
D'altra banda, el pressupost només preveu invertir, el 2015, 100.000 euros per tirar endavant el quart cinturó entre Terrassa i Granollers. El que sí que estava prevista és la inversió de 700.000 l'any 2016 i de 200.000 per al 2017, diners que haurien de servir per fer la planificació de la carretera.